افسردگی پس از جراحی بای پس معده

برای کسانی که وزن آنها پس از سال ها شکست در رژیم های غذایی سنتی به طور پیوسته افزایش یافته است، جراحی بای پس معده برای کاهش اندازه معده تقریباً جدی به نظر می رسد. اگر کیسه معده به قدری کوچک باشد که تقریباً مقدار غذای کمی را در خود بگنجاند منجر به کاهش وزن می شود.

آنقدر غذای کمی می توان در یک زمان خورد که به بیماران گفته می شود در زمان غذا آب ننوشند زیرا این کار جایی برای غذا باقی نمی گذارد. به نظر می رسد که وزن کاهش پیدا می کند و بیماران را  پس از عمل نسبت به بهبود سلامت، انرژی و سبک زندگی که دیگر محدود به اضافه وزن نمی شود، خوش بین می کند.

اما برای برخی، با کاهش وزن، مشکلات جدیدی شروع می شود. کمبودهای تغذیه ای ناشی از تغییر در جذب غذا در بدن به خوبی مشخص می شود، اما با نظارت بر مصرف غذا و مکمل های ویتامین و مواد معدنی کنترل می شود.

با این حال، برخی از مشکلات به سرعت وزن ناپدید نمی شوند و برای برخی ممکن است سال ها ادامه داشته باشند. اضطراب، افسردگی و بی خوابی ممکن است به قدری شدید و در برابر دارو مقاوم باشند که برخی از بیماران تصمیم به برگرداندن عمل بای پس معده شوند.

اضطراب در مورد عمل قابل درک است. کدام یک از ما که منتظر عملی است، در ساعت ۳ صبح با قلب تپنده و عرق سرد در فکر انجام عمل جراحی بیدار نشده است؟ و اضطراب پس از کاهش معده نیز قابل درک است.  زمانی برای آماده شدن برای یک روش کاملاً جدید غذا خوردن و یک بدن تازه ظهور وجود ندارد. افسردگی بالینی و بی خوابی به این راحتی قابل توضیح نیستند.

می توان حدس زد که افسردگی ممکن است به دنبال درک این موضوع باشد که برخی غذاها را دیگر هرگزنمیتوانند بخورند. احتمالاً بیدار شدن بعد از عمل جراحی بای پس معده و فهمیدن این موضوع که دیگر هرگز شکلات نخواهید خورد ممکن است شما را در یک هراس دائمی قرار دهد. اما افسردگی های گزارش شده هم در ادبیات علمی و هم در صدها حکایت شخصی در سایت های وبلاگ جراحی معده، خلاف این را نشان می دهد..

برخی افسردگی را با رژیم غذایی بسیار کم کالری که چندین ماه پس از جراحی بای پس معده دنبال می شود، مرتبط می دانند. مطالعات انجام شده در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن بر روی داوطلبانی که رژیم غذایی نیمه گرسنگی مشابه با رژیم های غذایی در اردوگاه های اسیران جنگی داشتند، افسردگی قابل توجهی را نشان داد که با دریافت غذای کافی به آزمودنی ها ناپدید شد. با این حال، برای برخی، افسردگی بالینی بسیار فراتر از ماه های اول تغذیه بسیار محدود ادامه می یابد و به درمان ضد افسردگی مقاوم است.

آیا افسردگی بعد از جراحی بای پس معده می تواند بعلت کمبود یک ماده مغذی خاص در رژیم غذایی، یعنی کربوهیدرات ها باشد؟

عدم وجود کربوهیدرات در رژیم غذایی همواره سطح سروتونین و فعالیت انتقال دهنده های عصبی را تغییر می دهد. این ترشح انسولین پس از خوردن کربوهیدرات ها است که به طور غیرمستقیم اجازه می دهد تا سروتونین بیشتری در مغز تولید شود. انسولین سطح اسیدهای آمینه خون را تغییر می دهد و این باعث می شود یک اسید آمینه، تریپتوفان، وارد مغز شود. سروتونین از تریپتوفان ساخته می شود و بنابراین به در دسترس بودن مغز آن بستگی دارد.

رژیم های غذایی قبل و بعد از جراحی بای پس معده اغلب طوفانی عالی برای کاهش سروتونین ایجاد می کنند. رژیم‌های پر پروتئین/خیلی کم کربوهیدرات به بیماران قبل از جراحی بای پس معده تحمیل می‌شود، بنابراین قبل از جراحی بای پس معده  مقداری وزن کم می‌کنند. پس از عمل، بیماران برای جلوگیری از از دست دادن عضلات، ویتامین ها و مواد معدنی، فقط پروتئین و مکمل مصرف می کنند. حتی اگر تریپتوفان یکی از اسیدهای آمینه سازنده پروتئین است، مطالعات انجام شده در چندین دهه در MIT نشان داد که وقتی پروتئین خورده می شود، تریپتوفان کم یا اصلاً وارد مغز نمی شود.

سروتونین کم و/یا غیر فعال با خلق افسرده و خلق مضطرب، عصبانیت، تحریک پذیری و خستگی همراه است. زنان به طور معمول سروتونین کمتری در مغز خود دارند و بیشتر از مردان در معرض افسردگی قرار دارند. ممکن است افسردگی آنها پس از جراحی بای پس معده به رژیم غذایی کاهش دهنده سروتونین آنها مرتبط باشد؟
نحوه افزایش تولید سروتونین در مرحله تغذیه پروتئین مشکل دشواری است. معده خیلی کوچک است، جایی برای کربوهیدرات و پروتئین وجود ندارد و باید آن را خورد. آیا دادن تریپتوفان به عنوان مکمل کمک کننده است؟ آیا باید مطالعاتی انجام شود تا ببینیم که آیا افزایش سنتز سروتونین از افسردگی جلوگیری می کند یا کاهش می دهد؟

مشکلات تغذیه ای ممکن است یکی از دلایل افسردگی پس از جراحی بای پس معده باشد
مشکلات تغذیه ای ممکن است یکی از دلایل افسردگی پس از جراحی بای پس معده باشد

بی خوابی نیز یکی از عوارض جانبی غیرمنتظره جراحی بای پس معده است. به غیر از گزارش های بیمار، اطلاعات زیادی در مورد علت یا نحوه رسیدگی به آن وجود ندارد. من تا ساعت ۲ صبح بیدار بودم، خوابم برد و سپس ساعت ۴ صبح بیدار شدم. تنها راهی که می توانم بخوابم، مصرف داروهای خواب با نسخه است.» توصیف غیر معمولی از بیداری مداوم بسیاری از بیماران پس از جراحی بای پس معده نیست.

بر اساس برخی گزارش های آنها، این بی خوابی ماه ها و حتی سال ها ادامه دارد. برخی از افراد گزارش دادند که ملاتونین مصرف می‌کنند اما در دوزهای بسیار زیاد (دوز صحیح ۰.۳ میلی‌گرم) که تولید این هورمون را در بدنشان متوقف کرده و از کار افتاده است. برخی دیگر از ترس اعتیاد سعی در محدود کردن استفاده از داروهای تجویزی داشتند، اما در نهایت پس از چندین شب بی خوابی تسلیم شدند.

آیا خوردن کربوهیدرات بیشتر کمک کننده است؟ آیا سروتونین بیشتر ممکن است به آرامش و تسکین ذهن کمک کند تا مانند یک جربیل روی چرخی که در حال دویدن است از دویدن در اطراف دست بردارد و اجازه دهد خواب بیاید؟

هیچ کس پیامدهای نجات جان جراحی چاقی را رد نمی کند زیرا بسیاری از مشکلات سلامتی ناشی از وزن بیش از حد را از بین می برد یا کاهش می دهد. اما اگر افراد افسرده و بی خواب راهی برای احساس و خواب بهتر پیدا نکنند، خطری برای به دست آوردن مجدد وزن و از دست دادن سلامت خود هستند. نام آن را یک عمل جراحی غیرمنتظره بگذارید تا زندگی را برای شروع آسان تر کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا