مسائل مربوط به اختلالات خوردن و جراحی کاهش وزن

اختلالات خوردن و جراحی کاهش وزن اغلب دست به دست هم می دهند. گاهی اوقات افراد مبتلا به اختلالات خوردن تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می گیرند. با این حال، در مواقع دیگر افرادی که جراحی را انجام داده‌اند، برای مقابله با عوارض جسمی، دچار رفتارهای غذایی نامنظم می شوند. این پست به بررسی رابطه بین اختلالات خوردن و جراحی چاقی می پردازد.

جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی یک اصطلاح کلی برای سه عمل جراحی بالقوه کاهش وزن است. این روش ها معمولا برای افرادی که به شدت چاق هستند انجام می شود. با این حال، افرادی که با آپنه خواب، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت دست و پنجه نرم می کنند نیز ممکن است این عمل را انجام دهند .

این جراحی ها ممکن است شامل کوچکتر کردن معده یا ایجاد تغییراتی در دستگاه گوارش باشد به طوری که فرد کمتر غذا بخورد یا نحوه جذب انرژی بدن از غذا را تغییر دهد .

اختلالات خوردن و جراحی کاهش وزن

تحقیقات بیشتر بر روی افرادی متمرکز شده است که قبل از جراحی اختلال در تغذیه داشتند. آنچه ما از آن تحقیق می دانیم این است که افرادی که در مورد وزن خود دچار مشکل و وسواس بوده اند معمولاً انتظار دارند که این جراحی به مبارزه طولانی مدت آنها با وزن و تصویر منفی بدن پایان دهد.

با این حال، در حالی که جراحی می تواند منجر به کاهش وزن شدید شود، این بدان معنا نیست که تصویر بدن فرد بهبود می یابد. تغییرات در بیرون لزوماً به این معنی نیست که تغییرات احساسی در درون وجود خواهد داشت.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۰، تجربیات عاطفی و روانی زنانی را که پس از جراحی چاقی، رفتارهای غذایی محدودکننده داشتند مورد مطالعه قرار داد . این تحقیق یکی از اولین مطالعاتی بود که به این پدیده پرداخت. نتایج این مطالعه در این پست بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برخی از آمار و حقایق در مورد اختلالات خوردن و جراحی کاهش وزن

سالانه حدود ۲۰۰۰۰۰ نفر تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می گیرند
اختلال پرخوری در افرادی که به دنبال جراحی چاقی هستند شایع است
پرخوری در ۶-۶۹ درصد افراد پس از جراحی دیده می شود
۷۴ درصد از افرادی که به دنبال این نوع جراحی هستند زن هستند
۸۸ درصد از زنانی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته‌اند، پس از کاهش وزن می‌خواهند کانتور بدن را انجام دهند
چرا یک رفتار غذایی نامنظم است که تقریباً در ۱۹ تا ۵۹ درصد افرادی که تحت این روش ها قرار گرفته اند رایج است .

مشکلات رایج بعد از جراحی کاهش وزن

عوارض جانبی فیزیکی
بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۲، علائم فیزیکی رایجی وجود دارد که ممکن است پس از جراحی ظاهر شود. این شامل:
ناراحتی شدید بعد از خوردن شیرینی
حالت تهوع
گرفتگی
خستگی
استفراغ غیر ارادی
سوء تغذیه به دلیل محدودیت غذایی
عوارض رفتاری اختلالات خوردن و جراحی کاهش وزن
برخی از رفتارهای بی نظم که ممکن است پس از روش های کاهش وزن ظاهر شوند عبارتند از:

  1. جویدن و تف کردن غذا به منظور جلوگیری از گیر کردن غذا در دستگاه گوارش
  2. ریزه خواری، که یک رفتار نامنظم است که در آن شخصی بدون فکر غذا می خورد یا تنقلات می خورد
  3. پرخوری
  4. استفراغ برای تسریع کاهش وزن
  5. محدودیت شدید غذایی
  6. انگ وزن و جراحی

یکی از مسائل ماندگاری که افراد پس از جراحی با آن دست و پنجه نرم می کردند، تاثیر انگ وزن بود . انگ وزن تبعیضی است که افراد برای قرار گرفتن در اندام بزرگتر تجربه می کنند.

شرکت کنندگان در تحقیق در مورد اینکه چگونه حتی در صورت کاهش وزن، همچنان اضطراب و شرم ناشی از حضور در اندام های بزرگتر را تجربه می کنند، صحبت کردند. این تجربیات تبعیض آمیز به رفتارهای غذایی محدود کننده  جبرانی منجر شده بود. برخی از نمونه‌های رفتارهای محدودکننده در غذا خوردن شامل شمارش کالری، پاکسازی یا سوء مصرف ملین می‌شود.

حتی با وجود اینکه شرکت کنندگان در این مطالعه وزن کم کرده بودند، آنها هنوز از نظر عاطفی مانند “دختری که آن همه غذا را خورده بود” احساس می کردند . این شرم باعث شد آنها درگیر رفتارهای بی نظم شوند تا از افزایش وزن در آینده جلوگیری کنند. این چرخه آشفته توسط باورهای منفی در مورد غذا و اعتماد به نفس پایین پشتیبانی می شد.

تصویر بدن منفی

یکی از نگرانی های رایج در بین افرادی که پس از جراحی شروع به محدودیت کردند، تصویر منفی بدن بود. این تا حد زیادی در افرادی یافت شد که پس از کاهش وزن شدید دچار افتادگی بیش از حد پوست بودند . پوست اضافی توسط زنان در مطالعه غیرجذاب تلقی شد. مشخص شد که این نیز موجب اختلال در خوردن می شد زیرا باعث ترس آنها از افزایش وزن می شود.

در حالی که برخی از پزشکان مزایای جراحی های کاهش وزن را تحسین می کنند، مهم است که از ارتباط بین اختلالات خوردن و جراحی کاهش وزن آگاه باشید. عمل چاقی راه حلی برای تصویر منفی بدن نیست. از برخی جهات، این روش‌ها خطرات خاص خود را برای اختلال در غذا خوردن به‌عنوان راهی برای مدیریت ترس از بازیابی وزن و تصویر منفی بدن دارند.

منبع:

https://www.eatingdisorderhope.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا