افسردگی خندان: علائم و درمان

شاید این ضرب المثل را شنیده باشید : اونیکه گریه میکنه یک درد داره ولی اونیکه میخنده هزار درد

افسردگی در همه یکسان به نظر نمی رسد. شما می توانید لبخند بزنید و راضی به نظر برسید و همچنان افسردگی داشته باشید. در حالی که ممکن است فکر کنید که در یک فرد افسرده علائم افسردگی را همیشه می بینیم ، ممکن است اینگونه نباشد . اگر افسردگی خندان را تجربه می کنید، ممکن است از بیرون کاملاً خوشحال به نظر برسید اما علائم افسردگی را پشت درهای بسته داشته باشید.

افسردگی شما هر چه به نظر می رسد، شما تنها نیستید. تخمین زده می شود که ۲۶۴ میلیون نفر در سراسر جهان با افسردگی زندگی می کنند. در حالی که ممکن است شما با اصطلاح افسردگی خندان ارتباط برقرار کنید، اما  از نظر منابع روان پزشکی تعریف نوعی افسردگی نیست. با این وجود، نیازمند توجه و درمان است. یادگیری بیشتر در مورد سلامت روانی خود و علائم و درمان های افسردگی  می تواند به شما در بهبود رفاه کلی کمک کند.

افسردگی خندان چیست؟

آیا در مورد افسردگی خندان شنیده اید؟ اگر نه، احتمالاً به این دلیل است که افسردگی خندان یک تشخیص رسمی در راهنمای تشخیصی و آماری برای اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5) نیست. با این حال، برخی از افراد ممکن است بیش از یک نام بیماری بالینی با افسردگی خندان ارتباط برقرار کنند.

افسردگی خندان احتمالاً به عنوان اختلال افسردگی اساسی (MDD) با ویژگی های غیر معمول (معروف به افسردگی غیر معمول) تشخیص داده می شود.

این نوع افسردگی “غیر معمول” در نظر گرفته می شود، زیرا معمولاً وقتی فردی افسردگی دارد، علائم قابل توجهی وجود دارد. خواه این مشکل در بلند شدن از رختخواب در صبح، تغییر در اشتها یا از دست دادن علاقه به چیزهایی باشد که قبلاً از آن لذت می بردید، افسردگی معمولاً باعث تغییرات قابل توجهی در رفتارهای شما می شود.

اما اگر افسردگی خندان را تجربه می کنید، اینطور نیست.

همانطور که از نامش پیداست، افسردگی خندان نوعی افسردگی است که در آن افکار افسردگی مانند بی ارزشی، ناامیدی و غمگینی دارید، اما می توانید آنها را از طریق یک ظاهر بیرونی شاد پنهان کنید.

شما لبخند می زنید – صرف نظر از آنچه در درون خود می گذرانید.

در افسردگی با ویژگی های غیر معمول، ممکن است زمانی که اتفاقات خوبی رخ می دهد، به طور موقت احساس بهتری داشته باشید. اما این حالت در طول یک افسردگی قسمتی کوتاه است. این همان چیزی است که افسردگی غیر معمول را “غیر معمول” می کند – زیرا در واقع می توانید برای لحظه ای احساس شادی کنید.

اگر افسردگی خندان دارید، احتمالاً برای اطرافیانتان موفق به نظر می رسید.  همچنین ممکن است نگران باشید که به اشتراک گذاشتن احساساتتان باعث قضاوت دیگران در شما شود. این یک احساس بسیار رایج در هر کسی است که این وضعیت سلامت روانی خاص را تجربه می کند، اما شما دلیلی برای شرمندگی ندارید.

علائم و نشانه های افسردگی خندان

اگر فکر می‌کنید افسردگی خندان را تجربه می‌کنید، ساده‌ترین قدم اول این است که احساسات خود را در مقابل ظاهرتان با دنیای بیرون مقایسه کنید.

وقتی تنها هستید، آیا علائم زیر را احساس می کنید – با این حال هرگز هیچ یک از این احساسات را به دیگران ابراز نمی کنید؟ این یک الگوی معمولی از افسردگی خندان است. افسردگی یک بیماری روانی رایج است که بر نحوه تفکر، احساس و عمل فرد تأثیر می گذارد. می تواند علائمی زیر را ایجاد کند:

• کمبود انرژی، خستگی یا فرسودگی
  • تحریک پذیری، طغیان یا تغییرات خلقی
  • تغییر در اشتها یا نوسانات وزن
  • از دست دادن علاقه یا لذت به فعالیت هایی که زمانی از آن لذت می بردید
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • مشکل در تفکر، تمرکز یا تصمیم گیری
  • افکار مرگ یا خودکشی

لطفاً احساس نکنید که ارتقای شغلی یا زندگی اجتماعی پر جنب و جوش شما احساسات «پایین» را نفی می کند. برای اینکه با افسردگی زندگی کنید، نیازی نیست که زندگی شما از هم بپاشد.

اگر افسردگی خندان را تجربه می کنید، دیگران ممکن است نتوانند به شما بگویند که در پریشانی هستید. اما فقط به این دلیل که علائم شما از طریق رفتارهای شما قابل مشاهده نیستند، هنوز می توانید آنها را عمیقاً احساس کنید.

اگر فکر می‌کنید کسی که دوستش دارید افسردگی خندان را تجربه می‌کند، ماسکی که می‌پوشد می‌تواند درک واقعیت را برای شما دشوار کند.

ممکن است این نشانه های ظریف در فرد مبتلا به افسردگی خندان وجود داشته باشد:

بیشتر از حد معمول فلسفی صحبت کردن
بهانه آوردن برای نرفتن با دوستان
به نظر جدا یا دور از جمع بودن
مشکل در تصمیم گیری

فرد مورد علاقه شما ممکن است سعی کند احساسات درونی خود را پنهان کند، اما او همیشه ضد گلوله نیست – یک نمای شاد گاهی اوقات به اندازه کافی باریک می شود که علائم کوچکی از افسردگی آشکار می شود.

چرا مردم افسردگی خود را پنهان می کنند؟

پنهان کردن افسردگی ممکن است احساس امنیت بیشتری داشته باشد – و این قابل درک است. با این حال، اگر در وهله اول از این که چرا آن را پنهان می کنیم آگاه باشیم، می تواند به ما کمک کند تا تغییر کنیم و به افرادی که دوستشان داریم و به آنها اعتماد داریم کمک کنیم.

مطمئن نیستید چرا کسی افسردگی خود را پشت لبخند پنهان می کند؟ چند دلیل وجود دارد:

انگ
انگ پیرامون شرایط سلامت روانی مانند افسردگی.  شاید از اینکه دیگران شما را چگونه درک کنند می ترسید یا می ترسید که شما را قضاوت کنند. خوشبختانه، تصورات عمومی شروع به تغییر کرده است. به عنوان مثال، این تصورات غلط مبنی بر اینکه افراد مبتلا به افسردگی مسئول وضعیت خود هستند،  و اینکه آنها افرادی نامطلوب و یک تهدید هستند، در حال کمتر شدن شدن است.

دریافت حمایت از وضعیت سلامت روان نشانه ضعف نیست ، در واقع، نشانه قدرت است.

خود درمانی
بسیاری از مردم افسردگی خود را پنهان می کنند زیرا فکر می کنند می توانند به تنهایی آن را “رفع کنند”. برای کمک به مدیریت علائم، برخی افراد خوددرمانی می کنند. در واقع، افراد مبتلا به افسردگی ممکن است به اختلال مصرف مواد نیز مبتلا شوند. علائم افسردگی می‌تواند فوق‌العاده سخت باشد، اما زمانی که با مصرف الکل و مواد مخدر ترکیب شود، می‌تواند بدتر شود.

هنجارهای فرهنگی
انتظارات اجتماعی می تواند شما را در به اشتراک گذاشتن احساسات خود دشوار کند. اگر مرد هستید، ممکن است فشار جامعه را برای “مرد بودن و شجاع بودن” را احساس کنید. این فشار اجتماعی از برچسب قوی بودن مرد می تواند دلیلی برای پنهان شدن افسردگی باشد. بر اساس منبع معتبر ، مردان نسبت به زنان کمتر احتمال دارد افسردگی را بروز دهند ، درباره آن صحبت کنند و به دنبال درمان باشند.

تشخیص

افسردگی خندان یک تشخیص رسمی نیست، اما ممکن است یک بیماری روانی مانند افسردگی غیر معمول تشخیص داده شود.

برای دریافت تشخیص، یک روانپزشک احتمالاً با پرسیدن سؤالاتی برای سنجش علائم شما مصاحبه را شروع می کند. آنها همچنین ممکن است در مورد هر رویداد اخیری که می تواند باعث افسردگی شده باشد بپرسند.

بسته به علائم شما، ممکن است یکی از شرایط زیر تشخیص داده شود:

اختلال افسردگی اساسی (MDD)
اختلال دوقطبی
اختلال افسردگی ناشی از مواد یا دارو
افسردگی ناشی از یک بیماری زمینه ای
افسردگی فصلی
اختلال افسردگی مداوم (PDD)
تشخیص افسردگی خندان ممکن است پیچیده باشد، زیرا ممکن است علائم افسردگی را در ظاهر آشکار نکنید.

درمان

بسیاری از گزینه های درمانی برای مدیریت افسردگی در دسترس هستند، و ممکن است بخواهید ترکیبی از گزینه ها را به جای یک مورد امتحان کنید.

برخی از روش های درمانی که می تواند کمک کند عبارتند از:

درمان شناختی رفتاری (CBT)
درمان بین فردی
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)
بسته به آنچه روانپزشک شما پیشنهاد می کند، ممکن است بخواهید دارو را نیز در نظر بگیرید. برای دریافت کمک می توانید به سامانه رزرو نوبت مراجعه نمایید.

خودمراقبتی

به غیر از درمان و دارو، ابزارهای خودمراقبتی می توانند تفاوت بزرگی در درمان افسردگی ایجاد کنند.

برخی از گزینه های خودمراقبتی عبارتند از:

تحرک روزانه
رژیم غذایی متعادل
سرگرمی ها
۷ تا ۹ ساعت خواب
مدیریت استرس
تمرین های تمرکز حواس، مانند یوگا یا مدیتیشن

اینها همه چیزهای سالمی هستند که می توانید در زندگی روزمره خود بگنجانید تا به شما در مدیریت علائم افسردگی کمک کند. گاهی اوقات، حتی گام‌های به ظاهر «کوچک» می‌توانند تفاوت بزرگی در احساس شما ایجاد کنند.