قرص توپیرامات ۲۵ برای چیست؟

قرص توپیرامات چیست؟

اگر سردردهای میگرنی یا انواع خاصی از تشنج دارید، پزشک ممکن است توپیرامات را برای شما تجویز کند.

این یک داروی نسخه ای است که در بزرگسالان و برخی از کودکان برای موارد زیر استفاده می شود:

روانپزشکان ممکن است توپیرامات را برای بهبود خلق و خو یا درمان کمکی برای پیشگیری از افزایش وزن نیز تجویز کنند. توپیرامات به اشکال قرص توپیرامات ۲۵ میلیگرم، قرص توپیرامات ۵۰ میلیگرم و قرص توپیرامات ۱۰۰ میلیگرم در داروخانه های کشور موجود است.

قرص توپیرامات 25 میلیگرم
قرص توپیرامات ۲۵ میلیگرم
قبل از مصرف توپیرامات چه چیزی را باید به پزشک خود بگویم؟

اگر به این دارو حساسیت دارید؛ هر بخشی از این دارو؛ یا هر دارو، غذا یا ماده دیگری. در مورد آلرژی و علائمی که داشتید به پزشک خود بگویید.
این دارو ممکن است با سایر داروها یا مشکلات سلامتی تداخل داشته باشد.
به پزشک و داروساز خود در مورد تمام داروهای خود (نسخه ای یا OTC، محصولات طبیعی، ویتامین ها) و مشکلات سلامتی خود بگویید. شما باید بررسی کنید تا مطمئن شوید که مصرف این دارو برای شما با تمام داروها و مشکلات سلامتی شما بی خطر است. بدون مشورت با پزشک، هیچ دارویی را شروع، قطع یا تغییر ندهید.

عوارض قرص توپیرامات

در حین مصرف توپیرامات چه چیزهایی باید بدانم یا انجام دهم؟
  • تا زمانی که نبینید این دارو بر شما تأثیر می گذارد، از رانندگی و انجام سایر کارها یا اقداماتی که نیاز به هوشیاری دارد خودداری کنید.
  • تعریق کمتر و افزایش دمای بدن با این دارو اتفاق افتاده است. گاهی اوقات این امر منجر به نیاز به درمان در بیمارستان می شود. در هوای گرم و در حین فعالیت مراقب باشید. اگر تب دارید یا در حین فعالیت یا در دمای گرم عرق نمی کنید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.
  • مانند سایر داروهایی که ممکن است برای تشنج استفاده شود، این دارو به ندرت ممکن است خطر افکار یا اعمال خودکشی را افزایش دهد. این خطر ممکن است در افرادی که در گذشته افکار یا اقدامات خودکشی داشته اند بیشتر باشد. در مورد علائم جدید یا بدتر مانند افسردگی،  احساس عصبی بودن، بی قراری یا بداخلاقی؛ موارد وحشت زدگی؛ یا سایر تغییرات در خلق و خو یا رفتار فوراً با پزشک تماس بگیرید.. در صورت بروز هرگونه افکار یا اقدام خودکشی فوراً با پزشک تماس بگیرید.
  • این دارو ممکن است باعث ایجاد مشکل اسیدی خون (اسیدوز متابولیک) شود. این شانس ممکن است در کودکان و افراد مبتلا به مشکلات کلیوی، مشکلات تنفسی یا اسهال بیشتر باشد. در صورت مصرف داروهای خاص، جراحی یا رژیم کتوژنیک، این احتمال نیز ممکن است بیشتر باشد. با گذشت زمان، اسیدوز متابولیک می تواند باعث سنگ کلیه، مشکلات استخوانی یا مشکلات رشد در کودکان شود.
  • این دارو ممکن است احتمال خونریزی را افزایش دهد. گاهی اوقات، خونریزی می تواند تهدید کننده زندگی باشد.
  • این دارو ممکن است مشکلات چشمی بسیار بدی ایجاد کند. در صورت عدم درمان، می تواند منجر به از دست دادن بینایی پایدار شود. اگر علائم چشمی جدیدی مانند تاری دید یا سایر تغییرات در بینایی، درد چشم یا قرمزی چشم دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.
  • یک واکنش شدید پوستی (سندرم استیونز-جانسون/نکرولیز اپیدرمی سمی) ممکن است رخ دهد. می تواند باعث مشکلات شدید سلامتی شود که ممکن است از بین نرود و گاهی اوقات منجر به مرگ شود. اگر علائمی مانند قرمزی، متورم، تاول یا پوسته پوسته شدن پوست (با یا بدون تب) چشم های قرمز یا تحریک شده؛ یا زخم در دهان، گلو، بینی یا چشم دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر بیمار کودک است، از این دارو با احتیاط استفاده کنید. خطر برخی عوارض جانبی ممکن است در کودکان بیشتر باشد.
  • این دارو ممکن است در برخی موارد بر رشد کودکان و نوجوانان تأثیر بگذارد. آنها ممکن است به بررسی منظم رشد نیاز داشته باشند.
  • قرص‌های ضدبارداری و سایر داروهای ضدبارداری مبتنی بر هورمون ممکن است برای جلوگیری از بارداری موثر نباشند. در هنگام مصرف این دارو از انواع دیگر پیشگیری از بارداری نیز مانند کاندوم استفاده کنید.
  • اگر از داروهای ضد بارداری مبتنی بر هورمون استفاده می کنید و تغییری در الگوی خونریزی خود دارید، با پزشک خود صحبت کنید.
  • این دارو در صورت مصرف آن در دوران بارداری ممکن است به جنین آسیب برساند. اگر باردار هستید یا در حین مصرف این دارو باردار شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.
  • در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. شما باید در مورد خطراتی که برای کودکتان وجود دارد صحبت کنید
برخی از عوارض جانبی که باید فوراً با پزشکم تماس بگیرم چیست؟

اخطار/احتیاط:
اگرچه ممکن است نادر باشد، برخی از افراد ممکن است هنگام مصرف دارو عوارض جانبی بسیار بد و گاهی کشنده داشته باشند. اگر هر یک از علائم یا نشانه های زیر را دارید که ممکن است به یک عارضه جانبی بسیار بد مربوط باشد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید یا کمک پزشکی دریافت کنید:

1. علائم یک واکنش آلرژیک، مانند بثورات پوستی؛ کندوها؛ خارش؛ پوست قرمز، متورم، تاول دار یا پوسته پوسته شده با یا بدون تب؛ خس خس سینه؛ سفتی در قفسه سینه یا گلو؛ مشکل در تنفس، بلع یا صحبت کردن؛ گرفتگی صدا غیر معمول؛ یا تورم دهان، صورت، لب ها، زبان یا گلو.
  2. علائم اسید زیاد در خون (اسیدوز) مانند گیجی؛ تنفس سریع؛ ضربان قلب سریع؛ ضربان قلب غیر طبیعی؛ درد بسیار بد معده، ناراحتی معده، یا استفراغ؛ احساس خواب آلودگی بسیار؛ تنگی نفس؛ یا احساس خستگی یا ضعف شدید
  3. علائم عفونت مانند تب، لرز، گلودرد بسیار بد، درد گوش یا سینوسی، سرفه، خلط بیشتر یا تغییر رنگ خلط، درد با دفع ادرار، زخم‌های دهان یا زخمی که بهبود نمی‌یابد.
  4. علائم سطوح بالای آمونیاک مانند ضربان قلب غیر طبیعی، تنفس غیرطبیعی، احساس گیجی، رنگ پریدگی پوست، ضربان قلب آهسته، تشنج، تعریق، پرتاب کردن، یا تکان خوردن.
  5. هرگونه کبودی یا خونریزی غیر قابل توضیح.
  6. احساس گیجی، عدم توانایی در تمرکز یا تغییر در رفتار.
  7. مشکلات یا از دست دادن حافظه.
  8. مشکل در صحبت کردن
  9. مشکل خواب.
  10. تغییر در تعادل.
  11. سرگیجه بسیار بد یا غش کردن.
  12. اختلال در بلع غذا
  13. کمر درد، شکم درد یا وجود خون در ادرار. ممکن است نشانه سنگ کلیه باشد.
  14. احساس سوزش، بی حسی یا گزگز زیاد.
  15. درد استخوان.
  16. درد قفسه سینه.
  17. درد یا ضعف عضلانی.
  18. لرزش.
  19. مشکل در راه رفتن
  20. ناتوانی در کنترل حرکات چشم
  21. مشکلات کبدی به ندرت با این دارو اتفاق افتاده است. گاهی اوقات، این مرگبار بوده است. اگر علائمی از مشکلات کبدی مانند ادرار تیره، احساس خستگی، گرسنگی نداشتن، ناراحتی معده یا درد معده، مدفوع روشن، اور کردن یا زردی پوست یا چشم دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.
سایر عوارض جانبی توپیرامات چیست؟

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. با این حال، بسیاری از افراد عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جانبی جزئی دارند. اگر هر یک از این عوارض جانبی یا هر عارضه جانبی دیگری شما را آزار می دهد یا از بین نمی رود، با پزشک خود تماس بگیرید یا کمک پزشکی دریافت کنید:

1. یبوست، اسهال، درد معده، ناراحتی معده، استفراغ، یا احساس گرسنگی کمتر.
  2. تغییر در طعم.
  3. کاهش وزن.
  4. احساس عصبی و هیجانی.
  5. احساس سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی یا ضعف.
  6. سردرد.
  7. گرگرفتگی.
  8. علائم سرماخوردگی.
  9. درد مفاصل.

اینها همه عوارض جانبی نیست که ممکن است رخ دهد. اگر در مورد عوارض جانبی سوالی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ خوانندگان درباره قرص توپیرامات:

آیا  قرص توپیرامات برای لاغری خوب است؟

نتایج مطالعاتی نشان داده است که توپیرامات می تواند در کاهش اشتها موثر باشد. اما بنظر می رسد مقادیری که در کاهش اشتها موثر هستند باعث عوارض جانبی متعددی در مصرف کننده می شوند که ممکن است قابل تحمل نباشد. این دارو برای کاهش وزن مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نمی باشد.

منبع:

۱.Topiramate drug information