کاربرد و عوارض قرص آلپرازولام

آلپرازولام برای درمان اضطراب و اختلالات پانیک استفاده می شود. این دارو به دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها تعلق دارد که بر روی مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) اثر می کنند و اثر آرام بخشی دارند. با افزایش اثرات یک ماده شیمیایی طبیعی خاص در بدن (GABA) عمل می کند.

نحوه استفاده خوراکی آلپرازولام

قبل از شروع مصرف آلپرازولام و هر بار مصرف مجدد، راهنمای دارویی ارائه شده توسط پزشک یا داروساز خود را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را طبق دستور پزشک از طریق خوراکی مصرف کنید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی، سن و پاسخ شما به درمان است. ممکن است دوز شما به تدریج افزایش یابد تا زمانی که دارو به خوبی شروع به کار کند. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید تا خطر عوارض جانبی را کاهش دهید.

اگرچه آلپرازولام به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورت داشتن اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل)، این خطر ممکن است بیشتر باشد. آلپرازولام را دقیقاً همانطور که برای کاهش خطر اعتیاد تجویز شده است مصرف کنید. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

هنگامی که آلپرازولام برای مدت طولانی استفاده می شود، ممکن است اثربخشی نداشته باشد. در خصوص این مشکل با پزشک خود صحبت کنید. اگر وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی قرص آلپرازولام

  • خواب آلودگی، سرگیجه، افزایش تولید بزاق، یا تغییر در میل جنسی ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  • برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.
  • به یاد داشته باشید که آلپرازولام به تشخیص پزشک برای شما تجویز شده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
  • در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: تغییرات روانی/خلقتی (مانند توهم، افکار خودکشی)، مشکل در صحبت کردن، از دست دادن هماهنگی، مشکل در راه رفتن، مشکلات حافظه، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: زردی چشم/پوست، تشنج، فوراً به پزشک کمک کنید.
  • واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک کمک کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

هشدارها

آلپرازولام خطر سوء مصرف و اعتیاد دارد که می تواند منجر به مصرف بیش از حد و مرگ شود. مصرف این دارو همراه با الکل یا سایر داروهایی که می تواند باعث خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی شود (به ویژه داروهای مخدر مانند کدئین، هیدروکودون) ممکن است باعث عوارض جانبی بسیار جدی از جمله مرگ شود. مطمئن شوید که نحوه مصرف آلپرازولام و سایر داروهایی که باید با آن مصرف نکنید را می دانید. همچنین به بخش تداخلات دارویی مراجعه کنید. در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بسیار جدی فوراً به پزشک کمک کنید: تنفس آهسته یا کم عمق، سبکی سر غیرمعمول، خواب آلودگی/سرگیجه شدید، مشکل در بیدار شدن از خواب.

قطع ناگهانی این دارو ممکن است باعث خطر جدی (احتمالاً کشنده) شود، به خصوص اگر برای مدت طولانی یا در دوزهای بالا از آن استفاده کرده باشید. برای جلوگیری از خطر، پزشک ممکن است دوز شما را به آرامی کاهش دهد. اگر علائم ترک مانند سردرد، مشکلات خواب، بی قراری، توهم/گیجی، افسردگی، حالت تهوع یا تشنج را دارید، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. علائم ترک ممکن است گاهی از هفته ها تا چند ماه طول بکشد.

آلپرازولام به اشکال قرص آلپرازولام 0.5 (نیم)میلیگرم و آلپرازولام 1 میلیگرم در داروخانه ها توزیع می شود
آلپرازولام به اشکال قرص آلپرازولام ۰.۵ (نیم)میلیگرم و آلپرازولام ۱ میلیگرم در داروخانه ها توزیع می شود

موارد احتیاط

قبل از مصرف آلپرازولام، اگر به آلپرازولام حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا سایر بنزودیازپین ها (مانند دیازپام، لورازپام)؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در موارد: مشکلات ریوی/تنفسی (مانند COPD، آپنه خواب)، بیماری کبد، بیماری کلیوی، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد دارو). یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل)، گلوکوم.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا