اختلالات خوردن و ارتباط آن با بیماری کرونا Covid-19

از دست دادن حس چشایی و بویایی به دلیل COVID-19 بهبودی بیماری اختلالات خوردن را پیچیده می کند. در این مقاله به اختلالات خوردن و ارتباط آن با بیماری کرونا Covid-19 می پردازیم.

برای بسیاری از مردم، یکی از قابل توجه ترین اثرات ماندگار ابتلا به COVID-19  از دست دادن حس بویایی یا چشایی است. ()یک مطالعه نشان می دهد که ۶۹ درصد از افراد بلافاصله پس از ابتلا به ویروس کرونا تغییراتی در حس چشایی یا بویایی خود داشتند. حدود ۱۴ درصد هنوز سه ماه بعد آن را به طور کامل به دست نیاورده بودند . بر اساس مطالعه ای که توسط یکی از همکاران فوق دکترا در فیلادلفیا انجام شد، زنان اندکی بیشتر از مردان تمایل داشتند که ذائقه خود را از دست بدهند. همان تحقیق نشان داد که از دست دادن حس چشایی در افراد ۳۶ تا ۵۰ ساله شایع تر است. اگرچه تصویر واضحی از اینکه چه کسی بیشتر در معرض خطر این علائم است ارائه نمی دهد.

صرف نظر از سن، جنسیت و سایر عوامل، شکی نیست که از دست دادن حس چشایی یا بویایی شما ناامید کننده است . به خصوص زمانی که نمی دانید که چه زمانی باز می گردد. برای افرادی که با اختلالات خوردن دست و پنجه نرم کرده اند، این اضطراب می تواند حتی بیشتر باشد.

از دست دادن حواس می تواند منجر به پرخوری یا کم خوری شود.

در بسیاری از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، حس چشایی و بویایی ما برای مدت کوتاهی تغییر می کند. یک فنجان چای معطر ممکن است مجرای بینی را به همان صورت تحریک نکند و یک سوپ خوش طعم ممکن است طعم ملایمی داشته باشد.

اما این حواس معمولاً مدت کوتاهی طول می کشد. با ابتلا به  COVID-19، کارشناسان بهداشت معتقدند که ویروس می تواند به سلول های عصبی حمله کند و باعث التهاب در سلول های اطراف شود که با حواس چشایی و بویایی ما مرتبط است.

از دست دادن این حواس می تواند جویدن را کاری دشوار به نظر برساند. عدم درک کامل طعم و بوی غذا باعث می شود افراد به میزان قابل توجهی کمتر از حد معمول غذا بخورند یا به طور کامل از وعده های غذایی خود صرف نظر کنند.

واسونیا ، روانشناس و محقق منتشر شده مستقر در بمبئی، در ماه می ۲۰۲۱ به ووگ گفت: «ما برای حرکت در جهان به هر پنج حواس متکی هستیم و حس بینایی ما قوی ترین محرک است . وقتی چیزی که می‌چشید و بو می‌کنید با چیزی که می‌بینید مطابقت ندارد، می‌تواند به شدت گمراه‌کننده باشد.

اگر از اختلالات خوردن یا مشکلات مربوطه آن رنج می برید، این تغییر می تواند کاملا محرک باشد. که می تواند باعث کاهش بیشتر در مصرف غذا یا ایجاد اضطراب در مورد فرآیند غذا خوردن شود، زیرا دیگر مزه و احساس مشابهی ندارد و از قبل ناراحت کننده تر است.

برای دیگران، ممکن است کاملا برعکس باشد. به دنبال انجام هر کاری برای بازیابی طعم و بو، برخی از افراد هر گزینه ای را انجام می دهند و مجموعه ای از غذاها را به امید یافتن چیزی برای ارضای هوس خود امتحان می کنند که می تواند منجر به پرخوری شود.

برای دیدن دیگر مقالات در زمینه اختلالات خوردن و بیماری های مرتبط با آن اینجا کلیک کنید.

راه حل برای درمان اختلالات خوردن و کووید ۱۹

برای درک کامل رابطه بین از دست دادن حس بویایی و چشایی و اختلال در غذا خوردن خیلی زود است. محققان سعی کرده اند نقاط را به هم متصل کنند، اما اندازه نمونه کوچک است و موقت که می تواند رابطه ای پیچیده را برای کسانی که در حال بهبودی هستند تشدید کند.

همچنین راه حل مشخصی برای تسریع روند و بازیابی این حواس وجود ندارد. بسیاری از مردم در رسانه های اجتماعی راه حل هایی را برای آنچه به آنها کمک کرده است ارائه کرده اند، اما آنها نیز موقتی هستند.

به نظر می رسد متخصصان موافق هستند که تمرین بویایی یا مجموعه ای از تمرینات بویایی، می تواند حداقل کمکی برای افراد خاص باشد. دکتر کاتلین کلی، متخصص گوش و حلق و بینی در دانشگاه ایالتی اوهایو، توصیه می کند که با گروهی از مواد معطر که به راحتی قابل شناسایی هستند، مانند دارچین، لیمو و نعناع شروع کنید و سپس به تدریج پس از چند هفته بوهای کمتر قابل تشخیص را اضافه کنید.

کلی به Columbus Monthly Health گفت: «چیزی که می‌خواهید انجام دهید این است که به پایانه‌های عصبی آسیب‌دیده کمک کنید تا بازسازی شوند و آنچه را که در یک طعم خاص بسیار دوست دارید، به خاطر بسپارید».

اگر متوجه شدید که از دست دادن موقت حس چشایی و بویایی در بهبودی شما از اختلال خوردن پیچیده می کند، بهترین کار این است که با یک منبع قابل اعتماد تماس بگیرید. چه پزشک، متخصص تغذیه، درمانگر یا هر فرد دیگری که نقش مثبتی در بهبودی شما داشته است، آنها می توانند راهنمایی هایی را ارائه دهند که مختص شما و نیازهای شما باشد.

آنها همچنین ممکن است بتوانند منابعی را فراهم کنند و شما را با دیگرانی که تجربه از دست دادن چشایی یا بویایی را تجربه کرده‌اند . چه کسانی که مبتلا به کووید-۱۹ بوده‌اند و چه آن‌هایی که نداشتند ، ارتباط برقرار کنند تا درک کنند که چگونه تجربیات آنها در بازیابی حواس و حفظ غذا خوردنشان چگونه است و بهبود اختلال در حال انجام است.

منبع: loss of taste smell due to covid-19 complicates eating disorder recovery

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا