آیا اختلال خوردن با قرص لاغری تشدید می شود؟

رابطه بین قرص های لاغری و اختلالات خوردن

 وقتی افراد نگران وزن یا ظاهرا بدن شان هستند، به دنبال راه حلی سریع هستند و پیشنهادهای شگفت انگیزی به آنها می شود. سازندگان قرص‌های لاغری اغلب دقیقاً همین را به این افراد پیشنهاد می‌کنند و وعده لاغری سریع می دهند. آیا اختلال خوردن با قرص های لاغری تشدید می شود؟

آنها امیدوار و متقاعد می شوند که این قرص ها را امتحان کنند، اما اکثر مصرف کنندگان موفق نمی شوند و پایان خوشی برایشان اتفاق نمی افتد. به این دلیل که مصرف قرص های لاغری اغلب ناشی از طرز فکر ناسالم در مورد ظاهر بدن است و می تواند شروع یک نگرانی جدی تر، یعنی ایجاد یک اختلال خوردن باشد.

قرص های لاغری و ایجاد اختلال در خوردن

تحقیقات نشان می دهد که خطر ابتلا به اختلالات خوردن در افرادی  که از قرص های لاغری یا استفاده از ملین ها برای کنترل وزن خود استفاده می کنند، بیشتر است.

محققان دانشگاه مینه سوتا این خطر را در بیش از ۱۰۰۰ دختر نوجوان بررسی کردند. آنها دریافتند کسانی که از قرص های لاغری یا ملین ها برای کاهش وزن استفاده می کردند، در مقایسه با افرادی که از این محصولات استفاده نمی کردند، احتمال بیشتری وجود داشت که برای اولین بار در عرض پنج سال پس از مصرف قرص های لاغری یا ملین ها، به اختلال خوردن دچار شوند.

یک مطالعه وسیعتر روی ۱۰۰۵۸ دختر و زن نوجوان ۱۴ تا ۳۶ ساله این یافته ها را تأیید می کند. محققان دریافتند زمانی که زنان جوانی که سابقه اختلالات خوردن نداشتند برای کاهش وزن از قرص های لاغری یا ملین استفاده می کردند، شانس ابتلا به اختلالات خوردن را طی سه سال پس از استفاده از این محصولات افزایش می دادند .

محققین می گویند که این ارتباط احتمالاً به دلایل مختلفی رخ می دهد. استفاده از این محصولات می تواند باعث شود که فرد الگوهای غذایی خود را به روش های ناسالم تغییر دهد و همچنین می تواند سیستم گوارشی فرد را مختل کند. مصرف قرص‌های لاغری و ملین‌ها همچنین می‌تواند باعث شود که فرد روی ظاهر بدنش و آنچه می‌خورد متمرکز شود و این می‌تواند باعث ایجاد برخی احساسات دردناک شود .

جردن لوینسون، نویسنده اصلی دومین مقاله، می گوید: «اختلالات خوردن در بین هر بیماری روانی بالاترین میزان مرگ و میر را دارد، بنابراین یافته‌های ما مبنی بر اینکه این محصولات ممکن است دروازه‌ای برای یک وضعیت سلامت روانی جدی و تهدیدکننده زندگی باشند، دلیلی برای هشدار است.»

برای دیدن دیگر مقالات در زمینه اختلالات خوردن و بیماری های مرتبط با آن اینجا کلیک کنید.

ایجاد احساس کاذب

وقتی به خواربارفروشی محل خود بروید یا رسانه های اجتماعی را مرور کنید، مطمئناً محصولاتی را پیدا خواهید کرد که برای کاهش وزن یا مدیریت وزن توسط افراد مشهور و سلبریتی ها به ویژه در رسانه های اجتماعی تبلیغ می شوند. در نتیجه این محصولات یک حس کاذب از اصل بودن این کالاها را می دهد و به نظر می رسد که آنها بی ضرر هستند.

اما قرص های لاغری توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تنظیم یا تایید نشده اند، پس ممکن است آن نتیجه رویایی را ندهد و یا حتی آسیب رسان باشد. استفاده از ملین‌ها برای جلوگیری از افزایش وزن ممکن است بی‌خطر به نظر برسد، اما در واقع از شر غذاهایی که یک فرد تازه مصرف کرده خلاص نمی‌شود. ملین ها فقط آب، الکترولیت ها و مواد معدنی را دفع می کنند، بنابراین استفاده بیش از حد می تواند فرد را در معرض خطر کم آبی، عدم تعادل الکترولیت ها و مواد معدنی و آسیب به روده بزرگ و اندام های داخلی قرار دهد .

لوینسون می گوید: «تبلیغات این محصولات در رسانه‌های اجتماعی رایج است و محصولات به راحتی در داروخانه‌ها و خواربار فروشی‌های محلی قابل دسترس هستند، که به مردم این تصور اشتباه را می‌دهد که استفاده از آنها بی‌خطر است.» “اما این نمی تواند دور از واقعیت باشد. این محصولات از نظر پزشکی برای کنترل وزن سالم توصیه نمی شوند و حتی می توانند خطرناک باشند.

کمک گرفتن از متخصص 

اگر حساس بدی نسبت به بدن و وزن خود دارید، راه حل های سالم تری نسبت به مصرف قرص های لاغری یا ملین ها وجود دارد.

صحبت کردن با یک متخصص برای شروع عالی است، چه یک پزشک مراقبت های اولیه، یک متخصص تغذیه یا یک درمانگر. یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چرا با احساسی که در مورد ظاهر بدن خود دارید مشکل داشته باشید، و همچنین می تواند با شما بر روی برنامه ای کار کند که چگونه می توانید احساس مثبت تری نسبت به بدن خود کسب کنید.

هنگامی که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت می کنید، آنها می توانند ارزیابی انجام دهند تا مطمئن شوند که شما هیچ نگرانی دیگری مانند اختلال خوردن یا وضعیت سلامت روان دیگری مانند افسردگی یا اضطراب ندارید. شما باید غربالگری شوید تا بتوانید درمان اولیه را دریافت کنید.

وقتی می شنوید که به شما می گویند هرگز نمی توانید به اندازه کافی لاغر شوید، پس اعتماد به نفس تان را از دست می دهید و در نتیجه دوست داشتن بدنتان دشوار است. اما با مراجعه به متخصصانی که درک می‌کنند در چه شرایطی هستید، می‌توانید یاد بگیرید که نسبت به بدن خود دلسوزی و عشق داشته باشید.

منبع: The Surprising Link Between Diet Pills and Eating Disorders

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا