دکترم گفته من “بی اشتهایی عصبی غیر معمول” دارم. معنیش چیه؟

حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از دختران نوجوان و زنان جوان برخی از علائم بالینی بی اشتهایی را نشان می دهند، اما نه همه آنها. در واقع، یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که حداقل نیمی از افراد مبتلا به اختلال خوردن، معیارهای کامل هیچ یک از این موارد را ندارند.
در بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی که همه معیارهای لازم برای تشخیص بیماری ندارند، تشخیص جایگزین داده می شود. طبق DSM-V،که مرجع معتبر تشخیص اختلالات روان پزشکی است این موارد (اختلال خوردن مشخص شده دیگر یا اختلال خوردن مشخص نشده)، نام گذاری می شوند که برخی، اما نه همه، معیارهای تشخیصی بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی را دارند. به این موارد بی اشتهایی یا پرخوری عصبی غیر معمول گفته می شود.

نمونه هایی از مواردی که ممکن است تشخیص بی اشتهایی غیر معمول داده شود عبارتند از:
فردی که قبلاً تشخیص بی اشتهایی عصبی را داشته است و در حالیکه به وزن طبیعی خود باز گشته است، اما برخی از علائم مرتبط، اما نه همه علائم ، را حفظ می کند(مثل نگرانی زیاد درباره چاق شدن).
فردی که ترس از افزایش وزن را ابراز نمی کند، اما با این وجود علائم دیگری از بی اشتهایی عصبی، از جمله محدودیت غذایی، رفتارهای کاهش وزن، و کاهش وزن قابل توجه را نشان می دهد که به دلیل هیچ بیماری جسمی شناخته شده ای نیست.
فردی با وزن طبیعی که به طور منظم پس از خوردن مقدار کمی غذا (مثلاً دو کلوچه) از رفتارهای جبرانی نامناسب (مانند استفراغ) استفاده می کند.
فردی که به طور مکرر غذا را می جود و تف می دهد، اما مقدار زیادی غذا را نمی بلعد.

علائم بی اشتهایی عصبی غیر معمول

بسیاری از علائم بی اشتهایی عصبی غیر معمول مشابه علائم بی اشتهایی عصبی هستند و آگاهی از آنها ضروری است.

نشانه های فیزیکی

افرادی که با بی اشتهایی غیر معمول دست و پنجه نرم می کنند ممکن است لاغر به نظر نرسند، با این حال، اغلب به همان درجه ای که افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی دارند محدودیت برای خود اعمال می کنند و بدنشان این را از طریق زیر نشان می دهد:

کاهش قابل توجه وزن در عین حال در حد طبیعی بودن.
زردی/خشک شدن پوست
درد شکم.
مشکلات گوارشی.
کاهش سیستم ایمنی.
یبوست.
بی حالی و کم انرژی بودن.

علائم رفتاری و عاطفی

تفاوت غالب بی اشتهایی عصبی غیر معمول با بی اشتهایی عصبی معمول در تمایز وزن آنهاست. به این ترتیب، بسیاری از علائم رفتاری و عاطفی مشابه هستند. با این حال، تفاوت مهمی که باید به آن توجه داشت این است که افراد مبتلا به بی اشتهایی غیر معمول ممکن است خود را «به اندازه کافی بیمار» بدانند یا از وزن خود به عنوان دلیلی برای «سالم» یا «خوب بودن» استفاده کنند. اگر فردی به شدت کمبود وزن نداشته باشد، اختلال او ممکن است به طور خطرناکی مورد توجه قرار نگیرد. علائمی که باید از نظر رفتاری و احساسی از آنها آگاه بود عبارتند از:

بیش از حد بر وزن، اندازه و شکل بدن تمرکز کنید.
ارزش خود کم یا تصویر بدن مخدوش شده است.
ترس شدید از اضافه وزن یا چاق شدن.
تمرکز بیش از حد بر روی غذا، محتوای غذایی، و/یا تاثیر بدنی غذا.
امتناع از خوردن یا دیده شدن در حال خوردن توسط دیگران.
افزایش بی نظمی عاطفی (تحریک پذیری، نوسانات خلقی و غیره).
مشکل در تفکر و تمرکز.

اثرات دراز مدت بی اشتهایی غیر معمول
بسیاری تصور می کنند که بی اشتهایی عصبی غیر معمول به دلیل دال “غیر معمول” آن به نوعی کمتر جدی است. این کاملاً صادق نیست، زیرا اغلب با همان عواقب پزشکی و روانی بی اشتهایی عصبی همراه است، مانند:

آسیب به اندام های حیاتی.
از دست دادن / آسیب استخوان و عضله.
کاهش عملکرد زندگی روزمره
عوارض قلبی عروقی.
افزایش علائم افسردگی و افکار خودکشی.
مرگ.
اگر این اختلال درمان نشود، احتمالاً ادامه می‌یابد و در حوزه تشخیصی بی‌اشتهایی عصبی قرار می‌گیرد. با این، اثرات طولانی مدت افزایش می یابد.

منابع:

What is Atypical Anorexia Nervosa: Symptoms, Causes and Treatment