نحوه استفاده و عوارض جانبی قرص ایلوپریدون

ایلوپریدون برای درمان برخی از اختلالات روانی یا خلقی (مانند اسکیزوفرنی) استفاده می شود. ایلوپریدون متعلق به دسته ای از داروها است که به عنوان آنتی سایکوتیک های آتیپیک شناخته می شوند. این دارو با کمک به بازگرداندن تعادل برخی مواد طبیعی در مغز عمل می کند.

نحوه استفاده از قرص ایلوپریدون

ایلوپریدون را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً ۲ بار در روز مصرف کنید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما، پاسخ شما به درمان و سایر داروهایی است که ممکن است مصرف کنید. حتماً به پزشک و داروساز خود در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) اطلاع دهید.

برای کاهش خطر عوارض جانبی ناشی از فشار خون پایین (مانند سرگیجه، غش، ضربان قلب سریع)، پزشک شما را با دوز پایین شروع می کند و به تدریج دوز شما را افزایش می دهد تا زمانی که بهترین دوز را برای خود مصرف کنید. ممکن است ۱ تا ۲ هفته طول بکشد تا دوز کامل خود را مصرف کنید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

ایلوپریدون را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان های معینی مصرف کنید. اگر بیش از ۳ روز مصرف این دارو را فراموش کردید یا آن را قطع کردید، بدون تماس با پزشک، مصرف این دارو را با همان دوز مجدداً شروع نکنید. پزشک ممکن است به شما دستور دهد که با دوز کم مجدداً شروع کنید و به تدریج دوز را افزایش دهید.

مصرف ایلوپریدون را دقیقاً همانطور که تجویز شده است ادامه دهید، حتی اگر احساس بهتری دارید و واضح تر فکر می کنید. دوز خود را افزایش ندهید یا این دارو را بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. علائم شما سریعتر بهبود نمی یابند و خطر عوارض جانبی شما افزایش می یابد. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید.

اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا اینکه شما فواید کامل این دارو را احساس کنید.

اثرات جانبی قرص ایلوپریدون

عوارض جانبی ایلوپریدون که شایعتر است عبارتند از:

1. خواب آلودگی
  2. سرگیجه
  3. سبکی سر
  4. خشکی دهان
  5. خستگی
  6. گرفتگی بینی
  7. افزایش وزن

اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است باعث افت شدید فشار خون شود، به خصوص هنگام شروع یا افزایش دوز. سرگیجه و سبکی سر می تواند خطر افتادن را افزایش دهد. هنگام بلند شدن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: ترشح آب دهان/مشکل در بلع، علائم عفونت (مانند سرفه ای که از بین نمی رود، تب)، لرزش (لرزش)، اسپاسم عضلانی، تنفس قطع شده در هنگام خواب، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

به ندرت، این دارو ممکن است باعث انقباض صورت/عضله و حرکات غیرقابل کنترل (دیسکینزی دیررس) شود. در برخی موارد، این وضعیت ممکن است دائمی باشد. در صورت بروز هرگونه حرکات غیرقابل کنترلی مانند زدن لب، تکان دادن دهان، فشار دادن زبان، جویدن، یا حرکات غیرعادی بازو/پا، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو به ندرت ممکن است باعث افزایش قند خون شما شود که می تواند باعث دیابت یا تشدید آن شود. افزایش وزن از این دارو ممکن است خطر این عارضه جانبی را افزایش دهد. در صورت داشتن علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی/ادرار، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر قبلاً دیابت دارید، قند خون خود را به طور مرتب طبق دستور بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما داشته باشد.

در موارد نادر، ایلوپریدون ممکن است سطح یک ماده خاص ساخته شده توسط بدن (پرولاکتین) را افزایش دهد. برای زنان، این افزایش پرولاکتین ممکن است منجر به شیر ناخواسته، از دست رفتن/قطع قاعدگی یا مشکل در باردار شدن شود. برای مردان، ممکن است منجر به کاهش توانایی جنسی، ناتوانی در تولید اسپرم یا بزرگ شدن سینه ها شود. در صورت بروز هر یک از این علائم، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

به ندرت، مردان ممکن است نعوظ دردناک یا طولانی مدت ۴ ساعت یا بیشتر داشته باشند. اگر این اتفاق افتاد، مصرف این دارو را متوقف کنید و فوراً از پزشک کمک بگیرید، در غیر این صورت ممکن است مشکلات دائمی رخ دهد.

اگر عوارض جانبی بسیار جدی دارید، از جمله: غش، ضربان قلب سریع/نامنظم، تشنج، سرگیجه شدید، درد قفسه سینه، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

این دارو به ندرت ممکن است باعث یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم بدخیم نورولپتیک (NMS) شود. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید: تب، سفتی عضلات/درد/حساسیت/ضعف، خستگی شدید، گیجی شدید، تعریق، ضربان قلب سریع/نامنظم، ادرار تیره، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار).

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی ایلوپریدون نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.