اختلال افسردگی فصلی

اختلال عاطفی فصلی یا افسردگی فصلی با تغییر فصل ایجاد می شود. در پاییز و زمستان شایع تر است اما در تابستان نیز می تواند رخ دهد. امری کاملا طبیعی است که افراد تغییرات خلقی را تجربه کنند. گاهی اوقات این تغییرات خلقی همزمان با تغییر فصل است و گاهی اوقات می تواند نشانه ای از اختلال افسردگی اساسی (MDD) با الگوی فصلی باشد که بیشتر به عنوان اختلال افسردگی فصلی شناخته می شود. این وضعیت شایع است و به ویژه در مناطقی که روزها کوتاه تر و شب ها طولانی تر است شایع است.

اختلال افسردگی فصلی چیست؟

این وضعیت با احساس غم و اندوه و افسردگی که با تغییر فصل اتفاق می افتد شناخته می شود، معمولاً در ماه های پاییز یا زمستان که دمای هوا شروع به کاهش می کند و روزها کوتاه تر می شوند، ظاهر می شود. با خروج از فصلی که شما را تحت تأثیر قرار می دهد، علائم خود به خود فروکش می کنند. از آنجایی که بیشتر افراد در طول زمستان این تغییرات خلقی را تجربه می کنند، گاهی اوقات به عنوان افسردگی زمستانی شناخته می شود.

به طور کلی، تخمین زده می شود که بین ۱٪ تا ۱۰٪  افراد افسردگی فصلی را تجربه می کنند. این می تواند بسته به کشور متفاوت باشد. زنان ۴ برابر بیشتر از مردان احتمال ابتلا به اختلال عاطفی فصلی را دارند و این وضعیت اغلب از سن ۱۸ تا ۳۰ سالگی شروع می شود.

آیا اختلال افسردگی فصلی فقط در زمستان رخ می دهد؟

اگرچه علائم در زمستان بسیار شایع تر است، برخی افراد در شروع تابستان تغییرات خلق و خوی را تجربه می کنند و به عنوان اختلال عاطفی فصلی با الگوی تابستانی، افسردگی تابستانی شناخته می شود. تصور می‌شود که افسردگی زمستانی ناشی از کمبود نور خورشید است، در حالی که افسردگی تابستانی ممکن است در اثر گرما، رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور زیاد ایجاد شود که ممکن است بر چرخه خواب و بیداری شما تأثیر بگذارد.

افسردگی فصلی

اگرچه آمار شیوع افسردگی تابستانی به راحتی مثل  افسردگی زمستانی یافت نمی شود، تخمین زده می شود که حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به افسردگی فصلی آن را در بهار یا تابستان تجربه می کنند. به علاوه، می توان مشاهده کرد که افسردگی تابستانی ممکن است در برخی مناطق با آب و هوای گرم تر و احتمالاً دسترسی کمتر به تهویه مطبوع شایع تر باشد.

علائم اختلال افسردگی فصلی چیست؟

برخی از علائم و نشانه‌های افسردگی فصلی همان علائمی است که ممکن است با سایر انواع اختلال افسردگی اساسی تجربه کنید. افسردگی زمستانی و تابستانی نیز علائم خاصی دارد که در زیر به آنها اشاره خواهد شد. به خاطر داشته باشید که همه علائم ذکر شده را همه تجربه نمی کنند.

  1. تقریباً هر روز در بیشتر روز احساس افسردگی می کنید
  2. از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که در گذشته از آنها لذت می بردید
  3. تغییر در اشتها یا وزن
  4. مشکلات خواب
  5. احساس بی قراری یا تنبلی
  6. انرژی کم
  7. تجربه احساس ناامیدی یا بی ارزشی
  8. مشکل در تمرکز
  9. تجربه مکرر افکار مرگ یا خودکشی

برای افسردگی زمستانی، علائم اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پرخوابی (پرخوابی)
  • پرخوری
  • افزایش میل به کربوهیدرات
  • افزایش وزن
  • اجتناب از حضور در اجتماع یا تمایل به “خواب زمستانی”

علائم خاص افسردگی تابستانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل خواب (بی خوابی)
  • کمبود اشتها که ممکن است منجر به کاهش وزن شود
  • بی قراری
  • اضطراب
  •  رفتارهای خشونت آمیز

اختلال افسردگی فصلی چگونه درمان می شود؟

اگر علائم افسردگی فصلی را تجربه می کنید، روانپزشک می تواند به شما کمک کند.  برای تشخیص و درمان به سامانه رزرو نوبت مراجعه نمایید. با استفاده از روان درمانی و در صورت نیاز تجویز دارو به شما کمک می کنیم تا از بند افسردگی رها شوید.

استراتژی هایی که ممکن است به افسردگی زمستانی کمک کند

  • تا حد امکان نور طبیعی دریافت کنید
  • اگر افسردگی زمستانی را تجربه می کنید، افزایش قرار گرفتن روزانه در معرض نور طبیعی تا حد امکان می تواند مفید باشد. ممکن است دریافت هر چه بیشتر نور خورشید در طول ماه های زمستان برای شما مفید باشد.
  • اگر می توانید، در طول روز پیاده روی کنید یا کنار یک پنجره رو به جنوب در دفتر کار، کلاس درس یا خانه بنشینید. این کار باعث افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید می شود.
  • ورزش کردن در کنار پنجره یا بیرون از خانه در صورت امکان
  • ورزش منظم ممکن است به تقویت خلق و خوی شما کمک کند، که به ویژه اگر افسردگی خفیف تا متوسط دارید می تواند مفید باشد. مهم است که فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید، بنابراین به احتمال زیاد به آن ادامه می دهید.
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید؛ پرخوری و به ویژه میل به کربوهیدرات از علائم رایج افسردگی زمستانی است. مواد غذایی با قند بالا و کربوهیدرات ها به شما انرژی می دهند. ایرادی ندارد که هر از گاهی از یک خوراکی خوشمزه لذت ببرید، اما سعی کنید از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از پروتئین بدون چربی، میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. این غذاها حاوی مواد مغذی و ترکیباتی هستند که ممکن است بر خلق و خوی تأثیر مثبت بگذارد.

بر خلاف افسردگی زمستانی که به نظر می رسد با کمبود نور خورشید ایجاد می شود، افسردگی تابستانی ممکن است به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید باشد که ممکن است بر چرخه خواب و بیداری شما تأثیر بگذارد.

  • اگر علائم افسردگی تابستانی را تجربه می کنید، زمان خود را در خارج از خانه محدود کنید. اگر می توانید، زمان بیشتری را در داخل، ترجیحا در اتاق های تاریک بگذرانید.
  • با این حال، یافتن تعادل بین قرار گرفتن در معرض نور و اجتناب از آن ممکن است مهم باشد. دریافت نور طبیعی بسیار کم ممکن است بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد.
  • سعی کنید خنک شوید؛ اگر به نظر می رسد گرما باعث شروع افسردگی تابستانی شما می شود، پیدا کردن راه هایی برای خنک ماندن ممکن است مهم باشد.
اگر از افسردگی فصلی رنج می برید
به سامانه رزرو نوبت آنلاین مراجعه نمایید و
وقت مشاوره آنلاین روانپزشکی رزرو نمایید.
من کاملا امیدوارم به شما کمک کنم.

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا