بهترین دارو برای درمان اختلال عاطفی فصلی چیست؟

نور درمانی، روان درمانی و دارو درمانی درمانهای مرسوم اختلال عاطفی فصلی (SAD) یا همان افسردگی فصلی هستند. فلوکستین و بوپروپیون ممکن است پرمصرف ترین داروهای ضد افسردگی برای افسردگی فصلی باشند.

احساس ملال و افسردگی با تغییر فصل‌ها می‌تواند پاسخی طبیعی به تغییر زندگی یا پایان تفریح تابستان باشد، اما همچنین می‌تواند نشانه‌ای از اختلال عاطفی فصلی (SAD) باشد.

اگرچه دارو اولین درمان برای اختلال افسردگی فصلی نیست، دارو اغلب توصیه می شود. با این حال، همه داروهای ضد افسردگی ممکن است برای علائم اختلال افسردگی فصلی موثر نباشند.

اختلال افسردگی فصلی به طور رسمی به عنوان اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی شناخته می شود. این وضعیتی است که با تغییر فصول با خلق و خوی ضعیف، افکار غم انگیز و احساس ناامیدی ظاهر می شود. مانند سایر اختلالات خلقی، علائم اختلال عاطفی فصلی می تواند از نظر شدت متفاوت باشد و گاهی اوقات شامل افکار خودکشی می شود.

درمان اختلال عاطفی فصلی با دارو

داروهای ضد افسردگی داروهایی هستند که برای اختلالات عاطفی فصلی استفاده می شوند.

در میان آن‌ها، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) خط اول داروهای اختلال عاطفی فصلی (SAD) هستند. آنها با مسدود کردن جذب سروتونین در سلول‌های عصبی خاصی کار می‌کنند که باعث افزایش میزان سروتونین موجود در مغز شما می‌شود. این به نوبه خود پیام های انتقالی شادی، رضایت و آرامش را افزایش می دهد.

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) رایج برای درمان اختلال عاطفی فصلی (SAD) عبارتند از:

فلوکستین
سرترالین
سیتالوپرام
اسیتالوپرام
پاروکستین
در برخی موارد، روانپزشک شما ممکن است بوپروپیون، یک مهارکننده بازجذب نوراپی نفرین-دوپامین (NDRI) را نیز توصیه کند.

بهترین داروی ضد افسردگی برای اختلال عاطفی فصلی چیست؟

در حالی که مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) در میان گزینه های ارجح برای درمان اختلال عاطفی فصلی باقی می مانند، بوپروپیون تنها دارویی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA به طور خاص برای درمان اختلال افسردگی فصلی تایید شده است.

بوپروپیون به نام های زیر نیز شناخته می شود:

Wellbutrin XL
فورفیوو XL
آپلنزین
بوپروپیون هیدروکلراید
بوپروپیون هیدروبرومید
بوپروپیون در قرص‌هایی در فرم‌های انتشار طولانی‌مدت، انتشار فوری و رهش پایدار موجود است.

بوپروپیون تنها داروی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان اختلال عاطفی فصلی است.
بوپروپیون تنها داروی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان اختلال عاطفی فصلی است.

یک مرور سیستماتیک در سال ۲۰۱۸ بر روی دارودرمانی و درمان های تغذیه ای اختلال عاطفی فصلی، فلوکستین را به عنوان یک داروی اثبات شده و موثر برای این بیماری شناسایی کرد. این نتیجه پس از بررسی ۳۶ مقاله پژوهشی در این زمینه به دست آمد.

فلوکستین مجدداً به عنوان یکی از مؤثرترین داروهای اختلال عاطفی فصلی در یک بررسی در سال ۲۰۲۲ ذکر شد که همچنین سرترالین و مهارکننده مونوآمین اکسیداز، موکلوبمید را فهرست کرد.

فلوکستین یک SSRI است که با نام های زیر نیز شناخته می شود:

پروزاک
سارافم
فلوکستین به شکل کپسول، مایع و شربت ، قرص یا کپسول تاخیر رهش و قرص موجود است.

سایر درمان های اختلال عاطفی فصلی

دلایل دقیق اختلال افسردگی فصلی نامشخص است، اما کارشناسان معتقدند که در ایجاد این اختلال یک رابطه بین قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ترشح سروتونین و ملاتونین وجود دارد.

به دلیل نقشی که نور خورشید در ایجاد اختلال عاطفی فصلی ایفا می کند، نور درمانی بهترین درمان برای این بیماری است.

علاوه بر نور درمانی، روان درمانی، درمان های مکمل و تغییر سبک زندگی نیز ممکن است توصیه شود.

نور درمانی

نور درمانی برای اختلال عاطفی فصلی شامل قرار گرفتن روزانه در معرض یک منشا نور است که نوری با ۱۰۰۰۰ لوکس ساطع می کند.

در حالی که نور جعبه های درمانی اختلال عاطفی فصلی به طور قابل توجهی روشن تر از نور معمولی داخلی خانه است، طول موج های مضر برای جلوگیری از آسیب پوست فیلتر می شوند. این شکل از درمان اختلال افسردگی فصلی اغلب صبح ها به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه انجام می شود.

نور درمانی موثرترین درمان غیر دارویی اختلال عاطفی فصلی است.
نور درمانی موثرترین درمان غیر دارویی اختلال عاطفی فصلی است.
روان درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT) شکل اولیه روان درمانی است که برای درمان اختلال عاطفی فصلی استفاده می شود. CBT، یک رویکرد درمانی که هدف آن کمک به ارزیابی مجدد افکار و رفتارهای غیر مفید است، به طور خاص برای رسیدگی به اختلال عاطفی فصلی (CBT-SAD) طراحی شده است.

یک درمانگر CBT-SAD ممکن است از شما بخواهد در فرآیندی به نام فعال سازی رفتاری شرکت کنید. این به شما کمک می کند افکار منفی در مورد تغییرات فصلی را با افکار خوش بینانه جایگزین کنید. CBT-SAD همچنین می تواند به شما در ایجاد مکانیسم های مقابله ای جدید برای زمانی که فصول تغییر می کند کمک کند.

شبیه سازی سحر

شبیه سازی سپیده دم نوعی نور درمانی است که شامل قرار گرفتن تدریجی در معرض نور فزاینده (اغلب از طریق ساعت های زنگ دار تخصصی) است. در سال ۲۰۱۵، یک منبع مورد اعتماد کوچک مطالعه کرد که می تواند به اندازه درمان با جعبه نور روشن موثر باشد.

درمان یون منفی هوا

یون های منفی هوا، مولکول های هوا با بار الکتریکی هستند که اغلب برای تصفیه هوا استفاده می شوند. در یک ارزیابی کارآزمایی کنترل‌شده کوچک، محققان دریافتند قرار گرفتن در معرض یون‌های منفی هوا – به‌ویژه صبح‌ها – به طور قابل‌توجهی علائم افسردگی زمستانی را بهبود می‌بخشد.

بهداشت خواب

عادات خواب بهینه، که به عنوان بهداشت خواب شناخته می شود، یکی از انواع مراقبت از خود است که می تواند بر شرایط تأثیرگذار بر چرخه خواب و بیداری شما تأثیر بگذارد،

داشتن یک خواب شبانه با کیفیت می تواند به این معنی باشد:

پیروی از یک روال ثابت قبل از خواب
ایجاد یک فضای خواب آرام
کنترل صدا، نور و دما در فضای خواب شما
پرهیز از مواد غذایی یا نوشیدنی های تحریک کننده قبل از خواب
پرهیز از وسایل نور آبی قبل از خواب

قرار گرفتن در فضای باز

حتی در یک روز ابری، خورشید از میان ابرها عبور می کند.

در حالی که از دهه ۱۹۹۰ تحقیقات محدودی در مورد قرار گرفتن در فضای باز برای ااختلال افسردگی فصلی وجود دارد، یک مطالعه مقطعی و طولی در سال ۲۰۲۱ روی بیش از ۴۰۰۰۰۰ شرکت‌کننده در بریتانیا نشان داد که قرار گرفتن در معرض نور طبیعی روزانه می‌تواند خلق و خو و کیفیت خواب را بهبود بخشد.

مکمل ویتامین D

کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید بر تولید طبیعی ویتامین D بدن شما تأثیر منفی می گذارد. از آنجایی که ویتامین D برای عملکرد سروتونین مهم است، سطوح پایین این ویتامین ممکن است علائم ااختلال افسردگی فصلی را افزایش دهد.

بطور خلاصه:

داروهای اختلال عاطفی فصلی اغلب همان SSRI هایی هستند که برای سایر اختلالات افسردگی استفاده می شوند.

در حال حاضر، فلوکستین اثبات شده ترین داروی اختلال عاطفی فصلی است، اگرچه بوپروپیون تنها دارویی است که به طور خاص برای درمان اختلال افسردگی فصلی برچسب گذاری شده است.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا