باورهای غلط در مورد اعتیاد به الکل

مردم هزاران سال است که الکل مصرف می کنند. اما هنوز اطلاعات نادرست زیادی در مورد اعتیاد به الکل وجود دارد. امری عادی است که  مردم با الکل رابطه غیر عادی داشته باشند. با این حال، این نگرش ممکن است منجر به باورهای غلط  بسیاری در مورد اعتیاد به الکل شود.

اختلال مصرف الکل یا اعتیاد به الکل یک وضعیت پزشکی پیچیده است که بر مغز تأثیر می گذارد. این شامل ناتوانی در کنترل مصرف الکل، صرف نظر از تأثیر منفی آن بر زندگی یا سلامتی شما است.

باورهای غلط در مورد اعتیاد به الکل

ممکن است باورهای غلط در مورد اعتیاد به الکل را شنیده باشید که به عنوان واقعیت ارائه شده است. در حالی که برخی از باورهای غلط  ممکن است مضرتر از دیگران باشند، درک واقعیت های اعتیاد به الکل ضروری است.

باورغلط ۱ : دادن مشروبات الکلی به کودکان زیر نظر والدین یا بزرگترها

یک باور غلط رایج این است که دادن مشروبات الکلی به خردسالان یا نوجوانان با نظارت بزرگسالان مشکلی ندارد. این باور غلط بر اساس این ایده است که بچه ها به هر حال مشروب می خورند، بنابراین بهتر است در حضور یک بزرگسال و یا والدین انجام شود.

این نادرست است و تحقیقات خلاف آن را نشان می دهد. یک مطالعه در استرالیا که بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶ انجام شد، به این نتیجه رسید که هیچ مدرکی پشت این ایده وجود ندارد که والدینی که به کودکان زیر سن قانونی الکل می‌رسانند، آسیب‌های ناشی از مصرف الکل را کاهش می‌دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که شامل ۵۶۱ دانش آموز بود نشان داد که کودکانی که قبل از کلاس ششم الکل مصرف می کردند، زمانی که به کلاس نهم می رسند، بیشتر احتمال دارد که الکل مصرف کنند. همین مطالعه همچنین اشاره می‌کند که اکثر دانش‌آموزان گزارش دادند که اولین جرعه الکل خود را در خانه می‌نوشیدند که معمولاً توسط والدین به آنها داده می‌شد.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ همچنین نشان می دهد که کودکانی که مجاز به نوشیدن الکل با بزرگسالان بودند، در نوجوانی بیشتر احتمال دارد که مصرف مشروبات الکلی پرخطر داشته باشند.

باور غلط ۲ : مصرف کنندگان تفننی ، اعتیاد به الکل ندارند

زیاده روی در نوشیدن الکل ممکن است وابستگی فیزیکی به الکل نداشته باشد. با این حال، می‌تواند برای فردی که در نوشیدن دارد زیاده روی می کند و اطرافیانش خطرناک باشد. افرادی که زیاد الکل می نوشند ممکن است گاهی اوقات بیش از حد الکل بنوشند. و در حالی که ممکن است لزوماً اختلال مصرف الکل نداشته باشند، نوشیدن زیاد الکل منظم می تواند منجر به ایجاد اختلال مصرف الکل شود.

باور غلط ۳: شما می توانید به سرعت “هشیار” شوید

بسیاری از مردم ممکن است این باورهای غلط را باور کنند که مصرف نان، غذاهای سنگین یا حتی نوشیدن قهوه باعث کاهش سطح الکل خون شما می شود. حقیقت این است که گذشت زمان تنها راه برای از بین رفتن الکل است.

الکل می تواند تأثیر متفاوتی بر افراد بگذارد. سرعت متابولیسم الکل توسط بدن شما بستگی به موارد زیر دارد:

  • سن
  • وزن
  • آخرین باری که خوردی
  • داروها
  • چقدر سریع الکل مصرف کردی
  • چقدر نوشیدی
  • چقدر کبدت سالم است

باور غلط ۴:  رانندگی تنها پس از چند نوشیدنی اشکالی ندارد

در بیشتر ایالات متحده، میزان الکل خون شما (BAC) باید کمتر از ۰.۰۸٪ باشد تا بتوانید قانونی رانندگی کنید. بسته به نحوه متابولیسم الکل، BAC شما می تواند تنها پس از یک نوشیدنی به این سطح برسد.

باور غلط ۵ : افراد مسن به اختلال مصرف الکل مبتلا نمی شوند

افراد ممکن است در هر سنی دچار اعتیاد به الکل شوند. همه کسانی که از سنین پایین شروع به نوشیدن می کنند لزوماً به این بیماری مبتلا نمی شوند.

با افزایش سن، ممکن است احتمال بیشتری وجود داشته باشد که از داروهایی استفاده کنید که می توانند اثرات الکل را افزایش دهند. همچنین ممکن است احتمال ابتلای افراد مسن به بیماری های روانی که ممکن است به نوشیدن بیش از حد الکل منجر شود، بیشتر باشد.

باور غلط ۶ : می توانید بنوشید و کنترل خود را حفظ کنید

لزوماً نیازی به مستی ندارید تا الکل بر توانایی تصمیم گیری شما تأثیر بگذارد. و زمانی که توانایی شما در تصمیم گیری مختل شود، دیگر کنترلی در دست ندارید.

اعتیاد به الکل

باور غلط ۷: نوشیدن الکل می تواند به درد مزمن کمک کند

ممکن است فکر کنید که نوشیدن می‌تواند به کاهش درد کمک کند، اما نشان می‌دهد که نوشیدن مزمن می‌تواند سطح درد را بدتر کند و اگر برای درد خود دارو مصرف می کنید، ممکن است خطرات تداخل دارویی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، مصرف استامینوفن با الکل، خطر نارسایی کبد را افزایش می دهد.

باور غلط ۸: افراد مبتلا به اعتیاد به الکل معمولا سطح اجتماعی پایینی دارند

هر کسی بدون توجه به شرایط شخصی مانند:

  • مسکن
  • استخدام
  • تحصیلات
  • وضعیت اجتماعی و اقتصادی

افرادی که دارای وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتری هستند، ممکن است حتی بیشتر از دیگر افراد نوشیدنی الکلی مصرف کنند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ در مورد مصرف الکل در انگلستان نشان داد که افرادی که در مشاغل مدیریتی حرفه‌ای هستند نسبت به کارگران معمولی و افراد بیکار فرصت‌های بیشتری برای نوشیدن الکل دارند. طبق این مطالعه، مالکیت خانه نیز یک پیش بینی کننده قوی برای مصرف الکل بود.

با این حال، مروری بر مطالعات  منتشر شده از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که افرادی با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر ممکن است بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از اختلال مصرف الکل باشند.

باور غلط ۹: فردی با اراده قوی کمتر به اختلال مصرف الکل مبتلا می شود

اعتیاد به الکل ربطی به اراده ندارد. شما ضعیف یا کمتر از زمانی که این وضعیت را دارید، نیستید. اعتیاد به الکل یک وضعیت پزشکی است که نمی توان تنها با اراده بر آن غلبه کرد. با این حال، اراده می تواند ابزار قوی برای کسانی باشد که در حال بهبودی از اختلال مصرف مواد هستند.

 

باور غلط ۱۰: شما هنوز هم می توانید گهگاهی در دوران نقاهت بنوشید

یکی از روش‌های غیر سنتی درمان اعتیاد به الکل، مدیریت اعتدال است. این رویکرد شامل محدود کردن مصرف الکل است، به ویژه برای افرادی که از نظر جسمی به الکل وابسته نیستند.

با این حال، تحقیقات محدودی وجود دارد که اثربخشی این نوع درمان را نشان می‌دهد.تحقیقات همچنین نشان می دهد که ادامه دادن به نوشیدن در حد اعتدال در دوران نقاهت ممکن است میل شما به الکل را افزایش دهد. منتقدان مدیریت اعتدال خاطرنشان می کنند که این شکل از درمان ممکن است انکار را در افراد مبتلا به اعتیاد به الکل تشویق کند، که ممکن است جستجوی درمان موثرتر را به تاخیر بیندازد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا