نحوه مصرف و عوارض جانبی لاموتریژین

لاموتریژین به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای پیشگیری و کنترل تشنج استفاده می شود. همچنین ممکن است برای کمک به جلوگیری از نوسانات خلقی شدید اختلال دوقطبی در بزرگسالان استفاده شود. لاموتریژین به عنوان یک داروی ضد تشنج یا ضد صرع شناخته می شود. تصور می شود که با بازگرداندن تعادل برخی مواد طبیعی در مغز عمل می کند. این دارو برای استفاده در کودکان کمتر از ۲ سال به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی (مانند عفونت) تایید نشده است.

لاموتریژین به نامهای تجاری لامیکتال LAMICTAL، لاموژین LAMOGIN، لاموبیوژین LAMOBIOGINE و لامیکسون LAMIXON در داروخانه ها عرضه می شود.

نحوه استفاده از لاموتریژین

قبل از شروع مصرف لاموتریژین راهنمای دارو را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

لاموتریژین را طبق دستور پزشک با یا بدون غذا از طریق خوراکی مصرف کنید. قرص های جویدنی/پراکنده ممکن است به طور کامل بلعیده شوند، جویده شوند یا در آب یا آب میوه مخلوط شوند. اگر قرص ها جویده می شوند، مقدار کمی آب یا آبمیوه بنوشید تا به شما کمک کند تا تمام دارو را ببلعید. برای پراکنده کردن قرص ها، دوز خود را به مقدار کمی مایع (به اندازه ای که دارو را بپوشاند) در یک لیوان یا قاشق اضافه کنید. ۱ دقیقه صبر کنید تا قرص ها کاملا حل شوند، هم بزنید و بلافاصله کل مخلوط را بنوشید. فقط از قرص های کامل استفاده کنید. از قرص های جزئی استفاده نکنید.

دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما، پاسخ به درمان و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید است. حتماً به پزشک و داروساز خود در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) اطلاع دهید. برای کودکان، دوز نیز بر اساس وزن است.

بسیار مهم است که دستورالعمل های دوز پزشک را دقیقاً دنبال کنید. دوز باید به آرامی افزایش یابد. ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد تا به بهترین دوز برای شما برسید و از مزایای کامل این دارو بهره مند شوید. این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان(های) یکسانی مصرف کنید.

بدون مشورت با پزشک مصرف لاموتریژین را قطع نکنید. برخی شرایط ممکن است با قطع ناگهانی دارو بدتر شوند. ممکن است لازم باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد. همچنین اگر مصرف لاموتریژین را قطع کرده اید، لاموتریژین را بدون مشورت با پزشک مجدداً شروع نکنید.

اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی لاموتریژن

عوارض شایع لاموتریژین عبارتند از:

  1. سرگیجه
  2. خواب آلودگی
  3. سردرد
  4. استفراغ
  5. ناراحتی معده
راش یا ضایعات پوستی می تواند از عوارض خطرناک لاموتریژین باشد که در صورت بروز آن سریعا باید دارو متوقف شود و به اورژانس مراجعه شود.
راش یا ضایعات پوستی می تواند از عوارض خطرناک لاموتریژین باشد که در صورت بروز آن سریعا باید دارو متوقف شود و به اورژانس مراجعه شود.

اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

تعداد کمی از افرادی که برای هر شرایطی از داروهای ضد تشنج استفاده می کنند (مانند تشنج، اختلال دوقطبی، درد) ممکن است افسردگی، افکار/اقدام به خودکشی یا سایر مشکلات روحی/روانی را تجربه کنند. اگر شما یا خانواده/مراقبتان متوجه تغییرات غیرعادی/ ناگهانی در خلق و خوی، افکار یا رفتار خود از جمله علائم افسردگی، افکار/اقدام به خودکشی، افکار در مورد آسیب رساندن به خودتان شدید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: غش، تپش قلب سریع/آهسته/نامنظم/ضربان قلب، کبودی/خونریزی آسان یا غیرعادی، سفت شدن گردن، مشکلات بینایی، از دست دادن هماهنگی، درد/حساسیت/ضعف عضلانی فوراً به پزشک مراجعه کنید. ، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار).

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا