موارد مصرف و عوارض فلورازپام

فلورازپام برای درمان مشکل بی خوابی استفاده می شود. ممکن است به شما کمک کند سریعتر بخواب بروید، بیشتر بخوابید و تعداد دفعات بیدار شدن در طول شب را کاهش می دهد تا بتوانید شب بهتر استراحت کنید. فلورازپام به دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها تعلق دارد. این دارو بر روی مغز شما تأثیر می گذارد تا یک اثر آرام بخش ایجاد کند. استفاده از این دارو معمولاً به دوره های درمانی ۱ تا ۲ هفته یا کمتر محدود می شود. اگر بی خوابی شما برای مدت طولانی تری ادامه پیدا کرد، با پزشک خود صحبت کنید تا ببیند آیا به درمان دیگری نیاز دارید یا خیر.

نحوه استفاده از فلورازپام

قبل از شروع مصرف فلورازپام، راهنمای دارو را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

فلورازپام  را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک معمولاً درست قبل از خوابیدن مصرف کنید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی، سن و پاسخ شما به درمان است.

اگرچه بعید است، اما این دارو به ندرت می تواند باعث از دست دادن موقت حافظه کوتاه مدت شود. برای کاهش احتمال این اتفاق، یک دوز از این دارو را مصرف نکنید، مگر اینکه برای یک خواب کامل شبانه حداقل ۷ تا ۸ ساعت وقت داشته باشید. اگر باید قبل از آن از خواب بیدار شوید، ممکن است کمی حافظه خود را از دست بدهید.

هنگامی که این دارو برای مدت طولانی استفاده می شود، ممکن است اثربخشی نداشته باشد. اگر تاثیر دارو از کار افتاد با پزشک خود صحبت کنید.

اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورت داشتن اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل) خطر اعتیاد ممکن است بیشتر باشد. این دارو را دقیقاً همانطور که برای کاهش خطر اعتیاد تجویز شده است مصرف کنید. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

اگر وضعیت شما بعد از ۷ تا ۱۰ روز طول کشید یا اگر بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

ممکن است در چند شب اول پس از قطع مصرف این دارو مشکل خواب داشته باشید. این بی خوابی برگشتی نامیده می شود و طبیعی است. معمولاً بعد از ۱ یا ۲ شب از بین می رود. اگر این اثر ادامه داشت، با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی

ممکن است سرگیجه یا مشکل در هماهنگی ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. برای کاهش خطر سرگیجه یا افتادن، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.

فلورازپام  ممکن است باعث خواب آلودگی در طول روز شود. اگر در طول روز دچار خواب آلودگی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است دوز شما نیاز به تنظیم داشته باشد.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از فلورازپام استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: از دست دادن حافظه، تغییرات ذهنی/خلق/رفتار (مانند افسردگی جدید/بدتر شدن، افکار غیرطبیعی، افکار خودکشی، توهم، گیجی، بی قراری، رفتار پرخاشگرانه، اضطراب) فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

به ندرت، پس از مصرف فلورازپام ، افراد از رختخواب خارج شده و در حالی که کاملاً بیدار نیستند، رانندگی می کنند (“رانندگی در خواب”) در خواب راه میروند، غذا درست مب کنند یا می خورند، تماس تلفنی برقرار می کنند یا در حالی که کاملاً بیدار نیستند یا حتی رابطه جنسی داشته اند. اغلب این افراد این وقایع را به خاطر نمی آورند. این مشکل می تواند برای شما یا دیگران خطرناک باشد. اگر بعد از مصرف این دارو متوجه شدید که هر یک از این فعالیت ها را انجام داده اید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر هنگام مصرف فلورازپام از الکل یا سایر داروهایی استفاده کنید که می تواند باعث خواب آلودگی شما شود، خطر شما افزایش می یابد.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک کمک کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا