چگونه ایده “تغذیه سالم” می تواند مضر باشد

به نظر می رسد زندگی سالم و مفهوم “تغذیه سالم” تثبیت فرهنگی جدید ما باشد. ما دائماً مملو از مقالات و تبلیغات متشکل از آبمیوه ها، دستور العمل ها و لیستی از غذاهای فوق العاده هستیم که همه ادعا می کنند می توانند سلامتی مطلوب را به ما القا کنند. پس «سالم غذا خوردن» به چه معناست؟ دیدگاه های متفاوتی در مورد اینکه «تغذیه سالم» چیست، وجود دارد. برخی از مردم از گروه «من فقط ارگانیک می‌خورم» استفاده کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر بر مفهوم «تغذیه تمیز» متمرکز هستند و برخی دیگر رژیم غذایی «کم کربوهیدرات» را ترویج می‌کنند.

چهار مشکل اساسی درباره ایده تغذیه سالم
  1. اولین مشکلی که در ایده “تغذیه سالم”  وجود دارد این است که اغلب این کار فقط یک راه قابل قبول اجتماعی برای افرادی است که سعی کنند وزن خود را با دستکاری انتخاب های غذایی خود کنترل کنند. بسیاری از افرادی که می‌شناسیم و در مورد تلاش برای «تغذیه سالم» صحبت می‌کنند، به‌طور متناقض عادات دیگری (مانند سیگار کشیدن، برنزه کردن، و نوشیدن بیش از حد الکل) را انجام می‌دهند که نشان می‌دهد ممکن است آن‌طور که سعی می‌کنند ظاهر شوند، «آگاهی به سلامتی» ندارند.
  2. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی برای حفظ کاهش وزن در طولانی‌ مدت «کارساز نیستند». علاوه بر این برچسب زدن به رژیم غذایی خود به عنوان «تغذیه سالم» یا «تغییر سبک زندگی» این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که ما به سادگی قادر به کنترل وزن خود به روشی که صنعت «سلامت و تندرستی» می‌خواهد نیستیم. علاوه بر این، حتی اگر بتوانیم وزن خود را کنترل کنیم (که اکثریت ما نمی‌توانیم در درازمدت انجام دهیم)، نمی‌توانیم نظرات دیگران درباره خود یا احساس کلی شادی خود را از طریق وزن خود کنترل کنیم. مردم تمایل دارند “لاغر” باشند زیرا فکر می کنند “لاغر” بودن برای آنها شادی  و تندرستی به ارمغان می آورد. اما واقعیت این است که شما می توانید سلامتی، شادی و عشق را در هر اندازه ای پیدا کنید.
  3. علاوه بر این، گفتن اینکه شما سعی می‌کنید «سالم بخورید»، نشان می‌دهد که برخی غذاها «سالم» و غذاهای دیگری هستند که «ناسالم» هستند. این نوع ذهنیت سیاه و سفید پیرامون غذا، افراد را برای عادات غذایی نابهنجار آماده می کند. علاوه بر این، غذا ذاتاً خنثی است و بر اساس نوع غذایی که برای خوردن انتخاب می کنید، فرد «بد» یا «خوب» نیستید. ما باید مفهوم اخلاق را از انتخاب های غذایی خود حذف کنیم زیرا این راه دیگری برای شرمساری و سرزنش خودمان است برای کاری که نباید انجام دهیم. تمام غذاها در حد اعتدال می توانند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشند و حذف برچسب “خوب” و “بد” از غذاها می تواند به شما کمک کند تا رابطه خود را با خوردن ترمیم کنید و از ذهنیت رژیم غذایی رهایی پیدا کنید.
  4. در نهایت، بزرگترین مشکل من با مفهوم “تغذیه سالم” این است که سلامتی کاملاً به زمینه و شخص خاص بستگی دارد. همه ما فهرست‌های ترسناک «غذاهایی که نباید دوباره بخورید» یا «غذاهایی که کاملاً ناسالم هستند» را دیده‌ایم. این اظهارات کلی در مورد اینکه چه غذاهایی “سالم” و “ناسالم” هستند کاملاً مضحک است. ما به عنوان انسان کاملاً متفاوت و منحصر به‌ فرد هستیم، با باکتری‌های روده، تاریخچه‌ها، محیط‌ها، ژن‌ها و هزاران تنوع بیولوژیکی و روان‌شناختی متفاوت. چیزی که ممکن است برای یک فرد «سالم» باشد، ممکن است برای دیگری «ناسالم» باشد، بنابراین هرگونه عبارات کلی که یک گروه غذایی یا غذای خاص را به عنوان «سالم» یا «ناسالم» برچسب‌گذاری می‌کند، منطقی به نظر نمی‌رسد.
چگونه ایده "تغذیه سالم" می تواند مضر باشد
 بنابراین بدانید که عادات غذایی شما ارزش ذاتی شما را به عنوان  یک انسان تعیین نمی کنند. ما نمی توانیم زندگی یا ارزش خود را به عنوان انسان، از طریق انتخاب های غذایی خود کنترل کنیم. مهم نیست که امروز چه خورده‌اید و چقدر ورزش کرده‌اید، شما شایسته عشق، ارتباط و تعلق هستید. شما کافی هستید، دقیقاً همانگونه که هستید.

قبل از شروع درمان پرخوری یا پرخوری عصبی میتوانید با

 تهیه برنامه غذایی پرخوری عصبی از اینجا

بمدت دوهفته شروع درمان را امتحان نمایید. این برنامه غذایی تا حدود زیادی پرخوری اولیه را متوقف می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا