افسردگی و سردرد

افسردگی و سردرد رابطه پیچیده ای دارند، اما درمان هایی برای کمک به مدیریت و حتی پیشگیری از علائم وجود دارد. افسردگی می‌تواند با فهرستی طولانی از علائم، از غم و اندوه شدید گرفته تا خستگی و کمبود انرژی همراه باشد. موضوع دیگری که می تواند همراه با افسردگی ایجاد شود سردرد است. سردرد اغلب با حملات افسردگی و اضطراب همراه است. اگرچه محققان یک پیوند مستقیم و علت و معلولی بین افسردگی و سردرد پیدا نکرده اند، اما این دو می توانند با هم در ارتباط باشند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ با ۲۷۶۲ شرکت‌کننده نشان داد که فراوانی سردرد در میان افرادی که دارای اضطراب و افسردگی بودند در مقایسه با افرادی که هیچ کدام از این‌ها را نداشتند، بیشتر بود. این منجر به این سوال می شود که آیا افسردگی می تواند موجب سردرد شود؟ ارتباط بین اختلالات سردرد و سلامت روان، از جمله افسردگی، قوی است زیرا می توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند.

به نظر می رسد انواع خاصی از سردردها بیشتر با علائم افسردگی ظاهر می شوند. درک چگونگی ارتباط این دو ممکن است روشن کند که چگونه می توانید بهتر علائم خود را درمان و با آنها مقابله کنید.

ارتباط بین افسردگی و سردرد

بیش از یک نوع سردرد مرتبط با افسردگی وجود دارد، بنابراین تعریف واضح رابطه افسردگی و سردرد دشوار است.

دو نوع سردرد رایج که همزمان با افسردگی ایجاد می شوند عبارتند از:

• افسردگی و میگرن: می تواند در عملکرد روزانه شما را با مشکل مواجه کند
  • افسردگی و سردرد تنشی: مرتبط با عضلات سفت و منقبض است که با اضطراب رایج است

برای مثال، میگرن یک سردرد اولیه است، در حالی که سردرد ناشی از عفونت سینوسی ثانویه است. نتایج یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۸ نشان داد که میگرن و افسردگی اغلب با هم اتفاق می‌افتند. این ارتباط به قدری قوی بود که محققان به پزشکان توصیه کردند هنگام درمان میگرن، افسردگی را بررسی کنند.

رابطه بین افسردگی و سردرد، به ویژه میگرن، ممکن است با استرس و اضطراب نیز مرتبط باشد. یک مطالعه قدیمی‌تر در سال ۲۰۱۳ نشان داد که افراد مبتلا به پریشانی روان‌شناختی، مانند افسردگی و اضطراب، علائم فیزیکی قابل توجه‌تری از جمله سردرد دارند. این شواهد بیشتر در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ تأیید شد که نشان داد ترکیب اضطراب و افسردگی با سردردهای مکرر مرتبط است.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ که در بین دوقلوها انجام شد، پتانسیل عوامل ژنتیکی در پشت افسردگی و میگرن را بررسی کرد. نتایج نشان داد که برخی از عوامل ژنتیکی برخی افراد را مستعد افسردگی و میگرن می کند. در نتیجه، اگر فردی در خانواده شما نیز افسردگی یا میگرن داشته است، این احتمال وجود دارد که شما نیز این شرایط را تجربه کنید.

افسردگی همچنین خطر ابتلا به سردردهای تنشی مکرر را افزایش می دهد. اما بر اساس یک نظرسنجی مقطعی از ۶۶۲۴ شرکت کننده از اتحادیه اروپا، ارتباط بین افسردگی و سردرد تنشی ضعیف تر از افسردگی و میگرن است.

طبق یک مطالعه اتریشی در سال ۲۰۱۶، اگر افسردگی دارید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سردردهای مزمن (در مقایسه با دوره ای) باشید.

افسردگی و سردرد

علل

آیا افسردگی می تواند باعث سردرد شود و آیا سردرد باعث افسردگی می شود؟ این چیزی است که بسیاری از افراد در مورد هر دو شرایط می خواهند بدانند. هیچ پاسخ جهانی وجود ندارد، اما به طور کلی، بله و بله.

همانطور که چندین مطالعه قبلاً ذکر شد نشان داد، افسردگی، به ویژه زمانی که افسردگی و اضطراب وجود داشته باشد، می تواند احتمال سردرد را افزایش دهد. دلیل قطعی برای میگرن وجود ندارد، اما سردردهای تنشی ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

• رژیم غذایی
  • مشکلات خواب
  • داروها
  • درد

درد می تواند تا حدی ناتوان کننده باشد که در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند که می تواند منجر به افسردگی شود.

علائم افسردگی و سردرد تنشی

• غیر ضربان دار
  • خفیف تا متوسط در مقیاس شدت
  • کسل کننده و فشار دهنده
  • معمولا در دو طرف سر

سردردهای میگرنی شدیدتر هستند و می توانند علائمی داشته باشند که عبارتند از:

• درد ۴ تا ۷۲ ساعت طول بکشد
  • درد کوبنده یا ضربان دار
  • حساسیت به نور
  • حساسیت صدا
  • مشکل در فکر کردن یا تمرکز
  • تاری دید
  • یک هاله

درمان سردرد و افسردگی

دریافت تشخیص از پزشک اولین قدم برای دریافت درمان است. آنها می توانند به تشخیص اینکه آیا شما یک اختلال سردرد اولیه یا ثانویه را تجربه می کنید کمک می کنند. برای انجام این کار، یک متخصص دارای مجوز ممکن است نیاز به انجام یک معاینه عصبی، استفاده از تصویربرداری (MRI) برای مشاهده تصاویر دقیق از مغز شما و درخواست آزمایش‌های آزمایشگاهی داشته باشد. اما نمی‌توانید سردرد یا افسردگی را بدون در نظر گرفتن دیگری درمان کنید. گزینه های درمانی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

• دارو برای کاهش علائم افسردگی
  • مسکن های بدون نسخه (OTC)
  • داروهای پیشگیری از میگرن
  • داروهای تسکین دهنده میگرن
  • آموزش تمدد اعصاب، مانند مدیتیشن ذهن آگاهی
  • روان درمانی، از جمله رفتار درمانی
  • توسعه راهبردهای مقابله ای برای استرس و علائم افسردگی
  • تمرین منظم
  • رژیم غذایی سالم
  • خواب کافی

مراقب مصرف بیش از حد داروهای مسکن OTC برای سردرد باشید. بدن شما می تواند سردردهای ناشی از مصرف بیش از حد دارو را در پاسخ به کمبود دارو در سیستم شما تجربه کند. اگر میگرن را تجربه می کنید، استراتژی های درمانی پیشگیرانه را در نظر بگیرید که شامل داروهای ضد افسردگی مانند نورتریپتیلین و ونلافاکسین می شود.

اقدامات پیشگیرانه برای سردرد افسردگی

علائم افسردگی و سردرد هر دو به نحوه تعامل شما با محیط و رفتارهایتان پاسخ می دهند. رفتارهایی که سلامت جسمی شما را بهبود می بخشد می تواند سلامت روان شما را نیز تقویت کند و احتمال افسردگی و سردرد را کاهش دهد. این رفتارها عبارتند از:

• خواب کافی (حداقل ۷ ساعت)
  • یک رژیم غذایی سالم که شامل میوه ها، سبزیجات و پروتئین ها و چربی های سالم است
  • وعده های غذایی منظم و میان وعده
  • تمرین منظم
  • مدیریت استرس سالم و مهارت های مقابله ای

اگر شماز از جمله افرادی هستید که از افسردگی و سردرد رنج می برید با مراجعه به صفحه رزرو نوبت آنلاین میتوانید وقت ویزیت روانپزشکی رزرو نمایید. ما به شما کمک خواهیم کرد از افسردگی و سردرد رهایی یابید.