چرا صبح ها با احساس خستگی از خواب بیدار می شوم؟

زنگ هشدار به صدا در می آید، شما بیدار می شوید و هنوز خواب آلود هستید: چرا؟ خواب آلود بودن در صبح معنایی ندارد. به هر حال، شما هشت ساعت خوابیده اید، آیا نباید سرحال، شاداب و متمرکز از خواب بیدار شوید؟ خیر!!!! برای این پاسخ دلایلی وجود دارد.

پاسخ نوروبیولوژیکی

در چند ساعت قبل، قبل از بیدار شدن در صبح، بیشتر وقت خود را در خواب REM سپری می کردید و رویا می دیدید. مغز شما در هنگام رویا دیدن بسیار فعال بوده و به سرعت مقادیر زیادی از مولکول انرژی ATP را مصرف کرده است. “A” در ATP مخفف آدنوزین است. تولید و آزادسازی آدنوزین در مغز با فعالیت متابولیک در هنگام خواب مرتبط است. ارتباط مستقیمی بین افزایش سطح آدنوزین در مغز و افزایش سطح خواب آلودگی وجود دارد. آدنوزین یک انتقال دهنده عصبی است که فعالیت نورون های مسئول تحریک و توجه شما را مهار می کند (خاموش می کند). شما خواب آلود بیدار می شوید، زیرا بقایای آدنوزین در مغز شما جمع شده است.

در مورد اثرات منفی آدنوزین چه باید کرد؟ یک فنجان قهوه یا چای بنوشید. کافئین با مسدود کردن عملکرد آدنوزین، توانایی شناختی را بهبود می بخشد. علاوه بر این، کافئین قهوه یا چای سطح استرس اکسیداتیو و التهاب ناشی از آدنوزین را معکوس کرد.

آیا دیشب دیر به رختخواب رفتی؟

افرادی که ترجیح می دهند تا دیروقت بیرون بمانند، دیرتر از خواب بیدار می شوند و بهترین عملکرد را هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی در اواخر بعد از ظهر یا عصر دارند. افراد شبانه به طور قابل توجهی بیشتر از افراد صبحگاهی از کیفیت خواب ضعیف، اختلال در عملکرد روز و اضطراب مرتبط با خواب رنج می برند. متاسفانه دیر خوابیدن با کاهش حجم هیپوکامپ در افراد جوان و سالم همراه است. کوچک شدن هیپوکامپ با اختلال در یادگیری و توانایی های حافظه مرتبط است.

چرا صبح ها با احساس خستگی از خواب بیدار می شوم؟

دیشب چه و چه زمانی شام خورد اید؟

آنچه قبل از خواب می خورید نیز ممکن است شانس شما را برای داشتن یک خواب خوب در شب افزایش دهد. خوردن چیزی شیرین ممکن است به ایجاد خواب آلودگی کمک کند. یک مطالعه اخیر فاصله بین آخرین وعده غذایی و زمان خواب و اثرات آن بر خواب را بررسی کرده است. نتایج آنها نشان داد که به ازای هر ساعت کاهش فاصله بین آخرین وعده غذایی و شروع خواب، ۲۳ دقیقه افزایش طول مدت خواب وجود دارد.

دیشب با کی خوابیدی؟

زوج‌هایی که به صورت جفت می‌خوابیدند از نظر کیفیت خواب، یعنی تعادل صحیح غیر REM و REM، و همچنین دیدگاه ذهنی خودشان از نحوه خوابیدنشان مورد بررسی قرار گرفتند. برای زنان، استفاده از تخت مشترک با یک مرد بر کیفیت خواب تأثیر منفی دارد. با این حال، داشتن رابطه جنسی قبل از خواب، گزارش ذهنی منفی زنان را بدون تغییر در نتایج عینی کاهش داد، یعنی تعادل غیر REM و REM آنها هنوز غیرطبیعی بود. در مقابل، بازده خواب مردان با حضور یک شریک زن کاهش نمی‌یابد، صرف نظر از اینکه آنها تماس جنسی داشته‌اند یا خیر.

در مقایسه با زنان، ارزیابی ذهنی مردان از کیفیت خواب هنگام تنها خوابیدن کمتر بود. بنابراین، مردان از همخوابی با زنان سود می برند. زنان از خوابیدن با مردان سودی نمی برند، مگر اینکه تماس جنسی قبل از خواب باشد و سپس خواب آنها همچنان به خاطر این کار دچار مشکل می شود. مطالعات نشان می دهد که این اثرات منفی بر روی زنان با نزدیکی رابطه کاهش می یابد و شامل فعال شدن نورون های اکسی توسین است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا