آیا بی اشتهایی عصبی می تواند باعث کم خونی شود؟

بی اشتهایی چیست؟

بی اشتهایی عصبی یک اختلال خوردن است که با محدودیت شدید در دریافت مواد مغذی مشخص می شود . هیچ بدنی بدون ویتامین ها و مواد مغذی که  در غذا موجود است نمی تواند آنطور که در نظر گرفته شده عمل کند. به این ترتیب، محدودیت تاثیر غذا بر فیزیک ما، و عواقب طولانی مدت در صورت عدم درمان، شدید است. حال برای پاسخ به این سوال که آیا بی اشتهایی عصبی می تواند باعث کم خونی شود؟ در ادامه با ماه همراه باشید.

بی اشتهایی و سیستم قلبی عروقی

یکی از سیستم‌های بدن که تحت تأثیر اختلالات غذایی قرار می‌گیرد، سیستم گردش خون یا سیستم قلبی عروقی است. که این سیستم وسیع خون و غدد لنفاوی را در سراسر بدن کنترل می‌کند.

این سیستم شامل قلب، خون و رگ های خونی مانند شریان ها، سیاهرگ ها و مویرگ ها می شود. از طریق این سیستم ها، مواد مغذی به سلول های بدن منتقل می شوند و مواد زائد از سلول های بدن خارج می شوند.

بی اشتهایی عصبی می تواند منجر به کاشکسیا و سوء تغذیه شود که عوارض جدی بسیاری از بیماری های بدخیم و غیر بدخیم مانند بیماری انسدادی مزمن ریه، بیماری مزمن کلیوی و نارسایی شدید قلبی هستند .

سایر تأثیرات اختلالات غذایی و سوءتغذیه بر سیستم قلبی عروقی عبارتند از: کاهش مصرف غذا، افزایش از دست دادن مواد مغذی، افزایش سرعت متابولیسم و اختلال عملکرد سیتوکین شامل فاکتور نکروز تومور آلفا ، کورتیزول، اپی نفرین، رنین و همچنین آلدوسترون می باشد.

ارتباط بی اشتهایی عصبی و کم خونی

کم خونی یک پیامد قلبی عروقی در ادامه سوءتغذیه است . وضعیتی است که با کمبود گلبول های قرمز یا هموگلوبین در خون مشخص می شود که منجر به رنگ پریدگی و خستگی می شود. کم خونی منجر به کاهش جریان اکسیژن به اندام های بدن می شود و همچنین می تواند منجر به سرگیجه، خستگی، تنگی نفس، ضربان قلب سریع و/یا سبکی سر شود.

کم خونی فرد را در معرض افزایش خطر بیماری عروق کرونر قلب، فشار خون بالا و سایر عوارض قلبی قرار می دهد.

۲۱  تا ۳۹ درصد از کسانی که با بی اشتهایی عصبی دست و پنجه نرم می کنند، مبتلا به کم خونی هستند. این رابطه به کمبودهای تغذیه ای ناشی از محدودیت غذا و مایعات نسبت داده می شود.

یک مطالعه کاملتر به رابطه بین کم خونی و بی اشتهایی عصبی پرداخته و ۵ علت مرتبط با بی اشتهایی عصبی را برای کم خونی بیان می کند:

  • اختلال در عملکرد مغز استخوان: این محققان معتقدند که این اولین علت کم خونی در افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی است و در ۳۹ درصد از بیماران بی اشتهایی عصبی وجود دارد.
  • محرومیت مواد مغذی: کم خونی ناشی از محرومیت غذایی ممکن است اما کمتر از آن چیزی که بیشتر مردم فکر می کنند شایع است. این کم خونی می تواند شامل کمبود آهن، ویتامین B12 یا فولات باشد.
  • همولیز: همان پارگی یا تخریب گلبول های قرمز خون است و می تواند در سندرم اختلالات تغذیه مجدد رخ دهد.
  • از دست دادن هموگلوبین
  • التهاب: اغلب به اشتباه به عنوان کمبود آهن تشخیص داده می شود .
  • برای دیدن دیگر مقالات در زمینه اختلالات خوردن و بیماری های مرتبط با آن اینجا کلیک کنید.

بهبودی کم خونی و بی اشتهایی

با اینکه شکی وجود ندارد که کم خونی یک عارضه جانبی احتمالی و نگران کننده بی اشتهایی عصبی است، اما امیدواری وجود دارد. مطالعات نشان می دهد که اثرات خونی سوء تغذیه معمولاً با درمان تغذیه پس از مدت زمان متغیری برطرف می شود .

مطالعه دیگری بیان می کند که کم خونی در افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی به عنوان یک کم خونی متوسط، گذرا و بدون علامت ظاهر می شود و در نهایت با مراقبت مناسب برای  AN، به ویژه با تغذیه مجدد مناسب و ادامه دار، خود به خود درمان می شود .

زمانی که بدن مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز برای عملکرد مناسب خود را دریافت نمی کند همیشه نگران کننده است. بدن ماشینی باورنکردنی است، با این حال، برای کار کردن نیاز به تغذیه دارد. واکنش بدن انسان نمی تواند همزمان با مصرف محدود غذا و مایعات رخ دهد.

حتی وقتی اختلالات تغذیه برطرف شود که اثرات طولانی مدتی روی بدن وجود می گذارد.

برای اینکه بدن بتواند عملکرد مطلوبی داشته باشد و فرد را در طول عمر سلامت نگه دارد، باید از دوره های لاغری و سوءتغذیه به طور کامل اجتناب شود، چه از طریق محدودیت شدید بی اشتهایی یا حتی حذف گروه ها یا انواع غذایی از طریق رژیم غذایی .

بدن شما یک هدیه فوق‌العاده است، علی‌رغم تلاش‌های سلامت روان، تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا از طریق مراقبت از آن به آن احترام بگذارید.

منبع: can anorexia cause anemia

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا