موارد مصرف و عوارض جانبی لوتیراستام

لوتیراستام برای درمان تشنج (صرع) استفاده می شود. این دارو متعلق به دسته ای از داروهای شناخته شده به عنوان ضد تشنج است. لوتیراستام ممکن است تعداد تشنج های شما را کاهش دهد. لوتیراستام با نامهای تجاری بیولپرا BIOLEPRA، اپیستام EPICETAM، لوبل LEVEBEL، لویستام LEVEBEL، الپرا ELEPPRA، لویستام ELEPPRA، لوکین LEVEKIN، ماتور MATEVER، لوسیژر LEVESEIZURE در داروخانه ها عرضه می شود.

نحوه استفاده خوراکی لوتیراستام

قبل از شروع مصرف لوتیراستام  راهنمای دارو را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

قرص‌های مایع و رهش منظم را طبق دستور پزشک، معمولاً دو بار در روز با یا بدون غذا، از طریق خوراکی مصرف کنید. خرد کردن یا جویدن قرص ممکن است باعث ایجاد طعم تلخ شود.

اگر از شکل مایع این دارو استفاده می کنید، دوز را با استفاده از یک دستگاه اندازه گیری/قاشق مخصوص اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید.

اگر از قرص های طولانی رهش لوتیراستام استفاده می کنید، این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً یک بار در روز مصرف کنید. قرص های طولانی رهش را به طور کامل ببلعید. قرص ها را خرد یا نجوید. انجام این کار می تواند تمام دارو را به یکباره آزاد کند و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. دوز در کودکان نیز بر اساس وزن است. برای کاهش خطر عوارض جانبی (مانند سرگیجه و خواب آلودگی)، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز پایین شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

از این دارو به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان های معینی مصرف کنید.

دوز خود را افزایش ندهید یا از این دارو بیشتر یا بیشتر از زمان تجویز شده استفاده نکنید. وضعیت شما سریعتر بهبود نمی یابد و خطر عوارض جانبی شما افزایش می یابد.

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. با قطع ناگهانی دارو ممکن است تشنج شما بدتر شود. دوز شما باید به تدریج کاهش یابد.

خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی غیرمعمول یا ضعف ممکن است رخ دهد. این عوارض جانبی در طول ۴ هفته اول شایع تر است و معمولاً با تطبیق بدن با دارو کاهش می یابد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که لوتیراستام به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید: از دست دادن هماهنگی (مانند مشکل در راه رفتن و کنترل عضلات)، تغییرات ذهنی/خلقتی (مانند تحریک پذیری، پرخاشگری، بی قراری، عصبانیت، اضطراب)، علائم کم خونی. (مانند خستگی غیرعادی که از بین نمی رود، رنگ پریدگی پوست، تنفس سریع، ضربان قلب سریع)، کبودی/ خونریزی آسان.

تعداد کمی از افرادی که برای هر شرایطی از داروهای ضد تشنج استفاده می کنند (مانند تشنج، اختلال دوقطبی، درد) ممکن است افسردگی، افکار یا اقدام به خودکشی یا سایر مشکلات روحی و روانی را تجربه کنند. اگر شما یا خانواده  متوجه تغییرات غیرعادی و ناگهانی در خلق و خوی، افکار یا رفتار خود از جمله علائم افسردگی، افکار/اقدام به خودکشی، افکار در مورد آسیب رساندن به خودتان شدید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

لوتیراستام معمولاً می تواند باعث ایجاد راش هایی شود که معمولاً جدی نیستند. با این حال، ممکن است نتوانید آن را از یک بثورات نادر که می تواند نشانه یک واکنش شدید باشد، تشخیص دهید. در صورت بروز هرگونه بثورات فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به لوتیراستام نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، مانند: تب، تورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس، فوراً به پزشک کمک کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا