اعتیاد متقابل بعد از جراحی چاقی چیست؟

فراتر از عوارض و خطرات مرتبط با جراحی، اعتیاد متقاطع یک چالش مهم است. اعتیاد متقاطع به معنای مبادله یک مواد مورد سوء مصرف با  ماده دیگری (مثلاً الکل) است. بسیاری از افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می گیرند، دچار اختلال در خوردن و سایر اعتیادها، از جمله قمار، نوشیدن، سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر می شوند و ممکن است پس از جراحی بیشتر مستعد اعتیاد به خرید یا اعتیاد به فعالیتهای جنسی باشند.

تخمین زده می شود که از ۵ تا ۳۰ درصد موارد بعد از جراحی چاقی به اعتیاد دیگری مبتلا می شوند.اگر فردی از غذا برای آرامش، مهار احساسات خود یا مقابله با استرس یا تجربیات آسیب زا استفاده کند، زمانی که دیگر نمی تواند از غذا به این شکل استفاده کند، هیچ مکانیسم مقابله ای نخواهد داشت.

یکی دیگر از عواملی که ممکن است در ایجاد یک اعتیاد متقاطع نقش داشته باشد، سابقه ضربه یا مورد غفلت و سوء استفاده قرار گرفتن در دوران کودکی است. وزن اضافی یا چاقی می تواند به عنوان یک عامل احساس ایمنی برای فردی که سابقه تروما را دارد، باشد.چاقی ممکن است باعث شود که آنها برای جنس مخالف کمتر احساس جذابیت کنند و بنابراین از هرگونه پیشروی ناخواسته یا تهدیدی که متوجه امنیت آنها می شود در امان باشند.

افراد چاق که به سرعت از طریق جراحی لاغر می شوند ممکن است احساس کنند بسیار آسیب پذیر هستند. هم زنان و هم مردان ممکن است با تغییرات بدنشان پس از جراحی احساس ناراحتی کنند. افرادی که دچار چین‌های پوستی شل و تغییرات پوستی می شوند، ممکن است احساس کنند جذاب نیستند و احساس می‌کنند که  با جراحی به اهداف خود برای مقبولیت اجتماعی دست نیافته اند.

با انجام بیشتر جراحی های کاهش وزن، موضوع اعتیاد متقاطع به یک مشکل تبدیل شده است. همانطور که یک فرد الکلی ممکن است فکر کند که پس از هوشیاری می تواند با خیال راحت از ماری جوانا به جای الکل استفاده کند، یک فرد مبتلا به اختلال پرخوری یا پرخوری عصبی ممکن است الکل را جایگزین غذا کند بدون اینکه بداند این رفتار می تواند منجر به اعتیاد کامل به ماده دیگری غیر از غذا شود.

ایجاد یک اعتیاد متقاطع می تواند با هر یک از روش های جراحی کاهش وزن از جمله باند معده قابل تنظیم لاپاروسکوپی، اسلیو معده و جراحی های بای پس معده رخ دهد. برای جلوگیری از این مشکل، مهم است که افرادی که به جراحی فکر می کنند، این احتمال را که ممکن است در معرض خطر اعتیاد متقاطع قرار بگیرند، بررسی کنند.

اگر تصمیم به جراحی کاهش وزن دارید:

اگر از غذا برای مقابله با استرس استفاده می کنید، راهبردهای مقابله ای که به جای غذا استفاده می کنید چیست؟ اگر این مهارت‌های مقابله‌ای را انجام نداده‌اید، باید مدتی قبل از جراحی، آنها را به طور منظم تمرین کنید. اگر غذا آرامش و لذت شماست، پس از جراحی چگونه خود را آرام خواهید کرد؟ پیدا کردن راه‌های دیگر برای آرام کردن خود، برای مثال، در مواقعی که مضطرب یا عصبانی هستید، باید قبل از جراحی باشد.

منبع:

Obesity Action Coalition » Weight-loss Surgery and Cross Addiction: A Look at Binge Eating Disorder. (n.d.). Retrieved November 10, 2017, from http://www.obesityaction.org/educational-resources/resource-articles-2/weight-loss-surgery/weight-loss-surgery-and-cross-addiction-a-look-at-binge-eating-disorder.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا