متادون؛ موارد مصرف، علائم سوء مصرف، اعتیاد و درمان

متادون چیست؟

متادون نوعی مواد افیونی مصنوعی است. مواد افیونی یک ماده نیمه مصنوعی یا مصنوعی طبیعی است که به گیرنده های مواد افیونی در مغز شما می چسبد تا تجربه ای تسکین دهنده ایجاد کند.

متادون برای سطوح متوسط تا شدید درد، معمولاً برای بیماری های پایان عمر یا مزمن، مانند سرطان، تجویز می شود. متادون همچنین اغلب به عنوان درمانی برای بهبودی از اختلال مصرف مواد افیونی تجویز می شود.

به طور خاص، متادون ممکن است به درمان علائم قطع و ترک در کوتاه مدت کمک کند. در صورت مصرف طولانی مدت، متادون ممکن است بروز میل به مواد افیونی، مصرف بیش از حد و  شکست برنامه درمانی را کاهش دهد.

متادون چه می کند و چرا برای درمان اختلال مصرف مواد افیونی استفاده می شود؟

متادون یک آگونیست کامل اپیوئیدی است. به گیرنده های مو-افیونی مغز (مانند سایر مواد افیونی) متصل می شود، اما اثر سرخوشی زیادی ایجاد نمی کند. به همین دلیل، پزشکان استفاده از آن را در درمان اختلال مصرف مواد افیونی ایمن تر می دانند.

کاهش هوس و ولع به مواد

اگر در حال بهبودی از اختلال مصرف مواد افیونی هستید، متادون ممکن است به شما در کاهش این ماده کمک کند. دوز نگهدارنده ممکن است به کاهش نیاز فیزیکی به ماده ای که به آن عادت دارید، بدون ایجاد وابستگی روانی یا فیزیولوژیکی کمک کند.

نیمه عمر طولانی

دلیل دیگری که از متادون برای درمان های مدیریت شده پزشکی استفاده می شود این است که نیمه عمر طولانی دارد و بین ۷ تا ۶۵ ساعت دوام می آورد. این بدان معنی است که شما مجبور نیستید آن را به اندازه سایر داروها مصرف کنید. برخلاف مواد افیونی کوتاه اثر مانند هروئین، اکسی کدون یا مورفین، خواص طولانی اثر متادون به آن اجازه می دهد تا روزها در مغز و بدن باقی بماند.

توانایی عملکرد

متادون ممکن است مانند سایر داروها باعث بی حوصلگی نشود و یا در توانایی شرکت در فعالیت های اجتماعی یا تفریحی تداخل ایجاد نکند.

استفاده نادرست از متادون

متادون باید به شدت طبق دستورالعمل های پزشکی مصرف شود. طبق قانون، می توان آن را فقط در یک برنامه درمانی دارای گواهی درمان جایگزین MMT به شما داد. در یک محیط پزشکی، استفاده از متادون به شدت کنترل می شود. هنگامی که طبق تجویز مصرف شود، یک درمان ایمن و موثر در نظر گرفته می شود.

هنگامی که دستورالعمل ها رعایت نمی شود، می تواند اثرات آرام بخش یا لذت بخشی مشابه سایر مواد افیونی ایجاد کند، که می تواند راه را برای سوء استفاده هموار کند. در حالی که متادون اعتیاد را درمان می کند، می تواند خود اعتیادآور باشد زیرا در مسیرهای اعتیادی مشابه سایر مواد افیونی عمل می کند.

وقتی مردم را از متادون جدا می‌کنیم، دوباره میل به مواد افیونی پیدا می‌کنند و علائم ترک را نشان می‌دهند. با این حال، این قاعده نیست. استفاده صحیح و نظارت شده از متادون می تواند به درمان اختلال مصرف مواد بدون ایجاد آسیب کمک کند.

ر حالی که متادون اعتیاد را درمان می کند، می تواند خود اعتیادآور باشد
در حالی که متادون اعتیاد را درمان می کند، می تواند خود اعتیادآور باشد

اعتیاد چیست؟

ظاهر و احساس اعتیاد برای هر کسی متفاوت است. اعتیاد به وابستگی عاطفی و رفتاری به یک ماده اشاره دارد. این با وابستگی شیمیایی متفاوت است، که نیاز بدن شما به یک ماده را توصیف می کند.

اصطلاح دقیق پزشکی اعتیاد، اختلال مصرف مواد است.

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5) معیارهایی را برای تعیین اینکه آیا فردی با این اختلال زندگی می کند یا خیر، تعیین کرده است. DSM-5 یک کتاب راهنمای مرجع است که اکثر متخصصان سلامت روان از آن برای ارائه تشخیص های دقیق استفاده می کنند.

این کتابچه راهنمای ۱۱ علامت برای اختلال مصرف مواد فهرست شده است:

1. میل به یک ماده
  2. مصرف در شرایطی که ممکن است ایمنی شما یا دیگران را به خطر بیندازد، مانند هنگام رانندگی
  3. ادامه مصرف آن حتی اگر باعث مشکلات در روابط شود
  4. به استفاده از آن ادامه دهید، حتی اگر مشکلات سلامت روانی یا جسمی دارید
  5. احساس میل به مصرف روزانه یا چند بار در روز این ماده
  6. ترک فعالیت های اجتماعی یا سرگرمی ها به دلیل مصرف مواد
  7. داشتن افکار مکرر در مورد ترک اما عدم توانایی در ترک
  8. ناتوانی در انجام تعهدات در محل کار، خانه یا مدرسه به دلیل مصرف مواد
  9. نیاز به مقادیر فزاینده ای از ماده برای داشتن همان اثر
  10. صرف زمان قابل توجهی برای یافتن، استفاده یا بهبودی از یک ماده
  11. علائم ترک زمانی که مصرف این ماده را متوقف می کنید

علل اختلال مصرف متادون

اختلال مصرف مواد پیچیده است و به دلایل زیادی رخ می دهد. ترکیبی از برخی از این عوامل گاهی اوقات ممکن است منجر به آن شود:

• ژنتیک
  • شرایط سلامت روان از قبل موجود
  • تجربیات آسیب زا دوران کودکی
  • مصرف مواد قبلی
  • سوء استفاده از دارو

به طور خاص با متادون، سوء استفاده از داروها می تواند اثر سرخوشی مشابه هروئین یا مورفین ایجاد کند. به علاوه، علائم ترک می تواند شدید باشد. مانند هر دارویی، هر چه بیشتر استفاده کنید، بیشتر باید همان اثرات را احساس کنید. با این حال، هنگامی که به طور معمول تجویز می شود و به طور مناسب کاهش می یابد، این نتایج به طور قابل توجهی به حداقل می رسد.

علائم دیگر اختلال مصرف متادون

اعتیاد و وابستگی در طیفی از خفیف تا شدید وجود دارد.

برخی از علائم اختلال مصرف متادون ممکن است در جنبه های مختلف زندگی شما ظاهر شود. اینها برخی از علائم رایج هستند:

نشانه های احساسی
کاهش وزن
مسائل بینایی

علائم مصرف بیش از حد و اقدامات لازم در مواقع ضروری

مصرف بیش از حد متادون یک اورژانس پزشکی است و ممکن است تهدید کننده زندگی باشد.

نشانه های معتبر مصرف بیش از حد عبارتند از:

1. ایست قلبی
  2. پوست خیس
  3. کما
  4. تشنج
  5. خواب آلودگی
  6. بی حالی شدید
  7. فشار خون پایین
  8. کاهش ضربان قلب
  9. انقباض مردمک
  10. تشنج
  11. کند شدن تنفس
  12. اسپاسم معده
    اگر فردی را دیدید که پاسخگو نیست یا بیهوش است بسیار توصیه می شود که با ۱۱۵ تماس بگیرید و تا رسیدن کمک پزشکی با آنها بمانید. به امدادگران در مورد آنچه شاهد بودید اطلاع دهید. اگر آنها مشکوک به مصرف بیش از حد هستند، گزارش شما می تواند به آنها در انتخاب گزینه های درمانی مناسب مانند نالوکسان، دارویی نجات دهنده در این موارد کمک کند.

علائم ترک متادون

هنگامی که متادون طبق دستورالعمل های پزشکی مصرف شود، علائم ترک قابل کنترل تر است. با این حال، متادون یک ماده افیونی است. اگر در مقطعی این دارو را قطع کنید، ممکن است درجاتی از علائم ترک را تجربه کنید.

یک روانپزشک در تعیین «دوز نگهداری» شما، یعنی مقدار دارویی که از علائم شدید بدون ایجاد وابستگی بیشتر جلوگیری می‌کند، با شما همکاری خواهد کرد.

افراد معمولاً متادون را به مدت ۱۲ ماه، حداقل، مصرف می کنند، اگرچه برخی ممکن است نیاز به نگهداری طولانی مدت داشته باشند.

تجربه هرکسی با علائم ترک متفاوت است. برخی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. اسهال
  2. علائم شبیه آنفولانزا
  3. بیخوابی
  4. تعریق
  5. استفراغ
    شدیدترین علائم ترک معمولاً در عرض ۲ هفته از بین می روند، اما برخی ممکن است برخی از عوارض جانبی طولانی مدت چند ماه پس از آخرین دوز خود را تجربه کنند. اگر این اتفاق بیفتد، تیم سلامتی شما ممکن است روند کاهشی را کندتر انجام دهد. مهم است که تیم سلامت خود را در مورد آنچه احساس می کنید به روز نگه دارید تا در صورت نیاز بتوانند دوز را تنظیم کنند.
اسهال، ابریزش بینی، بی خوای و بدن درد شایعترین علائم محرومیت متادون هستند.

نحوه درمان اختلال مصرف متادون

مهم نیست در حال حاضر چه احساسی دارید، بدانید که بهبودی امکان پذیر است. چندین گزینه درمانی وجود دارد که می تواند از شما حمایت کند.

درمان بستری

در یک محیط امن و ایمن، درمان بستری می‌تواند وابستگی فیزیکی شما به متادون و هر عامل زمینه‌ای مرتبط با مصرف شما، مانند علائم افسردگی، اضطراب، یا سایر شرایط را برطرف کند.

درمان با کمک دارو

ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد اینکه آیا ادامه مصرف متادون برای مورد شما مناسب است یا خیر صحبت کنید. آنها ممکن است بخواهند دوز شما را تنظیم کنند یا داروها را تغییر دهند.

بوپرنورفین یک آگونیست جزئی مواد افیونی است. این ماده ۳۰ برابر قوی تر از مورفین است، اما زمانی که به درستی استفاده شود می تواند موثر باشد. مانند متادون، این دارو نیز در برنامه‌های درمان مواد افیونی دارای گواهی MMT توزیع می‌شود.

روان درمانی

یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده می تواند به شما در شناسایی باورهای مربوط به مصرف مواد کمک کند و به شما در توسعه مهارت های مقابله ای برای مدیریت علائم و بهبودی کمک کند. در صورت امکان، حتماً یک درمانگر آشنا با اختلال مصرف مواد و اعتیاد پیدا کنید.

برخی از روش های درمانی موثر عبارتند از:

درمان شناختی رفتاری (CBT)
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)
رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)
گروه های پشتیبانی
جلسات گروه درمانی و پشتیبانی ممکن است کمک کند. شما توسط افرادی احاطه خواهید شد که با تجربیاتی مشابه شما روبرو هستند. برای برخی، جلسات معتادان گمنام می تواند منبع مفیدی باشد.

آموزش

ممکن است کسب اطلاعات و آموزش دادن خود در مورد اختلال مصرف مواد افیونی و گوش دادن به تجربیات افراد دیگر در مورد بهبودی برای شما توانمند باشد.

زمانی که متادون بر اساس دستورالعمل های پزشکی استفاده می شود، استاندارد طلایی برای درمان نگهدارنده اختلال مصرف مواد افیونی است. با این حال، در موارد نادر، برخی از افراد ممکن است به اختلال مصرف خاص متادون نیز مبتلا شوند.

منابع: