هیدروکسی زین: موارد مصرف و عوارض جانبی

هیدروکسی زین برای درمان خارش ناشی از آلرژی استفاده می شود. این  دارو یک آنتی هیستامین است و با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص (هیستامین) که بدن شما در طی یک واکنش آلرژیک تولید می کند، عمل می کند. هیدروکسی زین همچنین ممکن است به صورت کوتاه مدت برای درمان اضطراب یا کمک به احساس خواب آلودگی/آرامش قبل و بعد از جراحی استفاده شود.

هیدروکسی زین به سه فرم در داروخانه های کشور وجود دارد:
قرص هیدروکسی زین ۱۰ میلیگرم و قرص هیدروکسی زین ۲۵ میلیگرم با نام تجاری تدازین TEDAZINE و شربت هیدروکسی زین با نام تجاری هیستازد HISTAZED

نحوه استفاده از هیدروکسی زین

این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً سه یا چهار بار در روز مصرف کنید. اگر از شکل مایع این دارو استفاده می کنید، دوز را با استفاده از یک دستگاه اندازه گیری/قاشق مخصوص اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید.

دوز بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان است. در کودکان، دوز ممکن است بر اساس وزن نیز باشد. دوز خود را افزایش ندهید یا این دارو را بیشتر از زمان تجویز شده مصرف نکنید.

اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی هیدروکسی زین

شایعترین عوارض هیدروکسی زین عبارتند از:

1. خواب آلودگی
  2. سرگیجه
  3.  تاری دید
  4. یبوست
  5. خشکی دهان

اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. برای تسکین خشکی دهان، آب نبات سفت (بدون قند) یا چیپس یخ بمکید، آدامس (بدون قند) بجوید، آب بنوشید یا از جایگزین بزاق استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: تغییرات روانی/خلقتی (مانند بی قراری، گیجی، توهم)، لرزش (لرزش)، مشکل در ادرار کردن، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: تشنج، ضربان قلب سریع/نامنظم، سرگیجه شدید، غش، فوراً به پزشک کمک کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک کمک کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

آیا هیدروکسی زین علائم اضطراب را کاهش می دهد؟

هیدروکسی زین یک داروی تایید شده توسط FDA است که برای درمان علائم اضطراب استفاده می شود. تاییدیه FDA را می توان برای دارویی اعطا کرد که ثابت شده است مزایای آن دارو بیشتر از خطرات شناخته شده و بالقوه آن برای جمعیت مورد نظر است.

هیدروکسیزین برای تسکین علامتی اضطراب مرتبط با روان رنجوری، اختلال اضطراب فراگیر (GAD) و به عنوان مکمل در بیماری ارگانیک همراه با اضطراب استفاده می شود. هیدروکسی زین بیشترین آنتی هیستامین مورد مطالعه برای اختلال اضطراب فراگیر GAD و تنها آنتی هیستامینی است که توسط FDA برای استفاده از  اختلال اضطراب فراگیر GAD تایید شده است. جدا از عوارض جانبی مانند خشکی دهان، یبوست، خواب آلودگی و خطرات استفاده در حین رانندگی، به خوبی تحمل می شود.

آیا هیدروکسی زین آرام بخش است؟

ثابت شده است که هیدروکسی زین یک درمان موثر و ایمن برای علائم اختلال اضطراب فراگیر (GAD) است. محققان دریافتند که دوز روزانه ۵۰ میلی گرم هیدروکسی زین به طور قابل توجهی علائم اضطراب را کاهش می دهد. این اثر در هفته اول درمان مشاهده شد و در طول چهار هفته مطالعه حفظ شد. حتی پس از قطع ناگهانی، هیچ بازگشتی از علائم اضطراب یا ترک مشاهده نشد.

برای استفاده طولانی مدت (چهار ماه)، اثربخشی هیدروکسیزین به عنوان یک عامل ضد اضطراب در مطالعات بالینی سیستماتیک ارزیابی نشده است.

هیدروکسی زین چند ساعت بعد از مصرف بر اضطراب موثر است؟

هیدروکسی زین به سرعت از روده جذب می شود و اثر سریعی دارد. اثرات بالینی آن معمولاً در عرض ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف قابل مشاهده است.

اثرات هیدروکسی زین چقدر طول می کشد؟

حدود دو ساعت طول می کشد تا حداکثر اثرات بالینی هیدروکسی زین ایجاد شود، و اثر آرام بخش می تواند تا چهار تا شش ساعت پس از مصرف دوز باقی بماند.  هرگز دوز دارو را  بدون مشورت با پزشک تنظیم نکنید.

دوز هیدروکسی زین برای اضطراب

دوز توصیه شده برای تسکین علائم اضطراب در بزرگسالان ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم چهار بار در روز است. دوز روزانه ۵۰ میلی گرم در دوزهای منقسم برای کودکان زیر شش سال است، در حالی که برای کودکان بالای شش سال، دوز ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در روز در دوزهای منقسم است. اگر درمان تزریقی باشد، دوزهای بعدی ممکن است از طریق خوراکی مصرف شوند.

دوز به سن، وضعیت پزشکی و پاسخ درمانی فرد بستگی دارد. در کودکان، دوز به وزن بدن آنها بستگی دارد. مهم است که از دوز توصیه شده تجاوز نکنید. در صورت عدم بهبود یا بدتر شدن علائم به پزشک خود اطلاع دهید

بهترین زمان مصرف هیدروکسی زین

بهترین زمان مصرف دارو قبل از خواب است به دلیل عوارض جانبی بالقوه آرامبخشی که ممکن است منجر به افزایش خطر سقوط، تغییر وضعیت ذهنی (هذیان)، کند شدن تنفس و مشکلات رانندگی شود. انتظار می‌رود که اثر آرام‌بخش هیدروکسی‌زین در شب بعد از یک دوز عصرانه آشکار باشد اما در صبح کمتر باشد و عملکرد روز را کمتر تحت تأثیر قرار دهد.

چه کسی می تواند هیدروکسیزین را برای اضطراب مصرف کند؟

هیدروکسی زین می تواند توسط افراد مسن، بزرگسالان و کودکان برای تسکین علائم اضطراب استفاده شود. به طور کلی، پزشکان دوزهای پایین را برای افراد مسن و کودکان تجویز می کنند تا خطرات آرامبخشی بیش از حد و آریتمی ناشی از دارو را به حداقل برسانند. پزشک ممکن است تنظیم دوز هیدروکسیزین را برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی، کبدی و کلیوی یا مصرف دارو برای سایر مشکلات سلامتی تنظیم کند.

آیا هیدروکسیزین ۱۰ می تواند به اضطراب روزانه کمک کند؟

هیدروکسی زین ۱۰ را می توان روزانه یا در صورت نیاز مصرف کرد، بسته به اینکه فرد چگونه به آن پاسخ می دهد. شما باید آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید و دستورالعمل های روی برچسب داروی خود را دنبال کنید. یکی از ویژگی های منحصر به فرد هیدروکسی زین این است که شروع سریع اثر دارد. پزشک شما دوز مناسب و روش مصرف دارو را بر اساس پاسخ شما به آن تعیین می کند.

مطالعات نشان داده اند که هیدروکسی زین می تواند به میزان قابل توجهی علائم اضطراب را در عرض یک هفته پس از مصرف کاهش دهد. با این حال، اثربخشی آن به عنوان یک عامل ضد اضطراب طولانی مدت توسط مطالعات تحقیقاتی ارزیابی نشده است. بنابراین، پزشک باید به طور دوره ای سودمندی دارو را برای هر بیمار مورد ارزیابی مجدد قرار دهد و دوز را با توجه به پاسخ آنها به درمان تنظیم کند.