آیا بی اشتهایی خطرناک است؟

وقتی شما کلمه بی اشتهایی را می شنوید به نخستین چیزی که فکر می کنید کاهش وزن است. کاهش وزن فقط پیامد محدودبی اشتهایی می تواند باشد، اما بی اشتهایی می تواند اثرات طولانی مدت بر بدن داشته باشد.

اگرچه بی اشتهایی یک بیماری روانی است، اما بیشتر شبیه یک بیماری جسمی، یعنی سرطان است. یک سلول سرطانی ممکن است زندگی خود را در سینه، مغز یا استخوان آغاز کند. اما با توجه به زمان کافی، در سراسر بدن متاستاز می دهد (گسترش پیدا می کند) و هدف آن از بین بردن تمام بافت های سالمی است که با آن مواجه می شود.

به طور مشابه، بی اشتهایی ممکن است با یک رژیم غذایی ساده و کاهش وزن مرتبط شروع شود. اما، هنگامی که این بیماری شروع به گسترش می کند صرفاً در تخریب بدن متوقف نمی شود. در عوض، تلاش می کند تا ذهن، روح، روابط، آینده و در نهایت زندگی او را نابود کند. متأسفانه، آنورکسیا اغلب در هر زمینه ای در نابود کردنفرد مبتلا موفق است.

اثرات بلند مدت بی اشتهایی

اثرات طولانی مدت بی اشتهایی انسان را می کشد. در واقع، این بیماری بالاترین میزان مرگ و میر را در بین هر اختلال روانپزشکی دارد. مطمئنا اکثریت کسانی که بی اشتهایی دارند نمی میرند. اما اشتباه نکنید، عواقب طولانی مدت این بیماری می تواند شدید باشد.

پیامدهای پزشکی بی اشتهایی عصبی

پیامدهای سلامتی مربوط به بی اشتهایی قابل توجه است: ظاهر لاغر، پوست و مو خشک، نوک انگشتان مایل به آبی و غیره. متأسفانه، مشکلات پزشکی طولانی مدت و بسیار شدیدتر را نمی توان در سطح بدن مشاهده کرد.

مغز در واقع به دلیل کمبود تغذیه کوچک می شود. سیستم اسکلتی آسیب می بیند، به خصوص اگر بی اشتهایی در نوجوانان قبل از رشد کامل استخوان ها رخ دهد. تقریباً ۹۰٪ از زنان مبتلا به بی اشتهایی، استئوپنی (از دست دادن کلسیم استخوان) و ۴۰٪ پوکی استخوان (از دست دادن پیشرفته تر تراکم استخوان) دارند. این از دست دادن استخوان معمولا دائمی است.

از آنجایی که کل سیستم هورمونی در اثر گرسنگی به خطر می افتد، ناباروری اغلب به وجود می آید و می تواند دائمی باشد. شاید در معرض خطرترین عضو بدن قلب باشد. در واقع شایع ترین علت مرگ در افراد بی اشتها بیماری قلبی است. بسیاری از این به زوال عضلات مربوط می شود. همانطور که بدن برای حفظ زندگی تلاش می کند، شروع به مصرف ماهیچه های خود می کند. در واقع، خودش شروع به خوردن می کند. قلب مصون نیست.

تاثیر بی اشتهایی بر روابط

بی اشتهایی در روابط نیز مخرب است. این تخریب به فرد مبتلا محدود نمی شود. مهم نیست که چه ارتباطی وجود دارد ، والدین با یک دختر بیماریا یک شوهر با یک همسر بی اشتها. اگر روابط به طور کلی از بین نرود، رابطه عمیقاً تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. یکی از دلایل این است که چنین بیماری برای کسی که آن را ندارد غیرقابل درک است.

فرد مبتلا با از دست دادن هر گرم وزن ناگزیر تغییر می کند. او نسبت به غذا و وزن وسواس بیشتری پیدا می کند، اغلب علاقه خود را به زندگی و فعالیت های عادی از دست می دهد و اغلب منزوی می شود.

اساساً او به یک فرد کاملاً متفاوت تبدیل می شود. چگونه این می تواند تأثیر منفی بر روابط با دوستان و خانواده نداشته باشد؟ دوستی ها، حتی ازدواج ها، اغلب به دلیل ناامیدی یا ترس به پایان می رسد. اگرچه والدین ممکن است در ارتباط و درگیر باقی بمانند، حتی این رابطه نیز به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار می گیرد زیرا آنها می بینند که فرزندشان جلوی چشمانشان آب می شود.

مذهب و معنویت در بی اشتهایی

بی اشتهایی بیماری یک گروه یا سیستم اعتقادی نیست. مخصوصاً به کسانی که به خدا ایمان دارند یا نه واگذار نمی شود. بطور مثال در واقع، گاهی اوقات زنان مسیحی متعهد عمیقاً به عنوان امتداد کمال گرایی، راه بی اشتهایی را طی می کنند. آنها میل شدیدی دارند که در جامعه کلیسا کامل به نظر برسند – و طبق آن فرهنگ بنظر می رسد این کمال به معنای لاغر بودن است.

آنها فراموش می کنند که خداوند هر یک از انسانها را متمایز و منحصر به فرد ساخته است. خداوند انسانها را از روی قالب از پیش آماده نمیسازد. علاوه بر این، او برای زندگی هر یک از ما برنامه ای دارد. این طرح ها بدون شک شامل تخریب زودرس نمی شود.

صرف نظر از قصد اصلی در پس کاهش وزن، هنگامی که یک زن در چنگال بی اشتهایی کامل قرار گیرد، احتمالاً رابطه او با خدا آسیب خواهد دید. او را ترک نخواهد کرد، اما ممکن است از او دور شود. شاید به دلیل گناه یا شرم نسبت به اعمال خود، یا صرفاً به این دلیل که بیش از حد خسته است که نمی تواند روی نماز یا عبادت تمرکز کند، ارتباط خود را با او قطع کند. بی اشتهایی یک اختلال خودخواهانه و طاقت فرسا است. توجه کامل یک زن را می خواهد. غالباً جایی برای ادامه رابطه با خدای مهربان باقی نمی ماند.

تغییر امکان پذیر است

هنگامی که یک زن به سرطان مبتلا می شود، بلافاصله به دنبال درمان می رود، زیرا می داند که هر چه زودتر مداخله پزشکی انجام شود، احتمال بهبودی کامل بیشتر می شود. بی اشتهایی نباید متفاوت باشد. برای رسیدگی به اثرات طولانی مدت بی اشتهایی، درمان عالی و تغییر دهنده زندگی در دسترس است. اگر شما یا کسی که می شناسید با بی اشتهایی دست و پنجه نرم می کنید، لطفاً فوراً درمان اختلال خوردن را دریافت کنید.

برای شروع درمان وقت مشاوره خود به اینجا مراجعه نمایید

منبع:

http://health.nytimes.com/health/guides/disease/anorexia-nervosa/complications-of-anorexia.html

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا