قرص ال دی برای عادت ماهیانه که در بی اشتهایی عصبی از بین رفته خوبه؟

قرص ال دی یا در اصل قرص ضد بارداری ال دی Contraceptive-LD یک داروی حاوی ترکیبات استروژن و پروژسترون است که اغلب برای پیشگیری از بارداری استفاده می شود. گاهی اوقات قرص ال دی برای مشکلات دیگری مانند سیکل عادت ماهیانه نامظم یا قطع عادت ماهیانه (آمنوره) ، کاهش علائم گرگرفتگی پس از یائسگی و ریزش مو ناشی از مشکلات هورمونهای زنانه نیز تجویز می شود.

قرص ال دی ترکیبی از مقادیر کم استروژن و پروژسترون است.
قرص ال دی ترکیبی از مقادیر کم استروژن و پروژسترون است.
علت قطع عادت ماهیانه در بی اشتهایی عصبی چیست؟

اختلالات چرخه قاعدگی می تواند باعث قطع یا کم شدن قاعدگی زنان شود. اگرچه برخی از زنان بدشان نمی آید که دوره قاعدگی خود را از دست بدهند، اما این تغییرات باید همیشه با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در میان گذاشته شود، زیرا می توانند نشانه ای از بیماری های زمینه ای باشند و به طور بالقوه پیامدهای سلامتی طولانی مدت داشته باشند. زنی که بیش از سه دوره قاعدگی را از دست می دهد (به طور متوالی یا در طول یک سال) باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کند.

آمنوره – آمنوره به عدم وجود دوره های قاعدگی اشاره دارد و به دو دسته تقسیم می شود:

  • اولیه (زمانی که قاعدگی ها در سن ۱۵ سالگی شروع نشده است).
  • ثانویه (زمانی که دوره های قاعدگی بیش از سه تا شش ماه در خانمی که قبلا پریود بوده است وجود ندارد). قطع قاعدگی و عادت ماهیانه در بی اشتهایی عصبی یا همان آنورکسیا نروزا از نوع ثانویه می باشد.
بسیاری از دختران و زنان مبتلا به بی اشتهایی عصبی دچار اختلال در عادت ماهیانه می شوند.
بسیاری از دختران و زنان مبتلا به بی اشتهایی عصبی دچار اختلال در عادت ماهیانه می شوند.

اولیگومنوره – اولیگومنوره اصطلاح پزشکی برای دوره های قاعدگی کاهش یافته(کمتر از شش تا هشت دوره در سال) است.

پریودها اغلب بدون تفکر آگاهانه اتفاق می‌افتند. اما چندین سیستم درگیر هستند و همه آنها باید با هم کار کنند تا قاعدگی شما شروع شود. محروم کردن این سیستم های حیاتی از تغذیه، چه از طریق خوردن محدود یا ورزش بیش از حد، می تواند پریود شما را متوقف کند. بسیاری از زنان مبتلا به بی اشتهایی عصبی به هیچ وجه پریود نخواهند شد و تا زمانی که وزن آنها کم باشد این مشکل ادامه دارد.

تا ۸ درصد از زنان مبتلا به بی اشتهایی، آمنوره خالص ندارند، زیرا گاهی اوقات پریود می شوند. اما چرخه آنها غیرقابل پیش بینی است و ممکن است یک یا دو بار اتفاق نیفتند. کارشناسان می گویند کاهش استروژن مقصر آمنوره است. گرسنگی بدن شما را از تولید این هورمون باز می دارد و بدون آن، بدن شما نمی تواند چرخه تخمک گذاری و قاعدگی را شروع کند.

در اصل، بدن شما بر این باور است که شما در خطر جدی هستید و سعی می کند از شما محافظت کند. خاموش کردن چرخه تولید مثل به حفظ انرژی کمک می‌کند، و این اطمینان را ایجاد می‌کند که باردار نشوید و زمانی که به اندازه کافی برای تغذیه خود غذا نمی‌خورید، تلاش نکنید بدن دیگری را پرورش دهید.

 

مصرف قرص ال دی در آنورکسیا نروزا یا همان بی اشتهایی عصبی

اختلالات خوردن، شرایط جدی و شایعی هستند که عمدتاً زنان جوان را تحت تأثیر قرار می دهند. یکی از علائم اولیه و پایدار بی اشتهایی عصبی ، آمنوره است. هیچ مدرکی برای فواید هورمون درمانی مانند درمان با قرص ال دی در بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی وجود ندارد.

با این حال، داروهای هورمونی و داروهای ضد بارداری خوراکی مانند قرص ال دی اغلب برای زنان جوان مبتلا به بی اشتهایی عصبی به عنوان پیشگیری و درمان تراکم معدنی استخوان پایین تجویز می شود. استفاده از استروژن ممکن است تصویر نادرستی ایجاد کند که نشان می دهد اسکلت در برابر پوکی استخوان محافظت می شود. بنابراین انگیزه برای به دست آوردن مجدد وزن، و پایبندی به درمان اختلال خوردن به خودی خود، ممکن است کاهش یابد.

مهمترین مداخله، بازگرداندن دوره های قاعدگی از طریق افزایش تغذیه است. برای زنان جوان مبتلا به آمنوره و اختلالات غذایی همزمان نباید هورمون درمانی و داروهای ضد بارداری خوراکی مانند قرص ال دی تجویز شود.

 

منبع:

UpToDate: Anorexia nervosa in adults and adolescents: Medical complications and their management.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا