قرص بوسپیرون چیست و چه کاربردی دارد؟

قرص بوسپیرون با نامهای تجاری بوسپانکس BUSPANEX و بوسپیراکس BUSPIRAX برای درمان اضطراب استفاده می شود. ممکن است به شما کمک کند واضح تر فکر کنید، آرام باشید، کمتر نگران باشید و در زندگی روزمره شرکت کنید. همچنین ممکن است به شما کمک کند کمتر احساس عصبانیت و تحریک پذیری کنید و علائمی مانند مشکل خواب، تعریق و ضربان قلب را کنترل کنید. بوسپیرون دارویی برای اضطراب (ضد اضطراب) است که با تأثیر بر برخی مواد طبیعی در مغز (انتقال‌دهنده‌های عصبی) عمل می‌کند.

نحوه استفاده از قرص بوسپیرون

این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً ۲ یا ۳ بار در روز از طریق خوراکی مصرف کنید. ممکن است این دارو را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید، اما مهم است که یک راه را انتخاب کنید و همیشه آن را به همان روش مصرف کنید تا مقدار داروی جذب شده همیشه یکسان باشد.

بوسپیرون ممکن است در قرصی عرضه شود که می توان آن را تقسیم کرد تا دوز مناسب برای شما به دست آید. از داروساز خود بپرسید که چگونه قرص را برای دریافت دوز تقسیم کنید.

در حین استفاده از این دارو از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید، مگر اینکه پزشک یا داروساز شما بگوید که ممکن است این کار را با خیال راحت انجام دهید. گریپ فروت می تواند احتمال عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

دوز بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان توسط پزشک مشخص می شود. از این دارو به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای یادآوری بهتر، هر روز در ساعات مشخصی از آن استفاده کنید. هنگامی که مصرف این دارو را شروع می کنید، علائم اضطراب (مانند بی قراری) ممکن است گاهی اوقات قبل از بهبودی بدتر شوند. ممکن است تا یک ماه یا بیشتر طول بکشد تا اثر کامل این دارو به دست آید.

در صورت ادامه یا بدتر شدن علائم به پزشک خود اطلاع دهید.

قرص بوسپیرون چیست و چه کاربردی دارد؟

عوارض جانبی قرص بوسپیرون

عوارض شایع بوسپیرون عبارتند از:

1. سرگیجه
  2. خواب آلودگی
  3. سردرد
  4. حالت تهوع
  5. عصبی بودن
  6. سبکی سر
  7. بی قراری
  8. تاری دید
  9. خستگی
  10. مشکل خواب

اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که قرص بوسپیرون به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

به ندرت، بیمارانی که قرص بوسپیرون مصرف می کنند ممکن است دچار اختلالات حرکتی مانند لرزش (لرزش)، سفتی عضلات، حالت چهره مانند ماسک، حرکات تند راه رفتن یا وضعیتی به نام دیسکینزی دیررس شوند. در برخی موارد، این شرایط ممکن است دائمی باشد. در صورت بروز هرگونه حرکات غیرمعمول/کنترل نشده (به ویژه در صورت، دهان، زبان، بازوها یا پاها) فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر عوارض جانبی بسیار جدی دارید، از جمله: خونریزی/کبودی آسان، تنگی نفس، درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع/نامنظم، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی قرص بوسپیرون نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

منبع:

۱.Buspirone