آیا جراحی پلاستیک سلامت روانی را بهبود می بخشد؟

یک سوالی که می‌توانیم بپرسیم این است که آیا جذابیت موجب شادی و خوشحالی است؟ بر اساس یافته‌های یک مطالعه روان‌شناختی، به نظر می‌رسد که پاسخ این سؤال منفی باشد. به نوعی برای به دست آوردن تصویر کامل، باید پیامدهای متفاوت ادراکات دیگر و خود ادراک جذابیت فیزیکی را در نظر بگیریم.

نتایج یک مطالع درباره جذابیت و سلامت روان

اول، شاید به طور شگفت انگیزی، این مطالعه رابطه ای بین رتبه بندی دیگران از جذابیت یک هدف و شادی هدف پیدا نکرد. به عبارت دیگر، افرادی که از نظر فیزیکی جذاب‌تر هستند، به‌طور متوسط شادتر نیستند. با این حال، همان مطالعه نشان داد که خود ادراک جذابیت فیزیکی به شدت و به طور مثبت با شادی مرتبط است. اگر این گیج کننده به نظر می رسد، در نظر بگیرید که ممکن است در مورد جذابیت شما تعصب داشته باشید – آسان است که بیشتر یا کمتر از آنچه برای دیگران به نظر می رسید جذابیت داشته باشید. آنچه که بیش از همه مهم به نظر می رسد خود آن احساسات است، حتی اگر تا حدی از واقعیت فاصله داشته باشد.

بنابراین، شاید جراحی پلاستیک به افراد کمک کند تا احساس جذابیت بیشتری داشته باشند. اگر این درست باشد، باید شادی آنها را بهبود بخشد، اگرچه باز هم مجبور نیستیم حدس بزنیم. تحقیقاتی وجود دارد که مستقیماً به این سؤال می پردازد که آیا انجام جراحی پلاستیک بهزیستی روانی را بهبود می بخشد یا خیر.

جذابیت وقتی موجب شادی است که توسط خود فرد درک شود
جذابیت وقتی موجب شادی است که توسط خود فرد درک شود

یک مطالعه اخیر مزایایی را در طیف وسیعی از پیامدها، از جمله اضطراب، فوبیای اجتماعی، افسردگی، بدشکلی بدن، دستیابی به هدف، رضایت از زندگی، سلامت روانی و جسمی، خودکارآمدی، و عزت نفس نشان داد.

یک مطالعه مروری نسبتاً اخیر شواهد بیشتری از این دست پیدا کرد، اما همچنین با نشان دادن اینکه انتظارات مهم هستند، ایده اصلی را تا حدی واجد شرایط دانست – اگر انتظارات غیر واقعی از عمل جراحی برای شما انجام خواهد داد، احتمالاً ناامید خواهید شد و به پایان می‌رسید. کمتر از آنچه در ابتدا بودید خوشحال هستید. جالب توجه است، این مطالعه همچنین مزایای روانشناختی جراحی پلاستیک را بر اساس نوع عمل تجزیه و تحلیل کرد. بزرگ کردن و کوچک کردن سینه به طور یکنواخت با پیامدهای عاطفی مثبت – اعتماد اجتماعی و عزت نفس بیشتر – مرتبط بود، در حالی که جراحی زیبایی بینی و لیفت صورت تصویر متفاوت تری را ارائه کردند. نکته جانبی دیگر این است که مردان تمایل دارند به طور کلی نسبت به زنان نارضایتی بیشتری از این روش‌ها نشان دهند.

با در نظر گرفتن همه چیز، به نظر می رسد این ایده که زیر چاقو رفتن باعث افزایش شادی فرد می شود، حداقل برای مدتی، با در نظر گرفتن استثناها و شرایط ذکر شده در بالا، شایستگی دارد. حتی ممکن است کیم از وضعیتش راضی باشد، هر اتفاقی که در جلوی سرش می افتد، تا زمانی که فکر می کند زیباست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا