قرص پرگابالین برای چیست و چه عوارضی دارد؟

قرص پرگابالین برای درمان درد ناشی از آسیب عصبی ناشی از دیابت یا عفونت زونا (هرپس زوستر) استفاده می شود. پرگابالین همچنین در درمان تشنج، دردهای نورپوپاتیک و عصبی و بیماری فیبرومیالژیا استفاده می شود.

نحوه استفاده از قرص پرگابالین

قبل از شروع مصرف پرگابالین راهنمای دارویی را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. این دارو را طبق دستور پزشک به صورت خوراکی مصرف کنید، معمولاً یک بار در روز بعد از یک وعده غذایی عصر. قرص ها را به طور کامل ببلعید. شکافتن، خرد کردن یا جویدن خودداری کنید. انجام این کار می تواند تمام دارو را به یکباره آزاد کند و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان توسط پزشک مشخص می شود. برای کاهش خطر عوارض جانبی (مانند سرگیجه و خواب آلودگی)، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز مصرفی خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

از پرگابالین به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. بدون مشورت با پزشک مصرف پرگابالین را قطع نکنید. برخی شرایط ممکن است با قطع ناگهانی این دارو بدتر شوند. همچنین ممکن است علائمی مانند مشکل در خواب، حالت تهوع، سردرد و اسهال را تجربه کنید. برای جلوگیری از علائم قطع دارو پزشک ممکن است دوز شما را به تدریج کاهش دهد. هر گونه علائم جدید یا بدتر شدن را فورا گزارش دهید.

اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورت داشتن اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل)، این خطر ممکن است افزایش یابد. این دارو را دقیقاً همانطور که برای کاهش خطر اعتیاد تجویز شده است مصرف کنید. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

اگر وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی قرص پرگابالین

خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، خشکی دهان، حالت تهوع، یبوست و افزایش وزن ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است بنابراین مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید، از جمله: تغییرات بینایی (مانند تاری دید)، خونریزی/کبودی غیرمعمول، درد/حساسیت/ضعف عضلانی (مخصوصاً با تب یا خستگی غیرعادی)، تورم دست‌ها/مچ پاها/پاها .

تعداد کمی از افرادی که برای بیماری (مانند تشنج، اختلال دوقطبی، درد) داروهای ضد تشنج مصرف می‌کنند ممکن است افسردگی، افکار/اقدام به خودکشی یا سایر مشکلات روحی/روانی را تجربه کنند. اگر شما یا خانواده متوجه تغییرات غیرعادی یا ناگهانی در خلق و خو، افکار یا رفتار خود مانند علائم افسردگی، افکار/اقدام به خودکشی، افکار در مورد آسیب رساندن به خودتان شدید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: تنفس آهسته یا کم عمق، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.