۶ راه برای درمان بی خوابی و اختلالات خواب

انواع مختلفی از گزینه های درمانی برای اختلالات خواب از جمله بی خوابی وجود دارد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. تغییر برنامه خواب خود برای ارتقای برنامه خواب منظم و بهداشت مناسب خواب.
  2. درمان شناختی رفتاری.
  3. مصرف داروها (مانند قرص های خواب آور یا عوامل هشدار دهنده) یا مکمل ها (مانند ملاتونین).
  4. تغییر داروها یا دوزهایی که باعث خواب آلودگی مفرط می شوند (مصرف دارو را قطع نکنید مگر اینکه ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما آن را تایید کند).
  5. استفاده از دستگاه CPAP (فشار مثبت مداوم راه هوایی) یا کاشت یک محرک عصبی برای کنترل آپنه خواب.
  6. نور درمانی
    پزشکان درمان هایی را بر اساس وضعیت شما توصیه می کنند. آنها همچنین در مورد عوارض جانبی که باید قبل از شروع درمان به آنها توجه کنید، صحبت خواهند کرد.

دارو برای اختلال خواب

پزشکان ممکن است برخی از داروها و مکمل های زیر را برای درمان اختلالات خواب توصیه کنند:

برای بی خوابی و کمک به خواب: ملاتونین، زولپیدم، زالپلون، اسزوپیکلون، راملتون، سوورکسانت، لامبورکسانت یا دوکسپین.
سندرم پای بیقرار: داروهایی مانند گاباپنتین، گاباپنتین اناکاربیل یا پره گابالین.
نارکولپسی: محرک ها یا داروهای تقویت کننده بیداری، مانند مودافینیل، آرمودافینیل، پیتولیزانت، نمک مخلوط یا سدیم اکسیبات و سوریامفتول.

امروزه داروی گیاهی برای بی خوابی نیز در داروخانه ها موجود است که با نسخه پزشک و حتی بدون نسخه می توان آن ها را تهیه کرد.

بهداشت خواب برای خواب بهتر

پزشک ممکن است به شما توصیه کند که در بهداشت خواب خود تغییراتی ایجاد کنید تا بتوانید بهتر بخوابید. بهداشت خواب شامل ایجاد تغییراتی در روال خواب شما برای ایجاد یک محیط خواب بهینه است. شما می توانید با موارد زیر بهتر بخوابید:

  • ایجاد یک محیط خواب راحت: مطمئن شوید که اتاق خواب شما خنک، ساکت و تاریک است. اگر سر و صدا شما را بیدار نگه می دارد، سعی کنید از صداهای پس زمینه مانند “نویز سفید” یا گوش گیر استفاده کنید. اگر نور در خواب شما اختلال ایجاد می کند، از ماسک خواب یا پرده های خاموش استفاده کنید.
  • به حداقل رساندن استرس: سعی کنید قبل از رفتن به رختخواب استرس خود را کاهش دهید. می‌توانید مواردی مانند تهیه فهرست کارهایی که در اوایل عصر انجام می‌شود را یادداشت کنید. اگر شب ها در رختخواب زیاد نگران باشید و بیش از حد فکر کنید، این کار مفید است. همچنین به جای رفتن به رختخواب با طرز فکر منفی “اگر امشب به اندازه کافی نخوابم، فردا چگونه روز را پشت سر می گذارم؟” مثبت فکر کنید.
  • از استفاده از تخت برای هر چیزی غیر از خواب خودداری کنید: از تماشای تلویزیون یا فیلم با تلفن خود، غذا خوردن یا کار در اتاق خواب خودداری کنید.
  • ایجاد یک برنامه منظم قبل از خواب: هر شب قبل از رفتن به رختخواب عادت هایی مانند حمام آب گرم، گوش دادن به موسیقی آرام بخش یا مطالعه ایجاد کنید. تمرینات تمدد اعصاب یا مدیتیشن را امتحان کنید. هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید، از جمله روزهای تعطیل و تعطیلات.
  • عدم تماشای ساعت: ساعت را بچرخانید یا صفحه گوشی خود را به سمت پایین بچرخانید و فقط از زنگ هشدار برای بیدار شدن استفاده کنید. اگر نمی توانید در ۲۰ دقیقه بخوابید اتاق خواب خود را ترک کنید. در اتاق دیگری که به تماشای صفحه نمایش نیازی ندارد بخوانید یا در یک فعالیت آرامش بخش شرکت کنید
  • ورزش منظم: ورزش برای ایجاد خواب مثبت عالی است، اما اگر مشکل خواب دارید، تا چهار ساعت قبل از خواب ورزش نکنید. قبل از خواب از انجام ورزش های سنگین خودداری کنید.

آیا می توان از اختلال خواب پیشگیری کرد؟

شما نمی توانید از همه انواع اختلالات خواب جلوگیری کنید، اما می توانید با انجام عادات خواب خوب (بهداشت خواب) خطر ابتلا به اختلال خواب را کاهش دهید. اگر می خواهید خواب خود را بهبود ببخشید، باید سه تا چهار ساعت قبل از خواب از مصرف موارد زیر اجتناب کنید:

  1. نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه، چای و قهوه.
    تنباکو.
    الکل.
  2. چرت زدن بعد از ساعت ۳ بعد از ظهر
  3. شکلات
  4. وعده های غذایی سنگین

اثرات منفی اختلال خواب بر زندگی

اختلالات خواب می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد. ممکن است انرژی لازم برای انجام کارهایی که می خواهید انجام دهید یا حتی انجام کارهای روزمره خود را نداشته باشید. ممکن است لحظات یا رویدادهای خاص را از دست بدهید زیرا اختلال خواب مانع از حضور کامل شما شده است. علاوه بر این، ممکن است خود و دیگران را در معرض خطر قرار دهید، به خصوص اگر رانندگی می کنید یا با ماشین آلات سنگین کار می کنید.

طول درمان اختلالات خواب

محدودیت زمانی مشخصی برای درمان اختلال خواب وجود ندارد. ممکن است بتوانید درمانی پیدا کنید که در عرض چند هفته تا چند ماه احساس بهتری داشته باشید. برخی دیگر ممکن است نیاز به مدیریت این بیماری در طول زندگی خود داشته باشند. با پزشک خود در این خصوص صحبت کنید.

برای درمان بی خوابی و اختلالات خواب چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مشکل خواب و بیداری دارید با یک پزشک صحبت کنید. مشکل می تواند در به خواب رفتن، خواب یا بیدار ماندن، خواب آلودگی یا خستگی بی دلیل در طول روز باشد.

چه سوالاتی باید از پزشک خود بپرسید

  • چه نوع اختلال خوابی دارم؟
  • اختلال خواب من چقدر شدید است؟
  • چه نوع درمانی را توصیه می کنید
  • آیا درمان عوارض جانبی دارد؟
  • چگونه می توانم بهداشت خواب خود را بهبود بخشم؟

اختلالات خواب بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد. آنها می توانند تفکر، عملکرد مدرسه یا کار، سلامت روان و سلامت جسمی شما را مختل کنند. اختلالات خواب معمولی شما را از خواب آرام و عمیقی که برای بهترین عملکرد خود نیاز دارید، باز می دارد.

اگر با خواب خود مشکل دارید، از مراجعه به پزشک دریغ نکنید. سلامتی و در نتیجه کیفیت زندگی شما به خواب خوب بستگی دارد. بهداشت خواب را به خوبی رعایت کنید و دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را دنبال کنید تا زودتر احساس بهتری داشته باشید.

منبع

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/11429-sleep-disorders

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا