قرص آمی تریپتیلین برای چیست؟

آمی تریپتیلین برای درمان افسردگی استفاده می شود. آمی تریپتیلین متعلق به دسته ای از داروهای شناخته شده به عنوان ضد افسردگی های سه حلقه ای است. با کمک به بازگرداندن تعادل برخی مواد طبیعی در مغز عمل می کند. در بازار دارویی ایران سه قرص آمی تریپتیلین ۱۰ میلیگرم، قرص آمی تریپتیلین ۲۵ میلیگرم و قرص آمی تریپتیلین ۵۰ میلیگرم موجود است.

نحوه استفاده از آمی تریپتیلین

قبل از شروع مصرف آمی تریپتیلین  راهنمای دارویی ارائه شده را بخوانید. اگر سوالی دارید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً ۱ تا ۴ بار در روز از طریق خوراکی مصرف کنید. اگر آن را فقط یک بار در روز مصرف می کنید، آن را قبل از خواب مصرف کنید تا به کاهش خواب آلودگی در طول روز کمک کنید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان توسط پزشک مشخص می شود.

برای کاهش خطر عوارض جانبی (مانند خواب آلودگی، خشکی دهان، سرگیجه)، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز پایین شروع کنید و به تدریج دوز مصرفی خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان(های) یکسانی مصرف کنید. دوز خود را افزایش ندهید یا از این دارو بیشتر یا بیشتر از زمان تجویز شده استفاده نکنید. وضعیت شما سریعتر بهبود نمی یابد و خطر عوارض جانبی شما افزایش می یابد.

حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف این دارو ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. برخی شرایط ممکن است با قطع ناگهانی این دارو بدتر شوند. همچنین ممکن است علائمی مانند نوسانات خلقی، سردرد، خستگی و تغییر خواب را تجربه کنید. برای جلوگیری از این علائم در زمانی که درمان با این دارو را متوقف می کنید، پزشک ممکن است دوز شما را به تدریج کاهش دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود و یا مسئول داروخانه مشورت کنید. هر گونه علائم جدید یا بدتر شدن را فورا گزارش دهید.

این دارو ممکن است فوراً اثر نکند. ممکن است در عرض یک هفته فوایدی را مشاهده کنید. با این حال، ممکن است تا ۴ هفته طول بکشد تا اثر کامل را احساس کنید.

اگر وضعیت شما ادامه پیدا کرد یا بدتر شد (مثلاً احساس غم و اندوه شما بدتر شد یا افکار خودکشی دارید) به پزشک خود اطلاع دهید.قرص آمی تریپتیلین برای چیست؟

 

عوارض جانبی قرص آمی تریپتیلین

عوارض شایع این دارو عبارتند از:

  1. خواب آلودگی
  2. سرگیجه
  3. خشکی دهان
  4. تاری دید
  5. یبوست
  6. افزایش وزن
  7. مشکل در ادرار کردن

اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

توصیه هایی برای کاهش عوارض جانبی آمی تریپتیلین:

  • برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.
  • برای تسکین خشکی دهان، آب نبات سفت (بدون قند) یا چیپس یخ بمکید، آدامس (بدون قند) بجوید، آب بنوشید یا از جایگزین بزاق استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از یبوست، فیبر غذایی بخورید، آب کافی بنوشید و ورزش کنید. همچنین ممکن است نیاز به مصرف ملین داشته باشید. از داروساز خود بپرسید که کدام نوع ملین برای شما مناسب است.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است  پس مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید، از جمله: سوزش سر دل که از بین نمی رود، خونریزی/کبودی آسان، لرزش، حالات صورت ماسک مانند، اسپاسم عضلانی، درد شدید معده/شکم، کاهش توانایی جنسی/میل سینه های بزرگ/دردناک.

اگر عوارض جانبی بسیار جدی دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید، از جمله: مدفوع سیاه، استفراغ شبیه تفاله قهوه، سرگیجه شدید، غش، تشنج، چشم درد/تورم/قرمزی، گشاد شدن مردمک چشم، تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان اطراف چراغ ها در شب).

این دارو به ندرت ممکن است باعث یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم بدخیم نورولپتیک (NMS) شود. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک کمک کنید: تب، سفتی عضلات، گیجی شدید، عرق کردن، ضربان قلب سریع/نامنظم.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک کمک کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 احتیاط

قبل از مصرف آمی تریپتیلین، اگر به آن یا سایر داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (مانند نورتریپتیلین) حساسیت دارید، یا اگر آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از آمی تریپتیلین ، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در موارد: مشکلات خونریزی، مشکلات تنفسی، مشکلات کبدی، حمله قلبی اخیر، مشکلات ادراری (مانند بزرگ شدن پروستات)، پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید)، شخصی یا خانوادگی. سابقه گلوکوم (نوع بسته شدن زاویه)، سابقه شخصی یا خانوادگی شرایط روحی/خلقی (مانند اختلال دوقطبی، روان پریشی)، سابقه خانوادگی خودکشی، تشنج، شرایطی که ممکن است خطر تشنج را افزایش دهند (مانند سایر بیماری های مغزی، ترک الکل).

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی یا تاری دید شما شود. تا زمانی که بتوانید با خیال راحت این کار را انجام ندهید، رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، یا کاری که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد انجام ندهید. از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس تر کند. زمان خود را در آفتاب محدود کنید. از اتاق های برنزه کننده و لامپ های آفتابی خودداری کنید. هنگام بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و لباس محافظ بپوشید. اگر دچار آفتاب سوختگی یا تاول/قرمزی پوست شدید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر دیابت دارید، این دارو ممکن است کنترل سطح قند خون را دشوارتر کند. سطح قند خون خود را به طور مرتب کنترل کنید و نتایج را به پزشک اطلاع دهید. پزشک ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما داشته باشد.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی آمی تریپتیلین حساس تر باشند، به ویژه خونریزی، خشکی دهان، سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی، یبوست، مشکل در ادرار کردن و طولانی شدن QT (به بالا مراجعه کنید). سرگیجه، خواب آلودگی و گیجی می تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

در دوران بارداری، آمی تریپتیلین باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

از آنجایی که مشکلات روانی/خلقتی درمان نشده (مانند افسردگی، اضطراب، اختلال هراس) می تواند یک وضعیت جدی باشد، مصرف این دارو را متوقف نکنید مگر اینکه پزشکتان دستور دهد. اگر قصد بارداری دارید با پزشک خود در مورد فواید و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری صحبت کنید.

آمی تریپتیلین به شیر مادر منتقل می شود و تأثیر آن بر شیرخوار ناشناخته است. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا