۴ راهکار کاهش خودسرزنشی برای پیشگیری از عود اختلال خوردن

نقش خودسرزنشی در عود اختلال خوردن

خودسرزنشی و اختلالات خوردن اغلب دست به دست هم می دهند و چرخه ای را ایجاد می کنند که شکستن آن دشوار است. وقتی صحبت از اختلالات خوردن می شود، مهم است که به یاد داشته باشید که بهبودی اغلب یک فرآیند مادام العمر است و عود به معنای شکست نیست. به حداقل رساندن احساس خودسرزنشی و سایر احساسات منفی می تواند به فرد کمک کند تا در مسیر بهبودی خود بازگردد و خطر عود مجدد در آینده را کاهش دهد.

خودسرزنشی و اختلالات خوردن

اختلالات خوردن با انگ های زیادی همراه است و متأسفانه بسیاری از مردم معتقدند که رفتارهای اختلال خوردن یک انتخاب است یا کسانی که رنج می برند به دنبال توجه هستند. اگرچه این تصور نادرست است، اما تصورات نادرستی مانند این می تواند به سرزنش خود برای کسانی که دارای اختلالات خوردن هستند منجر شود.

خودسرزنشی یک واکنش رایج به رویدادهای منفی است و اغلب با احساسات دیگری مانند گناه، شرم و انزجار از خود همراه است. این احساسات ممکن است منجر به رفتارهای خود تخریبی مرتبط با اختلالات خوردن شود که تنها منجر به سرزنش بیشتر خود می شود. این می تواند منجر به چرخه ای از احساسات منفی و رفتارهای اختلال خوردن شود.

جلوگیری از سرزنش خود و عود اختلال خوردن

پیش بینی اینکه آیا و چه زمانی ممکن است عود اختلال خوردن رخ دهد می تواند چالش برانگیز باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که خودسرزنشی ممکن است یکی از شاخص های مهم باشد.

مطالعه ای بر روی افرادی که اختلالات خوردن داشتند نشان داد که ۶۸ درصد از شرکت کنندگان در زمان پیگیری ۹ ساله در حال بهبودی بودند . تنها نشانه ای که پیدا شد مبنی بر اینکه ممکن است فردی در معرض خطر بیشتری برای عود باشد، رتبه اولیه بالاتر خودسرزنشی بود.

خودسرزنشی یکی از محرکهای مهم عود اختلالات خوردن است
خودسرزنشی یکی از محرکهای مهم عود اختلالات خوردن است

این تحقیق نشان می دهد که پرداختن به سرزنش خود در مراحل اولیه درمان ممکن است عامل مهمی در پیشگیری از عود باشد و در صورت وقوع عود، به فرد کمک کند تا سریعتر به مسیر خود بازگردد.

در اینجا چند راهبرد خودیاری آورده شده است که افراد می توانند از آنها برای رفع خودسرزنشی استفاده کنند:

  1. شفقت به خود را تمرین کنید. شفقت به خود شامل مهربانی با خود و اجتناب از قضاوت است. با خودتان طوری رفتار کنید که اگر یک دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده در موقعیت شما بودند، رفتار می کنید.
  2. با صدای خودانتقادگر خود مبارزه کنید. ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که صدای خودانتقادگر را باور کنید، اما می‌توانید با یادآوری اینکه این چیزهای منفی درست نیستند، مقابله کنید. ممکن است سعی کنید برای تبدیل خود سرزنش و انتقاد از خود به تفکر مثبت تر، یادداشت برداری کنید یا فهرستی از چیزهایی که در مورد خود دوست دارید تهیه کنید.
  3. به کل خودتان نگاه کن مهم است که خود را به عنوان یک کل ببینید و خود را به علائم اختلال خوردن تقلیل ندهید. راه های مثبتی را در نظر بگیرید که یک دوست، همکار یا یکی از اعضای خانواده ممکن است شما را ببیند و استعدادها، ویژگی های مثبت و ارزش های شما را تشخیص دهد.
  4. به یاد داشته باشید که اختلالات خوردن پیچیده است. اختلالات خوردن بیماری های پیچیده ای هستند. اگرچه تسلیم شدن در برابر خودسرزنش کردن آسان است، اما مهم است که به یاد داشته باشید که اختلالات خوردن، اختلالات سلامت روان هستند که نیاز به مدیریت مادام العمر دارند.

مبارزه با خودسرزنشی مستلزم تمرین زیادی است و گاهی اوقات باز هم عود می کند. مهم است که به یاد داشته باشید که اشتباهات اتفاق می افتد و عود نشانه شکست نیست بلکه فرصتی برای رشد است.

علائم عود اختلال خوردن

عود زمانی است که فردی که در دوران نقاهت پس از اختلال خوردن است، به رفتارهای مضری مانند پرخوری، پاکسازی، محدود کردن کالری، ورزش بیش از حد، یا استفاده نادرست از ملین ها یا قرص های لاغری بازمی گردد. دانستن اولین نشانه های عود اختلال خوردن برای اطمینان از دریافت کمک فوری به فرد مهم است.

علائم هشدار دهنده عود اختلال خوردن عبارتند از:

  1. افکار وسواسی در مورد وزن، غذا یا تصویر بدن
  2. استفاده منظم از ترازو
  3. حذف وعده های غذایی
  4. خوردن مخفیانه
  5. پرهیز از غذا
  6. ورزش بیش از حد
  7. احساس گناه یا شرم از خوردن
  8. انزوا از دیگران
  9. مشکل در مدیریت استرس و سایر احساسات منفی

در صورت بروز عود اختلالات خوردن چه باید کرد؟

فکر کردن در مورد عود ممکن است ناراحت کننده باشد، اما داشتن یک برنامه در صورت وقوع مهم است. اگر عود بیماری رخ داد، در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است کمک کند:

  • به یاد داشته باشید که عود بخشی طبیعی از بهبود اختلال خوردن است.
  • سعی کنید تشخیص دهید که چه چیزی باعث عود می شود و چگونه می توانید دفعه بعد این محرک ها را برطرف یا از آن جلوگیری کنید.
  • سعی کنید روی این واقعیت که یک عود رخ داده است فکر نکنید و در عوض روی مراحل بازگشت به مسیر بهبودی خود تمرکز کنید.
  • برای حمایت بیشتر با دوستان و خانواده تماس بگیرید.
  • مدتی را به انجام کارهایی که از آن ها لذت می برید و تمرین استراتژی های مراقبت از خود اختصاص دهید.
  • در مورد عود با پزشک یا ارائه دهنده خدمات بهداشت روانی صادق باشید.
  • اگر با احساس خودسرزنشی یا علائم هشدار دهنده احتمالی عود دست و پنجه نرم می کنید، کمک در دسترس است. هر چه زودتر برای درمان اضافی دست یابید، زودتر می توانید به مسیر بهبودی بازگردید.

برای درمان اختلال خوردن مثل پرخوری و بی اشتهایی عصبی می توانید به سامانه رزرو نوبت در اینجا مراجعه و خدمات مشاوره تصویری آنلاین اختلالات خوردن را رزرو نمایید. من کاملا امیدوارم به شما کمک کنم از اختلال خوردن رها شوید.

منبع:

[۱] Petersson, S., Birgegård, A., Brudin, L., Forsén Mantilla, E., Monell, E., Clinton, D., & Björck, C. (2021). Initial self-blame predicts eating disorder remission after 9 years. Journal of Eating Disorders, ۹(۸۱). https://doi.org/10.1186/s40337-021-00435-3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا