۱۰ فرد مشهور مبتلا به  اختلال وسواس فکری عملی(OCD) و آنچه می توانید از آنها بیاموزید

اختلال وسواس فکری عملی(OCD) می تواند در انسان احساس انزوا ایجاد کند. با این حال، افراد زیادی با  اختلال وسواس فکری عملی OCD وجود دارند، حتی افراد مشهور. برخی از افراد مشهوری که در مورد OCD صحبت کرده اند دیوید بکهام، جاستین تیمبرلیک، کامیلا کابلو و غیره هستند.

 اختلال وسواس فکری عملی(OCD) چیست؟

اختلال وسواس فکری-عملی یک وضعیت سلامت روان است که تقریباً ۲ تا ۳ درصد از افراد در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به  اختلال وسواس فکری عملی(OCD) اغلب اضطراب شدیدی را تجربه می کنند، اگرچه  اختلال وسواس فکری عملی(OCD) دیگر به عنوان یک اختلال اضطراب طبقه بندی نمی شود.  اختلال وسواس فکری عملی(OCD) به طور معمول از یک الگوی چرخه ای از داشتن افکار مزاحم، معروف به وسواس و تکمیل رفتارهای تکراری، معروف به اجبار، در پاسخ به این وسواس ها پیروی می کند.

علائم  اختلال وسواس فکری عملی(OCD) می تواند در چندین نقطه در طول زندگی ایجاد شود. دو دوره شایع که در آن علائم  اختلال وسواس فکری عملی(OCD)رخ می دهد، بین ۸-۱۲ سالگی و اواخر نوجوانی تا اوایل بزرگسالی است.

 اختلال وسواس فکری عملی(OCD) با موارد زیر مشخص می شود:

  1. وسواس فکری: وسواس فکری مکرر، ناخواسته و مزاحم است که برای فردی که آنها را تجربه می کند باعث ناراحتی شدید می شود.
  2. اجبارها: اجبارها رفتارهای تکراری هستند که فرد مبتلا به OCD احساس می کند مجبور به انجام آن است، اغلب در پاسخ به یک وسواس. این رفتارها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، مانند اجبارهای ذهنی یا رفتارهای قابل مشاهده.
چگونه اختلال وسواس فکری عملی(OCD) می تواند موفقیت را افزایش دهد؟

اگرچه اختلال وسواس فکری عملی(OCD)  می تواند منجر به افزایش پریشانی و اضطراب شود، اما ویژگی های اختلال وسواس فکری عملی(OCD)  نیز ممکن است مفید باشد و به عنوان نقاط قوت در نظر گرفته شود. افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی(OCD)  ممکن است مهارت های سازماندهی خوب، توجه به جزئیات و سطوح بالاتری از همدلی داشته باشند. این مهارت‌ها می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مختلف مفید باشند، به‌ویژه زمانی که افراد یاد می‌گیرند جنبه‌های اضطرابی    اختلال وسواس فکری عملی(OCD) خود را مدیریت کنند.

 نقاط قوت رایجی در اختلال وسواس فکری عملی(OCD) وجود دارند که می تواند موفقیت را افزایش دهد:

  • مهارت های سازمانی خوب: برخی از افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی(OCD)، به ویژه اختلال وسواس فکری عملی(OCD)متقارن، ممکن است نیاز داشته باشند موارد را به روشی خاص مرتب کنند. این می تواند به عنوان یک نقطه قوت در قالب مهارت های سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.
  • توجه به جزئیات: بسیاری از افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی(OCD) جزئیات گرا هستند که می تواند در محیط ها و مکان های کاری مختلف مفید باشد.
  • تخیل و خلاقیت: افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی(OCD) اغلب سناریوهای مختلفی را تصور می کنند که باعث ناراحتی آنها می شود. با این حال، مهار این خلاقیت و هدایت آن به چیزی سازنده می تواند از این به عنوان یک نقطه قوت استفاده کند.
  • همدلی با دیگران: به دلیل کشمکش ها و اضطراب هایی که اغلب با اختلال وسواس فکری عملی(OCD) همراه است، این می تواند همدلی عمیق تری را برای دیگرانی که تجربیات مشابهی داشته اند ایجاد کند.
  • قاطعیت: اجبارها اغلب به عنوان انگیزه ای برای انجام برخی رفتارها توصیف می شوند. همین انگیزه و اراده برای انجام کارهای دیگر می تواند به عنوان یک نقطه قوت در نظر گرفته شود.
  • پشتکار: هدایت انگیزه ای که فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی(OCD) را به انجام رفتارهای اجباری به سمت یک هدف معنادار سوق می دهد، می تواند به او کمک کند حتی در صورت مواجهه با ناملایمات به کار در جهت آن هدف ادامه دهد.
۱۰ فرد مشهور مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی(OCD)

یک مثال عالی از استفاده از اختلال وسواس فکری عملی(OCD) به عنوان یک نقطه قوت می تواند از نگاه به افراد مشهوری باشد که مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی(OCD) هستند و توانسته اند بر علائم خود غلبه کنند یا از آنها به عنوان نقطه قوت استفاده کنند. زندگی با اختلال وسواس فکری عملی(OCD) می تواند چالش های خود را داشته باشد، اما افراد مشهور زیر در مورد اختلال وسواس فکری عملی(OCD) و توصیه های خود برای زندگی با آن صحبت کرده اند.

در اینجا ده فرد مشهور مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی(OCD) آورده شده است:

۱. دیوید بکهام David Beckham

دیوید بکهام، فوق ستاره فوتبال، در مورد زندگی با اختلال وسواس فکری عملی(OCD)  و تأثیر آن بر زندگی خود صحبت کرده است. او گزارش می دهد که با آداب نظافت خاصی دست و پنجه نرم می کند و مجبور است وسایل را به روشی خاص مرتب و سازماندهی کند. او گفته است: “من به این اختلال وسواس فکری-اجباری مبتلا هستم که باید همه چیز را در یک خط مستقیم داشته باشم یا همه چیز باید جفت باشد.”

بکهام در جدیدترین مستند خود در نتفلیکس در مورد این موضوع سخن گفته است، از جمله اینکه چگونه او را در خانه تحت تاثیر قرار می دهد، و بیان کرده است: “وقتی همه در رختخواب هستند، من به اطراف می روم، شمع ها را تمیز می کنم، لامپ ها را در موقعیت مناسب روشن می کنم تا مطمئن شوم همه جا مرتب است.»

۲. هوی مندل Howie Mandel

هاوی مندل، کمدین و بازیگر، مدافع کمک به دیگران برای درک بیشتر اختلال وسواس فکری عملی(OCD)  و درک واقعی آن برای کسانی است که با آن زندگی می کنند. او با NOCD کار کرده است، یک پلتفرم آنلاین که به آموزش دیگران در مورد OCD کمک می کند و به ارائه درمان برای افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی(OCD)  کمک می کند. او در همکاری با آنها در مورد ماهیت ناتوان کننده این اختلال تجربه های خود را به اشتراک می گذارد تا به دیگران نشان دهد که واقعاً چگونه است.

مندل تجربه های خود در مورد زندگی با « افکار تکراری و مزاحم و تثبیت‌هایی که اغلب ناشی از ترس تضعیف‌کننده او از میکروب‌ها است»  را به اشتراک می‌گذارد. او توصیه‌های خود را برای دیگرانی که معتقدند ممکن است اختلال وسواس فکری عملی(OCD)  داشته باشند، به اشتراک می‌گذارد، و می‌گوید: «شما تنها نیستید. به دنبال پشتیبانی و کمک از متخصصان باشید. بسیاری از افراد به اشتباه تشخیص داده می‌شوند، بنابراین گام‌های مهمی برای دریافت کمک و یافتن درمان بردارید تا بتوانید شکوفا شوید و زندگی کنید!»

۳. لئوناردو دی کاپریو Leonardo DiCaprio

لئوناردو دی کاپریو بازیگر در مورد مبارزات خود با اختلال وسواس فکری عملی(OCD)  در طول زندگی اش تجربیاتش را به اشتراک گذاشته است. او گفته است که ابتدا در سن ۱۱ سالگی با اختلال وسواس فکری عملی(OCD)  دست و پنجه نرم می‌کرد که وقتی در ۱۸ سالگی به لس آنجلس نقل مکان کرد بدتر شد. دی کاپریو رفتارهای وسواسی مثلا راه رفتن در یک خط مستقم داشته است.

دی کاپریو اعتراف کرده است علائم او هنگام به تصویر کشیدن یک فرد مشهور دیگر مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی(OCD)  ، هاوارد هیوز، در فیلم هوانورد بدتر شد. اگرچه او می‌خواست این نقش را برای نشان دادن تأثیرات زندگی با اختلال وسواس فکری عملی(OCD) به تصویر بکشد، اما می گوید که علائمش افزایش یافته است و می‌گوید: «من سعی می‌کردم شخصیت باشم. حتی پس از فیلمبرداری این موضوع واقعاً آزاردهنده شد.» خوشبختانه، هنگامی که او توانست به درمان OCD خود بازگردد، توانست علائم خود را مدیریت کند.

۴. هوارد هیوز

هوارد هیوز علائم شدید وسواس آلودگی و ترس از میکروب را تجربه کرد. برخی از اقداماتی که او برای جلوگیری از آلودگی انجام می داد شامل آیین‌ها و دستورالعمل‌های دقیقی بود که در مورد تهیه و سرو غذا، شستن دست‌ها و غیره به کارکنانش ارائه کرد. برای مثال، او با برداشتن برچسب، تمیز کردن قوطی و ریختن محتویات آن بدون دست زدن به قوطی در کاسه، کتابچه راهنمای باز کردن قوطی‌ها نوشت. این تنها نمونه‌ای از مراسمی است که کارکنانش برای جلوگیری از آلودگی انجام می‌دادند.

۵. کامرون دیاز

کامرون دیاز، هنرپیشه، ترس خود را از میکروب‌ها و اجبارهایی مانند شستن مکرر دست‌ها، اجتناب از دست زدن به دستگیره‌های درها در مکان‌های عمومی و تمیز کردن دستگیره‌های در خانه‌اش به قدری که رنگ از بین رفته است، به اشتراک گذاشته است.

۶. جاستین تیمبرلیک

جاستین تیمبرلیک، خواننده، زندگی با اختلال وسواس فکری عملی(OCD) و ADHD را فاش کرده است، که هر دوی آنها زندگی را برای او چالش برانگیز کرده اند. او گزارش می دهد که از دوران کودکی مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی(OCD) بوده و در مورد افکار مزاحم و اجبارهای ناشی از این اختلال، مانند مراسم شستن دست ها و چیدمان وسایل به شیوه ای خاص، صحبت کرده است. علیرغم این علائم، تیمبرلیک در بازیگری و آواز خواندن موفق بوده است.

۷. کامیلا کابلو

خواننده Camila Cabello در مورد مبارزات خود با اختلال وسواس فکری عملی(OCD) و تأثیر آن بر او آشکارا صحبت کرده است. او گزارش داده است که “افکار وسواسی و رفتارهای اجباری” بی امان داشت که باعث می شد علائم فیزیکی مانند سردرد و مشکل در خوابیدن را تجربه کند.او در مورد “جنگ داخلی” درون خودش و همچنین نحوه غلبه بر آن صحبت می کند.

کابلو به اشتراک می‌گذارد که او این علائم را با درمان، دارو و تکنیک‌های تنفسی مدیریت کرده است. او اهمیت دریافت کمک و شکستن ننگ سلامت روانی ناشی از انجام این کار را به اشتراک می‌گذارد و می‌گوید: «شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به ما این احساس را بدهند که باید به همان اندازه کامل باشیم. همانطور که همه به نظر می رسند. به دور از اینکه نشانه ای از ضعف باشد، داشتن مبارزات ما و برداشتن گام هایی برای بهبودی قدرتمند است.»

۸. دنیل رادکلیف

دنیل رادکلیف بازیگر در مورد علائم اختلال وسواس فکری عملی(OCD) که از سن پنج سالگی تجربه کرده صحبت کرده است. او رفتارهای اجباری را گزارش می کند، مانند تکرار چیزهایی که زیر لب به خودش می گوید. او در مورد توصیه‌اش برای هر کسی که OCD را تجربه می‌کند، می‌گوید: «من همه را تشویق می‌کنم که تحت درمان قرار گیرند. این بدان معنا نیست که شما دیوانه یا ضعیف هستید.»

۹. جسیکا آلبا

جسیکا آلبا، بازیگر، درباره زندگی با OCD و اینکه از کجا احساس می‌کند ناشی از آن است صحبت کرده است. او به اشتراک می‌گذارد که در کودکی با مشکلات پزشکی مداومی دست و پنجه نرم می‌کرد که او را از کنترل خارج می‌کرد. این به نوبه خود منجر به نیاز به کنترل شد که در قالب علائم OCD ظاهر شد. آلبا درباره اجبارهای چک کردن و رفتارهای مکرر شستن دست ها صحبت کرده است.

۱۰. بیلی باب تورنتون

بازیگر بیلی باب تورنتون در گذشته در مورد مبارزات خود با اختلال وسواس فکری عملی(OCD) و منشا این علائم در دوران کودکی صحبت کرده است. او به اشتراک می‌گذارد که علائم OCD او از ضربه‌های دوران کودکی ناشی از آزار و اذیت پدرش ایجاد شده است.  تورنتون علائم شمارش اختلال وسواس فکری عملی(OCD) را گزارش کرده است و بیان می‌کند که علائم او بر ریاضیات و اعداد متمرکز است.

او توضیح می دهد: «اعداد معینی نشان دهنده افراد خاصی هستند. و من نمی توانم در شرایط خاصی از آن عدد استفاده کنم. و سپس باید در شرایط دیگری از آن استفاده کنم.» تورنتون در مورد هدایت این مبارزات در آثارش با استفاده از آنها برای به تصویر کشیدن شخصیت ها و حتی نوشتن ترانه ای درباره رفتارهای شمارش مکرر خود با عنوان «همیشه شمارش» به اشتراک گذاشته است.

چگونه با وجود داشتن اختلال وسواس فکری عملی(OCD) موفق شویم؟

مانند افراد مشهور ذکر شده در بالا، دیگران نیز می توانند با OCD موفق شوند. اولین گام مهم در این فرآیند، جستجوی درمان برای OCD است تا با وظایف روزمره زندگی تداخل نداشته باشد. هنگامی که OCD به درستی درمان شد، استفاده از نقاط قوت ناشی از آن می تواند به موفقیت هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه ای منجر شود.

راه درمان اختلال وسواس فکری عملی(OCD):

  1. مواجهه و پیشگیری از پاسخ (ERP): این رویکرد درمانی به عنوان درمان استاندارد طلایی مواجهه برای اختلال وسواس فکری عملی(OCD) در نظر گرفته می شود. این شامل تکمیل قرار گرفتن در معرض افکار وسواسی ترسناک بدون درگیر شدن در رفتارهای اجباری در طول مواجهه است. این در نهایت به شکستن پیوند بین وسواس و اجبار کمک می کند و پریشانی را کاهش می دهد.
  2. داروها: رایج ترین داروها برای اختلال وسواس فکری عملی(OCD) به عنوان مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) شناخته می شوند که به آنها ضد افسردگی نیز گفته می شود. برخی از داروهای مفید برای اختلال وسواس فکری عملی(OCD) عبارتند از فلووکسامین، فلوکستین و پاروکستین.
  3. درمان شناختی رفتاری (CBT): CBT ارتباط بین افکار، احساسات و رفتارها را بررسی می کند. CBT برای OCD به صراحت تلاش می کند تا پیوند بین افکار وسواسی و رفتارهای اجباری را که برای کاهش احساسات ناراحت کننده ناشی از این افکار استفاده می شود، قطع کند.
  4. CBT مبتنی بر ذهن آگاهی: CBT مبتنی بر ذهن آگاهی به افراد می آموزد که متوجه افکار مزاحم شوند و اجازه دهند بدون قضاوت یا نیاز به اقدام بر اساس آنها بیایند و بروند. با اتخاذ موضع مشاهده ای بیشتر در مورد این افکار وسواسی، میل به کار بر روی اجبار در پاسخ به این افکار کاهش می یابد.
  5. درمان پذیرش و تعهد (ACT): رویکرد ACT انعطاف‌پذیری روان‌شناختی را تشویق می‌کند و به دنبال راه‌هایی برای پاسخگویی به پریشانی ناشی از وسواس‌های غیر از اجبار است. ACT بر اجازه دادن به یک فکر وسواسی و انتخاب یک پاسخ متفاوت جدا از یک اجبار تأکید دارد.
  6. EMDR: رویکرد درمانی EMDR برای اختلال وسواس فکری عملی(OCD) می تواند مفید باشد اگر تصور شود که علائم OCD ریشه در ترومای گذشته دارد. EMDR برای حساسیت زدایی و پردازش مجدد رویدادهای آسیب زا قبلی که به پریشانی امروزی کمک می کند، عمل می کند، بنابراین علائم اختلال وسواس فکری عملی(OCD) را کاهش می دهد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا