جدی ترین خطر بی اشتهایی عصبی برای سلامتی چیست؟

بی اشتهایی عصبی یکی از کشنده ترین بیماری های روانی است زیرا ممکن است تأثیر زیادی روی بدن داشته باشد. طیف گسترده ای از پیامدهای فیزیکی وجود دارد که می تواند از محدودیت شدید غذایی ناشی شود، اما برخی از آنها جدی تر از بقیه هستند. جدی ترین خطر بی اشتهایی عصبی برای سلامتی چیست؟

بی اشتهایی عصبی چیست؟

بی اشتهایی عصبی یک اختلال خوردن است که با محدودیت غذایی شدید مشخص می شود که منجر به سوءتغذیه و کاهش وزن شدید می شود. فرد مبتلا به بی اشتهایی مقدار غذای مصرفی خود را محدود می کند زیرا از افزایش وزن یا چاق شدن بسیار می ترسد.

مشکل اصلی بی اشتهایی این است که حتی با وجود کاهش وزن، ممکن است وقتی در آینه نگاه می کنید خود را در اندام بزرگتری ببینید. ترس از افزایش وزن یا چاق شدن بسیار ناراحت کننده است. یک فرد مبتلا به بی اشتهایی عصبی نیز ممکن است در مورد جدی بودن کاهش وزن خود انکار کند .

آمار و حقایق بی اشتهایی عصبی

 از هر ۵ مرگ در بیماران بی اشتهایی، ۱ مورد به دلیل خودکشی است.

حدود ۲۶۰۰ مرگ در سال به دلیل بی اشتهایی عصبی رخ می دهد.
حدود ۳۳ تا ۵۰ درصد از افراد مبتلا به بی اشتهایی دارای یک اختلال روانی همزمان مانند افسردگی یا اضطراب هستند.
بی اشتهایی عصبی می تواند هر کسی را بدون در نظر گرفتن سن یا جنسیت تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، بی اشتهایی عصبی در دختران نوجوان و دانشگاهی در مقایسه با سایر گروه‌های مردم شایع‌تر است .

بی اشتهایی عصبی و خطرات بلند مدت برای سلامتی

چند عواقب درازمدت وجود دارد که می تواند در نتیجه سوءتغذیه طولانی مدت ایجاد شود. جدی ترین خطر بی اشتهایی عصبی، مرگ است. در واقع، حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به بی اشتهایی به دلیل اختلال خوردن خواهند مرد.
همانطور که گفتیم بی اشتهایی یکی از کشنده ترین بیماری های روانی است. افراد مبتلا به بی اشتهایی که فوت کرده اند به دلیل گرسنگی، مشکلات قلبی یا خودکشی از بین می روند .

سایر مشکلات طولانی مدت احتمالی شامل پوکی استخوان، ناباروری و تشنج است. که در این بخش به این مشکلات رایج می پردازیم.

پوکی استخوان و بی اشتهایی عصبی

پوکی استخوان یک عارضه است که ناشی از کمبود توده استخوانی است . بی اشتهایی می تواند باعث این اتفاق شود زیرا عدم دریافت مقدار مناسب تغذیه، بدن هورمون های رشد لازم برای ساخت توده استخوانی را تولید نمی کند. که می تواند افراد را در معرض خطر شکستگی و سایر آسیب های استخوانی قرار دهد.

ناباروری

بدن زن برای تولید هورمون به تغذیه کافی نیاز دارد. و بدون آن ممکن است نتواند باردار شود. در واقع، ۷.۶ درصد از بیماران ناباروری با اختلال در خوردن دست و پنجه نرم می کنند.

در حالی که برخی از افرادی مبتلا به بی اشتهایی عصبی  می توانند بهبود یابند و عملکرد تولید مثلی طبیعی داشته باشند، برخی از افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی  شدید ممکن است به طور کامل توانایی خود را برای باردار شدن از دست بدهند .

تشنج

بی اشتهایی عصبی می تواند منجر به تشنج شود. تشنج زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی فعالیت الکتریکی در مغز وجود داشته باشد. تشنج خطرناک است زیرا می تواند باعث از دست دادن هوشیاری شود یا فردی را در معرض خطر آسیب بیشتر در طول تشنج قرار دهد.

مشاوره درمان اختلالات خوردن

دریافت درمان برای بی اشتهایی عصبی بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که علاوه بر اینکه بی اشتهایی عواقب پزشکی دارد، یک بیماری روانی نیز هست. این بدان معناست که درمان این اختلال خوردن نیاز به حمایت یک متخصص پزشکی، پزشک سلامت روان و متخصص تغذیه دارد.

برای دیدن دیگر مقالات در زمینه اختلالات خوردن و بیماری های مرتبط با آن اینجا کلیک کنید.

درمان بی اشتهایی به شدت آن بستگی دارد. برخی از افراد مبتلا به این اختلال نیاز به بستری شدن در بیمارستان و تغذیه با لوله دارند. این ممکن است برای وارد کردن مواد مغذی به سیستم بدن او ضروری باشد. سایر گزینه های درمانی عبارتند از درمان در منزل، برنامه های روزانه فشرده و درمان سرپایی .

کمک گرفتن می تواند ترسناک باشد. ترس از رها کردن اختلال خوردن می تواند شما را درگیر کند. چیزی که می توانیم به شما بگوییم این است که اگرچه ترسناک است، اما به این معنی نیست که انتخاب اشتباهی است .

قرار نیست فرد درمانگر رئیس شما باشد. بهبودی از یک اختلال خوردن فرآیند آسانی نیست، اما در طرف دیگر آرامش، آزادی و شادی بیشتری وجود دارد .
 دریافت کمک و حمایت برای خود نیز مهم است. بد نیست اعتراف کنیم که این فرآیند درمان ترسناک، استرس زا، طاقت فرسا و گاهی اوقات کمی دیوانه کننده است. دریافت کمک برای شما و عزیزتان بخش مهمی از روند بهبودی است .

منابع :

[۱] مرکز ریکاوری غذا خوردن. (د) آمار و حقایق بی اشتهایی. بازیابی شده در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ 

[۲] مرکز ریکاوری غذا خوردن. (د) خطرات و پیامدهای بی اشتهایی برای سلامتی. بازیابی شده در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ از https://www.eatingrecoverycenter.com/conditions/anorexia/health-risks
[۳] Stewart, DE, Robinson, E., Goldbloom, DS, & Wright, C. ( 1990 ). ناباروری و اختلالات خوردن. مجله آمریکایی زنان و زایمان، ۱۶۳ ( ۴ Pt 1 )، ۱۱۹۶ – ۱۱۹۹ . https://doi.org/ 10.1016/0002-9378 ( 90 ) 90688-4
[۴] Schachter، SC ( 2013 ، ژوئیه). تشنج چقدر جدی است؟ بنیاد صرع. بازیابی شده در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ از https://www.epilepsy.com/learn/about-epilepsy-basics/how-serious-are-seizures

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا