پنج نشانه که نشان می دهد شما با بیماری روانی روبرو هستید و نه فقط استرس

آیا این استرس است یا یک بیماری روانی؟

پنج نشانه که نشان می دهد شما با بیماری روانی روبرو هستید و فقط استرس ندارید. با تمام اتفاقاتی که در سال ۲۰۲۰ (همه گیری کرونا) رخ داده است، طبیعی است که سطحی از استرس، فرسودگی شغلی، نگرانی، غم و اندوه یا خستگی ذهنی را احساس کنید. با این حال، نرخ بیماری های روانی نیز در سال ۲۰۲۰ به طور قابل توجهی افزایش یافته است (Czeisler, 2020). تشخیص اینکه آیا آنچه احساس می‌کنید بخشی از یک واکنش طبیعی به مجموعه‌ای از شرایط غیرطبیعی است یا اینکه بخشی از یک بیماری روانی است که نیاز به درمان حرفه‌ای دارد، دشوار است.

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد زمان کمک گرفتن فرا رسیده است:

۱. افکار مرگ یا خودکشی. هرگز طبیعی نیست که آرزو کنید، بمیرید یا به خودکشی فکر کنید. این افکار می‌توانند به شکل آرزو کردن که ای کاش صبح از خواب بیدار نشوید، احساس می‌کنید که خانواده‌تان بدون شما وضعیت بهتری دارند، خیال‌پردازی درباره مرگ یا افکاری در مورد آسیب رساندن به خودتان یا گرفتن جانتان. افکار خودکشی مانند این ها نشان می دهد که چیزی اشتباه است، حتی اگر افکار زودگذر باشند یا قصد آسیب به خود را نداشته باشید. کمک گرفتن بسیار مهم است زیرا این افکار معمولاً از بیماری های روانی قابل درمان سرچشمه می گیرند.

۲. علائم شما در زندگی شما اختلال ایجاد می کند. استرس معمولی نباید باعث شود که شما آنقدر مضطرب، غمگین، خسته یا بی انگیزه شوید که نتوانید کارهای عادی روزمره خود را انجام دهید یا کارهایی را که می خواهید انجام دهید. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که نمرات شما در مدرسه پایین آمده است، حتی زمانی که می خواهید آنقدر مضطرب هستید که نمی توانید با همه معاشرت کنید، نمی توانید وظایف خود را در محل کار انجام دهید، یا دیر یا بیشتر غیبت می کنید. هر یک از این تغییرات به این معنی است که زمان آن فرا رسیده است که از یک درمانگر کمک بخواهید.

همانطور که گفته شد، حتی اگر هنوز قادر به عملکرد هستید، علائم شما هنوز هم می تواند نشان دهنده یک وضعیت سلامت روانی باشد. برخی از افراد با وجود احساس بدبختی (که گاهی اوقات افسردگی یا اضطراب “با عملکرد بالا” نامیده می شود) می توانند برای انجام کاری که باید انجام دهند، انرژی داشته باشند.

پنج نشانه که نشان می دهد شما با بیماری روانی روبرو هستید و نه فقط استرس

۳. تغییرات پایدار در اشتهای شما. در حالی که ممکن است کاهش اشتهای شما در هنگام احساس استرس یا هوس خوردن غذاهای راحت در هنگام ناراحتی طبیعی باشد، این نوع تغییرات نباید مدت زیادی طول بکشد. اگر متوجه شدید که اشتهای شما به طور قابل توجهی برای بیش از چند روز افزایش یا کاهش می یابد، یا کاهش وزن یا افزایش وزن قابل توجهی دارید، وقت آن است که به یک متخصص مراجعه کنید.

۴. مشکل در خواب. هر شب خواب کامل نخواهد بود، به خصوص زمانی که استرس دارید. اما اگر متوجه شدید که در به خواب رفتن یا خواب ماندن شب به شب مشکل دارید، این نشانه آن است که استرس شما ممکن است در واقع به دلیل یک مشکل اساسی سلامت روان باشد.

۵. شما شروع به مقابله به روش های مضر می کنید. همه ما راه های مختلفی برای مقابله با استرس داریم. ممکن است مدیتیشن کنیم، برای دویدن بیرون برویم، با یک دوست صحبت کنیم یا یک روز مرخصی بگیریم. اما اگر مکانیسم‌های مقابله‌ای شما تبدیل به عادات مخربی می‌شوند، زمان آن فرا رسیده است که قبل از اینکه زندگی خود را آغاز کنند، کمک بگیرید. خرج کردن بیش از حد، درگیر شدن در فعالیت های جنسی پرخطر، خود خرابکاری، سوءمصرف مواد مخدر یا الکل، ورزش بیش از حد، و پرخوری تنها چند نمونه از رفتارهای مخرب هستند که چگونه روش های ما برای مقابله با استرس می تواند در درازمدت بیش از آنکه مفید باشند، ضرر داشته باشند. اگر می‌خواهید مکانیسم‌های مقابله‌ای مضر را بررسی کنید، مهم است که هر بیماری روانی زمینه‌ای را درمان کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا