تصویر بدن و اختلالات خوردن: چگونه به نوجوانان امروزی کمک کنیم

گزارش‌های مربوط به رفتارهای غذایی نوجوانان، میزان افزایش نارضایتی از تصویر بدنی و اختلالات خوردن را در طول همه‌گیری کرونا نشان می‌دهد.
بسیاری از اطلاعات کاهش وزن و تناسب اندام که نوجوانان در رسانه های اجتماعی مشاهده می کنند حاوی توصیه های گمراه کننده ای است که می تواند منجر به رفتارهای مضر شود. والدین باید از اظهار نظرهای مبتنی بر وزن در مورد خود و فرزندان خود اجتناب کنند و به جای آن بر رفتارهای سالم تمرکز کنند.

پیام های گیج کننده در مورد غذا، وزن و شکل برای نوجوانان امروزی؟

در طول چند ماه گذشته، کارشناسان نگرانی‌هایی را در مورد تصویر بدن نوجوانان پس از همه‌گیری و رفتارهای غذایی نامناسب گزارش کرده‌اند. یک گزارش نشان داد که ۶۶ درصد از نوجوانان اکنون می گویند که در اکثر مواقع نسبت به بدن خود احساس «منفی» یا «بسیار منفی» دارند. لیزا دامور در ستون خود در نیویورک تایمز اخیراً با نگرانی نوشت که چگونه «اختلالات خوردن در نوجوانان در طول دوران کرونا همه‌گیر شده است. گزارش های دیگر هشدار می دهند که این بیماری همه گیر به دلیل عادات غذایی ناسالم و کاهش فعالیت در کودکان و نوجوانان باعث افزایش وزن در دوران کودکی می شود.

واضح است که افزایش کم‌خوری، کمبودهای تغذیه‌ای و پرخوری در طول همه‌گیری رخ داده است. نوجوانان به غذا و پرخوری به عنوان یکی از راه‌های مقابله با استرس، عدم اطمینان و کسالتی که در طول ماه‌های طولانی گوشه‌نشینی در خانه رخ داده، روی می‌آورند.

در حالی که مدارس تعطیل بودند و یادگیری به صورت آنلاین انجام می شد، ساختار کمتری در مورد غذا خوردن وجود داشت و فرصت بیشتری برای میان وعده یا حذف وعده های غذایی در طول روز وجود داشت. در عین حال، نوجوانان زمان بیشتری برای کشف تغذیه سالم و تناسب اندام داشته اند.

طبق مطالعه ای که توسط Common Sense Media انجام شد، آنها بیش از هر زمان دیگری وقت آزاد داشتند تا بر روی آخرین روند کاهش وزن، ورزش، شکل بدن ایده آل و ظاهر کلی خود تمرکز کنند و بسیاری از این اطلاعات را از طریق شبکه های اجتماعی مبتنی بر تصویر به دست آورده اند. رسانه هایی مانند اینستاگرام، اسنپ چت، یوتیوب و تیک تاک.

  تصویر بدن و اختلالات خوردن

اگر نوجوانی بخواهد راه حلی سریع برای تغییر بدن خود بیاموزد، یک جستجوی آنلاین او را به حساب‌های بی‌شماری با عنوان های های «سلامت» و «تناسب اندام» می‌برد که اغلب در زیر دسته‌بندی «fitspiration» ظاهر می‌شوند.

این حساب ها اغلب بدن های فوق العاده لاغر، مجسمه سازی شده و ایده آل را تبلیغ می کنند و می توانند شامل پیام های القا کننده گناه باشند که بدن های بزرگتر و چربی بدن را مورد انگ قرار می دهند و در عین حال بر رژیم غذایی و غذا خوردن محدود تاکید می کنند. شروع به ارائه انواع مشابه از پیام‌های روزانه، از جمله تبلیغات اینفلوئنسرهایی که محصولات کاهش وزن را تبلیغ می‌کنند، مانند داروهای کاهش اشتها، قرص‌های لاغری، «سم‌زدایی»، «چربی‌سوز» و…. این ها نگران‌کننده هستند. نوجوانانی که در رژیم غذایی محدود شرکت می کنند در مقایسه با نوجوانانی که هرگز رژیم نگرفته اند در خطر ابتلا به اختلالات خوردن در آینده هستند.

با وجود اطلاعات بسیار گیج کننده و گمراه کننده در مورد سلامتی و ورزش، جای تعجب نیست که ما شاهد افزایش  علاقه به کاهش وزن و همچنین پرخوری و افزایش وزن باشیم. و با چنین خطرات بالایی، والدین نمی دانند که چه کاری انجام دهند و چگونه کمک کنند. از یک طرف، آن‌ها می‌ترسند که اگر در مورد وزن فرزندشان حرف نادرستی بزنند، باعث اختلال خوردن شود.

تصویر بدن و اختلالات خوردن

همانطور که از این بیماری همه گیر خارج می شویم، امیدواریم که نوجوانان فرصت هایی برای به دست آوردن دیدگاه بیشتری داشته باشند، زیرا آنها به آرامی شروع به تعامل شخصی با همسالان می کنند و فرصت های بیشتری برای حرکت فیزیکی دارند. فراتر از این مراحل طبیعی، تحقیقات راهنمایی هایی را برای والدین ارائه می دهد:

چه کاری نباید انجام داد

با نوجوان خود در مورد وزن او صحبت نکنید.فرزند شما در حال حاضر برای مقایسه خود با نوجوانان دیگر یا ایده آل هایی که در رسانه ها به تصویر کشیده می شود، تحت فشار است. تمرکز بر وزن برای ایجاد انگیزه برای کسی مفید نیست و در واقع اظهار نظر و متلک بر اساس وزن، عوامل خطر قوی برای افزایش وزن بعدی و اختلال در غذا خوردن هستند. بهتر است تمرکز خود را از وزن بردارید و به جای آن بر روی رفتارهای سالم تمرکز کنید.

در مورد وزن خود، تمایل خود به کاهش وزن یا چیزهایی که در مورد بدن خود متنفر هستید صحبت نکنید. اظهار نظر بر اساس وزن توسط والدین، حتی اگر روی نوجوان شما متمرکز نباشد، با این حال با تصویر بدنی منفی در نوجوانان مرتبط است. دختران نوجوانی که مادرانشان به طور مکرر رژیم می گیرند یا بدن خود را تحقیر می کنند، بیشتر احتمال دارد که تصور منفی از بدن خود داشته باشند.
در مورد وزن دیگران صحبت نکنید. برای کاهش نگرانی ها در مورد وزن و شکل بدن، نوجوانان نیاز دارند که یاد بگیرند ارزش گذاری آن ها بر اساس دیگر ابعاد زندگی است و به وزن و شکل ظاهری آن ها ربطی ندارد.

چه باید کرد

روی رفتارهای سالم و یک رویکرد متعادل برای خوردن تمرکز کنید. از این الگوی متعادل پیروی کنید که غذا وسیله ای برا تغذیه بدن و لذت است.  سلامت و تندرستی را از طریق یک برنامه غذایی مغذی که در آن می توان از تمام غذاهای مورد نظر در حد اعتدال لذت برد، ارتقا دهید.

روی حرکت شادی آور تمرکز کنید. از ورزش برای سلامتی، انعطاف‌پذیری و لذت بردن از آن استفاده کنید، نه برای سوزاندن کالری اضافی که با اختلال در غذا خوردن مرتبط است.

مراقب علائم هشدار دهنده اختلالات خوردن باشید. اگر متوجه شده اید که رفتارهای نوجوانتان در مورد غذا خوردن، وزن یا ورزش به طور قابل توجهی تغییر کرده است، به علائم اختلالات خوردن دقت کنید و با یک متخصص در تماس باشید.

در نهایت، به یاد داشته باشید که این یک زمان پر استرس و نامطمئن برای همه ما، از جمله نوجوانان ما است. آن‌ها به حمایت، تأیید و راهنمایی نیاز دارند تا بتوانند در موقع اضطراب و عوامل ناراحت کننده بجای روی آوردن به خوردن به دنبال راه حل آن مشکل باشند.

قبل از شروع درمان پرخوری یا پرخوری عصبی میتوانید با

 تهیه برنامه غذایی پرخوری عصبی از اینجا

بمدت دوهفته شروع درمان را امتحان نمایید. این برنامه غذایی تا حدود زیادی پرخوری اولیه را متوقف می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا