تاثیر جراحی کاهش وزن بر اختلالات روان پزشکی چیست؟

مطالعات قبلی نشان داده اند که جراحی چاقی خطر پیامدهای قلبی عروقی را کاهش می دهد. اثرات جراحی چاقی بر اختلالات روانپزشکی کمتر شناخته شده است. یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ ریسک خطر ابتلا به اختلالات روانپزشکی را بین افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گرفتند و افراد چاقی که این جراحی را انجام نداده اند، از قبل تا بعد از جراحی مقایسه کرده است.

در این مطالعه ۵۶۶۶۱ بیمار جراحی چاقی را با ۵۶۶۶۱ فرد چاق بدون جراحی مقایسه شده اند. در بین بیماران جراحی چاقی، خطر بیماریهای روانپزشکی یک سال قبل ۱۸ درصد بوده است که یک سال پس از جراحی به ۷۰ درصد افزایش یافته است. در میان افراد چاق، خطر ابتلا به اختلالات روانپزشکی نیز از یک سال قبل به یک سال بعد افزایش یافته است، اما کمتر (۲۱٪ در مقابل ۴۶٪). تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که جراحی چاقی با افزایش خطر ابتلا به اختلالات روانپزشکی در همه بیماران همراه است .

این مطالعه نتیجه گیری کرده است که شیوع اختلالات روانپزشکی از قبل در بین بیماران جراحی چاقی و افراد چاق مشابه است. شیوع اختلالات روانپزشکی در طول زمان برای هر دو گروه افزایش یافته است، اما این افزایش به میزان بیشتری در بین بیماران جراحی چاقی اتفاق افتاده است. این مطالعه اهمیت ارزیابی و درمان مناسب اختلالات روان پزشکی در کسانی که تصمیم به جراجی کاهش وزن می گیرند را نشان می دهد . درمان کافی برای اختلالات روانپزشکی و اجرای مناسب مداخلات سلامت روان اعم از دارویی و غیر دارویی ممکن است برای کاهش بار اختلالات روانپزشکی پس از جراحی چاقی مورد نیاز باشد.

برای ارزیابی اختلالات روان پزشکی می توانید از طریق منو رزرو نوبت، وقت مشاوره ای دریافت نمایید.

منبع:

The Association Between Bariatric Surgery and Psychiatric Disorders: a National Cohort Study.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا