موارد مصرف و عوارض جانبی قرص دولوکستین

دولوکستین برای درمان برخی اختلالات روانی و خلقی (مانند افسردگی، اضطراب) استفاده می شود. همچنین برای کمک به تسکین درد عصبی (نوروپاتی محیطی) در افراد مبتلا به دیابت یا درد مداوم به دلیل شرایط پزشکی مانند آرتریت، کمردرد مزمن یا فیبرومیالژیا (بیماری که باعث درد گسترده می شود) استفاده می شود. دولوکستین متعلق به دسته ای از داروهای شناخته شده به عنوان مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) است. با کمک به بازگرداندن تعادل برخی مواد طبیعی (سروتونین و نوراپی نفرین) در مغز عمل می کند.

دولوکستین با نامهای تجاری سیمبالتین CYMBALTIN، سیموکستین CYMOXETIN، دپرسول DEPRESOL،دولوکساوی DULOXAVI،دولوکسیکپ DULOXICAP، لوکستا LOXETA، لوکسوور LOXEVER و روزتین ROSETIN در داروخانه ها عرضه می شود.

نحوه استفاده از قرص دولوکستین

قبل از شروع استفاده از دولوکستین و هر بار که دوباره پر می کنید، راهنمای دارو و در صورت موجود بودن، بروشور اطلاعات بیمار را که داروساز شما ارائه کرده است، بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

دولوکستین را طبق دستور پزشک از طریق خوراکی، معمولاً ۱ یا ۲ بار در روز با یا بدون غذا مصرف کنید. اگر حالت تهوع دارید، مصرف این دارو همراه با غذا ممکن است کمک کننده باشد. کپسول را به طور کامل ببلعید. کپسول را خرد یا نجوید یا محتویات آن را با غذا یا مایع مخلوط نکنید. انجام این کار می تواند تمام دارو را به یکباره آزاد کند و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

دوز بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان است. برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید. این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان(های) یکسانی مصرف کنید.

حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف این دارو ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. برخی شرایط ممکن است با قطع ناگهانی این دارو بدتر شوند. همچنین ممکن است علائمی مانند سرگیجه، گیجی، نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، اسهال، تغییرات خواب و احساسات مختصر مشابه شوک الکتریکی را تجربه کنید. ممکن است لازم باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد تا عوارض جانبی کاهش یابد. هر گونه علائم جدید یا بدتر شدن را فورا گزارش دهید.

اگر وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی قرص دولوکستین

حالت تهوع، خشکی دهان، یبوست، از دست دادن اشتها، خستگی، خواب آلودگی یا افزایش تعریق ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

سرگیجه یا سبکی سر ممکن است رخ دهد، به خصوص زمانی که برای اولین بار مصرف این دارو را شروع کرده یا دوز خود را افزایش می دهید. برای کاهش خطر سرگیجه، سبکی سر یا افتادن، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

این دارو ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد. فشار خون خود را به طور مرتب چک کنید و در صورت بالا بودن نتایج به پزشک خود اطلاع دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا