آیا علائم استرس را دارید؟

ساعت ۳:۲۳ صبح است و شما ناگهان بیدار شدید. مطمئن نیستید که چه چیزی شما را بیدار کرده است، زیرا اتاق به طرز وحشتناکی ساکت است اما شما به طور ناگهانی و کاملاً بیدار هستید. هر چیزی که در مورد آن خواب می دیدید از بین رفته است و با یک حس مبهم هشدار جایگزین شده است. بدن شما برای بازگشت به خواب درد دارد، اما ذهن شما به حالت استرس تغییر کرده است.

افکار شما در حال مسابقه دادن هستند، زیرا تنها چیزی که می توانید به آنها فکر کنید تمام کارهایی است که انجام نداده اید. سعی می‌کنی به زور دوباره بخوابی، چون می‌دانی که فردا بهای آن را می‌پردازی. کارهای زیادی برای انجام دادن داری، زمان کم است و حالا هم که بسیار کم خوابیده اید! چگونه می توانید همه چیز را انجام دهید؟

اعداد روی ساعت زنگ دار شما را به تمسخر می گیرند که بیدار دراز کشیده اید و شب را تماشا می کنید. اکنون نه تنها به کارهایی که باید انجام دهید فکر می کنید، بلکه درگیری با همکارتان، گفتگوی پرتنش با نوجوانتان و اشتباهی که در محل کار مرتکب شده اید را نیز دوباره زنده می کنید.

سایت های خبری پر از داستان های مربوط به استرس ما هستند. اما ما روی چه چیزی استرس داریم؟ طبق گزارش انجمن روانشناسی آمریکا:

اکثریت ما در مورد پول استرس داریم (۶۴ درصد).
بسیاری از ما در مورد شغل خود احساس استرس می کنیم (۶۰ درصد).
تقریبا نیمی از ما در مورد اقتصاد به طور کلی استرس داریم (۴۹ درصد).
ما همچنین در مورد مسئولیت های خانوادگی (۴۷ درصد) استرس داریم.
و ما استرس را به خاطر نگرانی های سلامت شخصی (۴۶ درصد) تجربه می کنیم.
ما تحت استرس هستیم، و این بر سلامتی ما تأثیر منفی می گذارد، که به استرس بیشتر کمک می کند. این مارپیچ در مسیر خوبی قرار ندارد. استرس با ما چه می کند؟

آیا علائم استرس را دارید؟

ما برای به دست آوردن و ماندن در خواب تلاش می کنیم. استرس می تواند باعث شود که ما غذاهای ناسالم بخوریم و با عصبانیت نسبت به همسر یا همکارانمان واکنش نشان دهیم. ما تحریک پذیر هستیم و می توانیم عصبی و مضطرب باشیم. حتی گاهی اوقات ما علاقه یا انگیزه نداریم. در نهایت احساس خستگی، افسردگی و اندوه داریم.

عصبانی و در عین حال بی تفاوت؛ مضطرب و در عین حال افسرده؛ غمگین و غمگین احتمالاً هر یک از ما گاهی چنین احساسی داشته ایم. اما، اگر “گاهی”  در حال تبدیل شدن به “همیشه”باشد، چه می‌کنید؟ یک برنامه اجرایی برای این شش مرحله برای کاهش استرس در نظر بگیرید:

ساده زندگی کنید: برای ساده‌تر کردن زندگی‌تان، باید برنامه‌ها، اولویت‌ها و مسئولیت‌های خود را مرور کنید و تعیین کنید که کدام چیزها واقعاً ضروری هستند.
سازمان‌دهی شده عمل کنید: دانستن اولویت‌های شما و اهدافی که می‌خواهید برای رسیدن به آن تلاش کنید، به شما امکان می‌دهد زمان خود را کنترل کنید.
سالم زندگی کنید: برنامه ای برای حفظ یک رژیم غذایی سالم و افزایش سطح فعالیت خود با ورزش مداوم ایجاد کنید.
در زمان حال زندگی کنید:  گذشته خود را درک کنید و بدانید که چگونه در زمان حال بر شما تأثیر می گذارد. اشتباهات گذشته خود را بپذیرید و برای رها کردن آنها تلاش کنید.
با فضل کامل زندگی کنید: بخشش را تمرین کنید و برای رسیدن به آرامش در درون خود تلاش کنید.
به داشته هایتان توجه کنید: نعمت هایی که دارید را بشناسید و قدردان و شکرگزار باشید.

به جای داشتن یک زندگی «پر استرس»، یاد بگیرید که در آن زندگی «کم استرس» داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا