بهترین قرص برای اعصاب معده چیه؟

همه ما هر از گاهی دچار معده درد، ناراحتی معده و درد شکم می شویم و معمولا جدی نیستند. اما آنها می توانند نشانه ای از این باشند که چیزی در بدن شما آنطور که باید کار نمی کند – به خصوص اگر معده درد شدید دارید. علل آن می تواند هر چیزی باشد، از نفخ و تجمع گاز در سیستم گوارشی یا گرفتگی عضلات تا مواردی جدی مانند عفونت داخلی یا حمله قلبی. اگر اغلب دچار معده درد یا ناراحتی معده می‌شوید، یا درد زیادی دارید یا از بین نمی‌روید، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

علائم مرتبط با درد معده و شکم که نیاز به اقدام فوری و اورژانسی دارند
  1. معده درد شدید
  2. معده درد تیز
  3. اگر درد معده شما در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت بهبود نیافت
  4. درد قفسه سینه (مراقبت فوری پزشکی دریافت کنید)
  5. نفخ یا تورم که بیش از چند روز طول بکشد
  6. جراحت یا تصادف اخیر
  7. مدفوع خونی یا تیره
  8. استفراغ خون یا مواد تیره
  9. تغییر در عادات روده
  10. کاهش وزن غیر منتظره
  11. مشکل در بلع
  12. اسهال بیش از پنج روز
  13. خونریزی طولانی مدت واژینال
  14. تب بالای ۱۰۰ درجه
  15. احساس سوزش هنگام ادرار کردن یا تکرر ادرار

هر یک از این شرایط فوق می تواند نشان دهنده یک علت زمینه ای جدی تری باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد.

علل شایع درد شکم و ناراحتی معده

شایع ترین علل درد شکم یا ناراحتی معده را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  1. مشکلات گوارشی
  2. التهاب
  3. درد مرتبط با سیستم تولید مثل زنانه ( رحم و تخمدانها)

مشکلات گوارشی: اگر بعد از خوردن غذا دچار درد شکم شدید، ممکن است دچار سوء هاضمه، یبوست، اسهال، آلرژی غذایی یا مسمومیت غذایی شوید.
التهاب: تحریک یا عفونت دردناک در اندام‌های شما می‌تواند ناشی از التهاب ناشی از آنفولانزای معده، زخم معده، GERD (بیماری ریفلاکس معده به مری)، سنگ‌های صفراوی، پانکراتیت یا عفونت مجاری ادراری باشد.
تولید مثل زنان: درد شکمی زنان مربوط به چرخه تولید مثل می تواند ناشی از دردهای قاعدگی، تخمک گذاری یا التهاب در اندام های تناسلی باشد.

تشخیص درد شکم

پزشک شما یک معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد و از شما می خواهد که علائم و سابقه پزشکی خود را شرح دهید. انواع مختلفی از دردهای معده وجود دارد، و پزشک ممکن است از شما بپرسد که آیا این درد خفیف یا شدید، سوزش یا درد، مبهم یا تیز، گرفتگی یا کولیک، در یک نقطه یا سرتاسر، ثابت یا موج دار است. تمام این اطلاعات به پزشک کمک می کند تا علت درد شما را پیدا کند و تصمیم بگیرد که در مورد آن چه کاری انجام دهد.

محل درد شما، مانند درد بالای یا پایین شکم که در زیر توضیح داده شده است، همچنین سرنخ هایی را برای تشخیص علت احتمالی به پزشک می دهد.

درد در تمام شکم : آپاندیسیت، عفونت ادراری، بیماری کرون یا سندرم روده تحریک پذیر
بالای شکم: GERD، سنگ کیسه صفرا، پانکراتیت یا حمله قلبی
شکم میانی: پانکراتیت، آپاندیسیت، انسداد روده یا آنوریسم آئورت قفسه سینه
پایین شکم: درد زیر شکم می تواند ناشی از دیورتیکولیت، آپاندیسیت، حاملگی خارج از رحم یا التهاب لوله های فالوپ (سالپنژیت) باشد.
سمت چپ بالای شکم: زونا، عفونت طحال، حمله قلبی یا فتق هیاتال
سمت چپ پایین شکم: بیماری کرون، دیورتیکولیت، کولیت اولسراتیو یا بیماری سنگ کلیه
سمت راست بالای شکم: کلانژیت (التهاب مجرای صفراوی)، هپاتیت، نهفتگی مدفوع (مدفوع سفت شده) یا زخم معده
درد پایین سمت راست شکم: کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا)، کیست تخمدان، آپاندیسیت یا آنفولانزای معده

آزمایشات برای درد شکم

پزشک ممکن است آزمایش ادرار، خون و مدفوع را تجویز کند. تست های تصویربرداری همچنین برای تشخیص ناهنجاری های داخل دستگاه گوارش و سایر اندام ها مفید هستند. این آزمایشات ممکن است شامل اشعه ایکس، سی تی اسکن، اولتراسوند، انما باریم کنتراست یا آندوسکوپی باشد.

درمان درد معده و شکم

بسته به علت درد شکم، پزشک ممکن است داروها را تجویز کند.

داروهای بدون نسخه برای معده درد
داروهای حاوی سیمتیکون
آنتی اسیدها و داروهای کاهنده اسید: آروغ زدن، پری معده یا رفلاکس اسید
ملین ها یا نرم کننده های مدفوع

در موارد درد معده از مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند دیکلوفناک، ژلوفن، بروفن، نوافن، مفنامیک اسید، ناپروکسن خودداری کنید زیرا می توانند معده را تحریک کنند.

داروهای تجویزی برای معده درد

برخی شرایط نیز ممکن است از داروهای تجویزی سود ببرند.

  • استروئیدها: درد و التهاب ناشی از بیماری هایی مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو را کاهش می دهند
  • مهارکننده های پمپ پروتون: اختلالاتی که با اسید معده بدتر می شوند مانند زخم ها و رفلاکس معده به مری.
  • آنتی بیوتیک ها: شرایط باکتریایی یا زخم های مربوط به هلیکوباکتر پیلوری
جراحی برای معده درد

اگر آزمایش نشان داد که درد شما مربوط به شرایط گوارشی مانند سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه، انسداد مجرای یا روده یا آپاندیسیت است، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. درد شکم زنان مربوط به مسائل تولید مثلی مانند کیست تخمدان، فیبروم رحم یا لوله های فالوپ مسدود شده نیز ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

 

آیا ممکن است درد معده بخاطر مشکلات اعصاب و روان باشد؟

در صورتیکه علل جدی درد معده مانند علل فوق توسط پزشک بررسی شود و اطمینان حاصل شود که علل فوق دلیل درد معده نیستند، آنگاه مسئله ارتباط درد معده و روان نیاز به بررسی دارد. شرایطی که درد شکم و اختلالات عملکردی دستگاه گوارش نام دارند. یکی از مهمترین این اختلالات سندروم روده تحریک پذیر است.  برای انتخاب بهترین قرص برای اعصاب معده ضروری است با ارتباط اعصاب معده و سیستم گوارشی با مغز، اختلال عملکردی دستگاه گوارش Functional gastrointestinal disorders (FGID)  و سندروم روده تحریک پذیر IBS آشنا شویم.

اختلال عملکرد دستگاه گوارش
اختلال عملکرد دستگاه گوارش نام علمی مشکلات مرتبط با معده درد عصبی است

ارتباط عصب معده و روده و مغز

ارتباط روده و مغز شوخی نیست. این ارتباط می تواند اضطراب را به مشکلات معده مرتبط کند و بالعکس. آیا تا به حال یک تجربه “دلخراش” داشته اید؟ آیا موقعیت‌های خاص باعث می‌شوند که شما «حالت تهوع» داشته باشید؟ دستگاه گوارش به احساسات حساس است. خشم، اضطراب، اندوه، شادی – همه این احساسات (و سایر احساسات) می توانند علائمی را در روده ایجاد کنند.

مغز تأثیر مستقیمی بر معده و روده دارد. برای مثال، فکر خوردن می تواند اسید معده را قبل از رسیدن غذا آزاد کند. این ارتباط به هر دو صورت انجام می شود. یک روده مشکل دار می تواند سیگنال هایی را به مغز ارسال کند، همانطور که یک مغز مشکل دار می تواند سیگنال هایی را به روده بفرستد. بنابراین، ناراحتی معده یا روده فرد می تواند علت یا محصول اضطراب، استرس یا افسردگی باشد. این به این دلیل است که مغز و سیستم گوارشی (GI) ارتباط نزدیکی با هم دارند.

این امر به ویژه در مواردی که فرد بدون هیچ دلیل فیزیکی واضحی ناراحتی گوارشی را تجربه می کند صادق است. برای چنین اختلالات عملکردی دستگاه گوارش، تلاش برای درمان یک روده تحریک پذیر بدون در نظر گرفتن نقش استرس و احساسات دشوار است.

سلامت روده و اضطراب

با توجه به تعامل نزدیک روده و مغز، درک اینکه چرا ممکن است قبل از ارائه یک سخنرانی احساس تهوع داشته باشید یا در زمان استرس احساس درد روده کنید، آسان تر می شود. با این حال، این بدان معنا نیست که این شرایط  اختلال عملکردی دستگاه گوارشFunctional gastrointestinal disorders (FGID)  تصور می شود یا “همه این مشکلات از اعصاب شما و در سر شماست.” روانشناسی با عوامل فیزیکی ترکیب می شود تا باعث درد و سایر علائم روده شود. عوامل روانی اجتماعی بر فیزیولوژی واقعی روده و همچنین علائم تأثیر می گذارد. به عبارت دیگر، استرس (یا افسردگی یا سایر عوامل روانی) می تواند بر حرکت و انقباضات دستگاه گوارش تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات عملکردی دستگاه گوارش، درد را حادتر از سایر افراد درک می کنند، زیرا مغز آنها به سیگنال های درد از دستگاه گوارش واکنش بیشتری نشان می دهد. استرس می تواند درد موجود را حتی بدتر به نظر برساند.

بر اساس این مشاهدات، ممکن است انتظار داشته باشید که حداقل برخی از بیماران با شرایط عملکردی دستگاه گوارش ممکن است با درمان برای کاهش استرس یا درمان اضطراب یا افسردگی بهبود یابند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که رویکردهای مبتنی بر روان‌شناختی در مقایسه با درمان‌های پزشکی معمولی منجر به بهبود بیشتر علائم گوارشی می‌شوند.

ارتباط روده و مغز، اضطراب و گوارش

آیا مشکلات معده یا روده شما – مانند سوزش سر دل، گرفتگی شکم، یا مدفوع شل – با استرس مرتبط است؟ مراقب این علائم و سایر علائم رایج استرس باشید و آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. با هم می توانید استراتژی هایی برای کمک به مقابله با عوامل استرس زا در زندگی و همچنین کاهش ناراحتی های گوارشی خود داشته باشید.

محور روده-مغز Gut-Brain اصطلاحی برای شبکه ارتباطی است که روده و مغز شما را به هم متصل می کند . این دو اندام هم از نظر فیزیکی و هم از نظر بیوشیمیایی به روش های مختلف به هم متصل هستند.

عصب واگ و سیستم عصبی

نورون ها سلول هایی هستند که در مغز و سیستم عصبی مرکزی شما یافت می شوند و به بدن شما می گویند که چگونه رفتار کند. تقریباً ۱۰۰ میلیارد نورون در مغز انسان وجود دارد. جالب اینجاست که روده شما حاوی ۵۰۰ میلیون نورون است که از طریق اعصاب در سیستم عصبی شما به مغز شما متصل است.

عصب واگ یکی از بزرگترین اعصابی است که روده و مغز شما را به هم متصل می کند. سیگنال‌ها را در هر دو جهت ارسال می‌کند. به عنوان مثال، در مطالعات حیوانی، استرس سیگنال های ارسال شده از طریق عصب واگ را مهار می کند و همچنین باعث مشکلات گوارشی می شود . به طور مشابه، یک مطالعه روی انسان نشان داد که افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یا بیماری کرون، تون واگ را کاهش داده‌اند که نشان‌دهنده کاهش عملکرد عصب واگ است.

یک مطالعه جالب روی موش ها نشان داد که تغذیه آنها با پروبیوتیک باعث کاهش میزان هورمون استرس در خون آنها می شود. با این حال، هنگامی که عصب واگ آنها قطع شد، پروبیوتیک هیچ تاثیری نداشت. این نشان می دهد که عصب واگ در محور روده-مغز و نقش آن در استرس مهم است.

انتقال دهنده های عصبی

روده و مغز شما نیز از طریق مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی به هم متصل هستند. انتقال دهنده های عصبی تولید شده در مغز احساسات و عواطف را کنترل می کنند. به عنوان مثال، انتقال دهنده عصبی سروتونین به احساس شادی کمک می کند و همچنین به کنترل ساعت بدن شما کمک می کند.

جالب اینجاست که بسیاری از این انتقال دهنده های عصبی توسط سلول های روده و تریلیون ها میکروبی که در آنجا زندگی می کنند نیز تولید می شوند. بخش زیادی از سروتونین در روده تولید می شود. میکروب های روده شما همچنین یک انتقال دهنده عصبی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) تولید می کنند که به کنترل احساسات ترس و اضطراب کمک می کند.

مطالعات بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که برخی از پروبیوتیک ها می توانند تولید GABA را افزایش داده و اضطراب و رفتارهای شبه افسردگی را کاهش دهند . میکروب های روده مواد شیمیایی دیگری را می سازند که بر مغز تأثیر می گذارد.
تریلیون‌ها میکروبی که در روده شما زندگی می‌کنند، مواد شیمیایی دیگری نیز می‌سازند که بر عملکرد مغز شما تأثیر می‌گذارند. میکروب های روده شما مقدار زیادی اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFA) مانند بوتیرات، پروپیونات و استات تولید می کنند. آنها با هضم فیبر SCFA می سازند. SCFA از طرق مختلفی بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد، مانند کاهش اشتها.

یک مطالعه نشان داد که مصرف پروپیونات می‌تواند مصرف غذا را کاهش دهد و فعالیت مغز مربوط به پاداش غذای پرانرژی را کاهش دهد .یکی دیگر از SCFA، بوتیرات، و میکروب هایی که آن را تولید می کنند نیز برای تشکیل سد بین مغز و خون مهم هستند که به آن سد خونی مغزی می گویند . میکروب های روده همچنین اسیدهای صفراوی و اسیدهای آمینه را متابولیزه می کنند تا مواد شیمیایی دیگری را تولید کنند که بر مغز تأثیر می گذارد .

اسیدهای صفراوی مواد شیمیایی ساخته شده توسط کبد هستند که به طور معمول در جذب چربی های رژیم غذایی نقش دارند. با این حال، ممکن است بر مغز نیز تأثیر بگذارند. دو مطالعه روی موش‌ها نشان داد که استرس و اختلالات اجتماعی تولید اسیدهای صفراوی توسط باکتری‌های روده را کاهش می‌دهند و ژن‌های دخیل در تولید آنها را تغییر می‌دهند.

میکروب های روده بر التهاب تأثیر می گذارد

محور روده و مغز شما نیز از طریق سیستم ایمنی به هم متصل است. میکروب های روده و روده با کنترل آنچه که به بدن منتقل می شود و دفع می شود، نقش مهمی در سیستم ایمنی و التهاب شما ایفا می کنند .

اگر سیستم ایمنی شما برای مدت طولانی روشن باشد، می تواند منجر به التهاب شود که با تعدادی از اختلالات مغزی مانند افسردگی و بیماری آلزایمر مرتبط است.  لیپوپلی ساکارید (LPS) یک سم التهابی است که توسط باکتری های خاصی ساخته می شود. اگر مقدار زیادی از آن از روده به خون منتقل شود، می تواند باعث التهاب شود. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که سد روده نشت می کند، که به باکتری ها و LPS اجازه می دهد وارد خون شوند. التهاب و LPS بالا در خون با تعدادی از اختلالات مغزی از جمله افسردگی شدید، زوال عقل و اسکیزوفرنی مرتبط است.

چه غذاهایی با کمک به  محور روده و مغز موجب تقویت اعصاب معده می شوند؟
  1. چربی های امگا ۳: این چربی ها در ماهی های روغنی و همچنین به مقدار زیاد در مغز انسان یافت می شوند. مطالعات روی انسان ها و حیوانات نشان می دهد که امگا ۳ می تواند باکتری های خوب روده را افزایش دهد و خطر ابتلا به اختلالات مغزی را کاهش دهد.
  2. غذاهای تخمیر شده: ماست، کفیر، کلم ترش و پنیر همگی حاوی میکروب های سالم مانند باکتری های اسید لاکتیک هستند. نشان داده شده است که غذاهای تخمیر شده فعالیت مغز را تغییر می دهند.
  3. غذاهای پر فیبر: غلات کامل، آجیل، دانه ها، میوه ها و سبزیجات همگی حاوی فیبرهای پری بیوتیک هستند که برای باکتری های روده شما مفید هستند. پری بیوتیک ها می توانند هورمون استرس را در انسان کاهش دهند .
  4. غذاهای غنی از پلی فنل: کاکائو، چای سبز، روغن زیتون و قهوه همگی حاوی پلی فنل هستند که مواد شیمیایی گیاهی هستند که توسط باکتری های روده شما هضم می شوند. پلی فنول ها باکتری های سالم روده را افزایش می دهند و ممکن است شناخت را بهبود بخشند .
  5. غذاهای غنی از تریپتوفان: تریپتوفان اسید آمینه ای است که به انتقال دهنده عصبی سروتونین تبدیل می شود. غذاهایی که سرشار از تریپتوفان هستند عبارتند از بوقلمون، تخم مرغ و پنیر.

پرسش خوانندگان:

 

کدام قرص برای تقویت اعصاب معده و معده درد عصبی خوبه؟؟

با توضیحاتی که در بالا ذکر شد بنظر می رشد انتخاب دارو توسط پزشک به علل زمینه ای معده درد عصبی ربط دارد. بطور کلی روانپزشک ممکن از است چند دسته دارو برای بهبود اضطراب و کاهش علائم معده درد عصبی استفاده کند:

  1. داروهای ضد افسردگی مانند دولوکستین، آسنترا، فلوکستین، نورتریپتیلین، آمی تریپتلین، فلووکسامین، ونلافاکسین و …
  2. داروهای ضد اضطراب مانند بوسپیرون، بنزودیازپینهایی مانند کلردیازپوکساید، کلونازپام، لورازپام
  3. داروهای ترکیب ضد اسید و آرامبخش مانند کلیدینیوم- سی
  4. داروهای ضد اسپاسم مانند هیوسین و مبورین
  5. داروهای ضد یبوست و شل کننده مدفوع
  6. داروهای ضد اسهال
  7. داروهای ضد سیستم کولینرژیک
  8. داروهای گیاهی
قرص کلیدینیوم سی یک داروی ترکیبی از ضد اسید و آرامبخش است که برای معده درد عصبی ممکن است تجویز شود
قرص کلیدینیوم سی یک داروی ترکیبی از ضد اسید و آرامبخش است که برای معده درد عصبی ممکن است تجویز شود
انتخاب دارو برای معده درد عصبی نیازمند همکاری یک تیم درمانی شامل روانپزشک و متخصص گوارش است تا بتوانند بهترین قرص برای اعصاب معده را برای شما انتخاب و تجویز کنند.

 

منابع:

 

  1. The Brain-Gut Connection
  2. The gut-brain connection

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا